Tips på foder som ger mycket energi?!

J

JosseBosse

Tjenare alla hästmatare:)

Nu är det så här att jag skulle behöva lite tips och råd och hoppas nån där ute har nått/några bra förslag!?
Jag har en ganska stor lugn häst som jag skulle vijla ha mera energi i, har ökat på havren ganska mycket men den har mera den tittiga effekten på honom, lite piggare blir han men mest tittig. Någon som har erfarenhet av detta? Jag vill jätte gärna ha förslag på något annat foder som ger mycket energi så man kan prova sej fram lite, kanske finns någon bra krafft sort?
Tacksam för alla svar! :D
 
Sv: Tips på foder som ger mycket energi?!

Kr***t Müsli eller Energi, Mj 12,5 resp 13. Smrp 100g på båda.
Kra***t PlussBlåröd har MJ 11 och smrp 80g.

Jag utgår från att han får så mycket mat han behöver, utifrån det arbete han utför (annars blir han ju seg) och att du bara vill laborera mellan sorterna.

Müslin ovan är ju havrefri och kan därför vara bra att ha som komplement till den havre du ger. Plussblåröd är också tänkt att kompletteras med havre.

Jag har en lättfödd häst med mycket ork och energi, så egentligen är det här inte mitt område längre...
 
Sv: Tips på foder som ger mycket energi?!

Det är svårt att fodra upp den mentala energin i hästen, det har med vilja, arbetslust och engagemang att göra.
Det har du kanske redan märkt när du provat med havre och hästen inte reagerade som väntat?;)

Man får helt enkelt acceptera att vissa hästar inte är så alerta och lägga träningen så att de tycker att det är roligt.

Man måste tänka på att energin i fodret är det som gör hästen fet om man ger för mycket av det, och en fet häst är absolut inte pigg och alert. Att dra ner på grovfodret för att ha plats med kraftfodret i foderstaten är det värsta man kan göra...
 
Sv: Tips på foder som ger mycket energi?!

e det så atthan bara är seg så kan du väl börja med att rida honom elektrisk för skänkeln....om det är så att han har en foderstat som är anpassad till hans vikt hull o arbete..
 
Sv: Tips på foder som ger mycket energi?!

Olja ger bra energi. Utan att hästarna blir vimsiga. Kraft Oil är jätte bra kostar 100kr för 1L. Och ca450kr för 5L. Börja med att ge 1dl delat på 2givor. Du kan ge som max 3dl om dagen. Om du tycker det låter dyrt kan du ge vanlig matolja eller helst Solrosolja. Ej Olivolja!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp