Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Tömköra tills vidare?
Det hade ju löst mitt sadelproblem för ett tag iaf......
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Fler som inte vågat sätta ryttare på en häst som ser ut så här?
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Jag rider aldrig på hästar med dålig rygg och överlinje. Det riskerar bara att ge skador och det känns ju lite onödigt. Så svårt är det inte att fodra upp hästen i hyfsat hull. Ge mer mat och protein. Tömköra kan man ju göra lite lätt för att få igång hästen, men fodret är ju viktigast.
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Men alltså, hästen kommer direkt från galoppträning. Han är inte undernärd, men musklerna sitter ju inte där jag vill ha dem. Tycker ni att han ser skranglig ut över ryggen? Jag tycker mest att det är korset och rumpan som det är fel på.
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Hos tränaren går de ju inte den form som man kräver av en ridhäst, och man belastar inte ryggmuskulaturen på samma sätt. Tänker du fortsätta galoppträna den är det väl kanske ett misshugg att låta den vila sex veckor med tanke på tävlingskondisen.

Vill du ridhästträna den är mitt absoluta råd att hitta ryggmuskler att lägga sadeln på innan ryttare kommer på. Annars kommer (dyra) ryggproblem som ett brev på posten.

Fick hästen någon kommentar vid veterinärbesikningen gällande korset?
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Nej, hade jag velat galoppträna den, så hade jag troligtvis inte låtit den vila?
Så det är rätt uppfattat att den ska ridhästtränas.
Jag trodde inte att ryggen var så illa.....
Jag har haft hästar från banan förr, och de har haft ungefär liknande ryggar, men finare rumpor dock, så jag hängde väl upp mig på den mer än ryggen.
Jag har aldrig haft problem med någon av dem i relaterade frågor.
Men nu åter till min egentliga fråga, fast utifrån ett nytt perspektiv.
Hur tränar jag upp honom på bästa sätt?
Om jag inte kan sitta på honom?
Jag skulle tömkört mycket.
Foderfrågan behöver vi inte diskutera.
Jag är medveten om att man bara kan bygga muskler om hullet till det finns.
Han får ett bra analyserat grovfoder och en uträknad foderstat.
Men hade ni låtit honom vila mer för att lägga på sig mer innan någon form av arbete? Alltså inte under ryttare?
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Om du inte har någon backe så lasta och kör till en? Det borde vara lika självklart som att köra till tränare tycker jag! :)

Ang muskler så finns inga genvägar. En bra form ger muskler på rätt ställen. Förutsatt att hästen får en balanserad foderstat och inte går och spänner sig för att den har ont någonstans.

Lycka till :)
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Jag reagerar även på inbuktningen från manke till hals, jag vill se en jämnare linje på en musklad häst.

Jag köpte en häst som fallit ur under konvalescensen. Såg lite ut som din. Jag gav fri tillgång på lusern och grovfoder och tillbringade första månaden med att promenera för hand. Jag började även rida tio minuter iväg, hoppa av och leda hem inom ett par veckor. Men då ska förtydligas att jag vägde 55 kg, hade en nästintill perfekt sadel.

Lasta som connemaran säger, och promenera i backe?
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Såg att du också bor i södra Skåne. Jag som är nyinflyttad, har inte sett en backe så långt som ögat når. Har du några tips vart man kan köra? Bor på sydkusten.
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Genarp, Vomb, Romeleåsen! Bokskogen i Svedala, neråt Anderslöv är det bitvis jättebackigt (de odlar vin där oxå i backarna :D). Annars tipsar jag om att studera kartor, men det kanske bara är jag som tycker det är sjukt roligt :angel:

Och havet kan du ju också gå i! Vet inte riktigt vart man får ha hästar lite längre neråt man Lomma beach i alla fall :)
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Toppen! Tack :) jodå, man får rida i havet här med.
Då ska jag bara hitta en karta, så jag hittar dit som du menar!
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Han har nog tappat en del på halsen. Hur lång tid tar det innan musklerna börjar försvinna vid vila?
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Har du haft fullblod förut?

Annars kan det vara bra att kolla av hur mycket mat han har ätit tidigare.

Mitt fullblod jag hade åt ungefär dubbelt så mycket som de halvblod jag haft därefter och 3 ggr så mycket som min Lipizzaner.

För att hålla honom i bra hull för lättare dressyrträning (1 timmes pass ca 4-5 dagar i veckan) och skogsridning (1,5-2 timmar ca 2-3 dagar i veckan) krävdes fodring enligt tabellerna såsom unghäst i hård träning.

DVS mycket mer protein än halv/kallblod och utöver det mycket större mängder. Om jag kommer ihåg rätt låg han på ca 15-20 kg hö (normal värden), 3-4 kg havre och 1-2 kg lucern (han dog för 10 år sen så kan minnas fel). (163 cm hög som vuxen)

Fick han mindre än det tappade han i vikt och hade inget att bygga av och han blev dessutom helt ohanterbar. Där gällde - mer mat = lugnare häst.

Sen behövdes mycket mod och tålamod, för mig tog det ca 3 år att få honom att stanna på marken istället för att stå på bakbenen respektive utöva skolor ovan mark.

Nu har jag dock sett den andra typen av fullblod som är supercoola direkt och som äter mer normala mängder mat.

Formen på länden är jag inte säker på att du kommer kunna förändra så där jättemycket då de jag sett med den typen generellt fortsätter se ut så mer eller mindre.
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Hej! Jo, jag har haft några fullblod innan. De har krävt olika mycket foder.
Jag tror verkligen att det är superviktigt med att ge ett bra grovfoder i första hand och sedan komplettera med det kraftfoder som behövs. Mina fullblod har alltid fått ordentligt med Hö. Men när hästar kommer direkt från galopp, är de oftast vana att få mindre grovfoder och mer kraftfoder. Så det kan ta ett tag för dem att börja äta ordentligt. Så har det iaf varit för samtliga av mina. Men efter ett par veckor har de alltid kommit igång med käkandet. Samma sak med denna kusen. Åt först bara 8 kg de första två veckorna. Men nu äter han allt som serveras. Inte ett höstrå kvar i boxen.
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Han står lite konstigt på bilden för att den ska vara rättvis.

Jag tycker inte han ser så tokig ut om än muskler på fel ställen. Vissa hästar har den formen på korset. Vanlig ridning i ganska låg form, mycket övergångar mellan skritt och trav hade jag satsat på. Ridning varannan dag och varannan dag vila. Och så cavaletti som du själv föreslog :)
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Jag tycker att hästen ser hemsk ut i ryggen :o . Inte på det sätt som en häst som varit undernärd utan som en häst som tränats fel/haft fel sadel/fått för lite protein. Hästen behöver ju sätta sina muskler på andra ställen än de som finns nu. Att ha muskler och hull över ryggen innan man rider är jätteviktigt. Men nån månad med lättare tömkörning och rätt foder så bör hästen vara synligt mkt bättre. Det borde väl redan ha hänt endel i hullet?
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Jag säger tvärtom mot flera övriga. Jag tycker inte den ser katastrofal ut alls på bilden, däremot har den ju en lång rygg och rumpan blir lite som en annan del av hästen. Det är mest som det ser ut att ryggen är så omusklad som gör att rumpan ser ut som den gör för ögat. Galopp fileerna bak på skinkorna som de har när de gått löp tar låååång tid att få bort men det kommer.

satsa som sagt på att bygga lite ryggmuskler på den. jag hade tömkört och skrittat kuperat i skogen på lång tygel så den får kliva igenom kroppen och stärka upp sig.
 
Sv: Tips på fixa snygg rumpa på hästen

Ok, jag missförstod dig kanske. Trodde du menade att han fått för lite foder. Det är klart att han ser annorlunda ut i kroppen eftersom han gått löpträning. Men just rumpan och korset är extra fult tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 732
Senast: mamman
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
528
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp