Tips på ett lite skarpare bett än vanligt travbett?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
L

lie

Hemma funkar det bra med ett vanligt travbett, men om två veckor ska jag till banan och rida provlopp, och han blir rätt peppad så jag är lite skraj att jag inte kan hålla honom, så har ni nått förslag på nått lite skarpare bett? Vill ju gärna inte va före spår 8 när vi har spår 9 :angel:

Sv: Tips på ett lite skarpare bett än vanligt travbett?

Mullen mouth el kanske tredelat med fasta ringar? Jaktkandar allra helst men det måste man ha dispens för har jag för mig.

Dövat ner med tutor,huva bomull?Cresandobett kanske?

En Pelhamstång eller ett "cykelstyre", det har jag bara för att ha en "nödbroms". Har alltid två tyglar för att inte använda hävstångseffekten annat än nödvändigt.

Okej tack för tipsen.. Ska till bidermans i morgon och titta lite efter bett.. Men hur är det med rakt stångbett i gummi då?

Hehe har noll koll på bett:P

Jag tror inte man får rida lopp på stångbett... Däremot får du använda en pelhamstång med två tyglar.

Senast ändrad:

okej, men har inte riktigt fattat att använda två tyglar, blir man mkt starkare då och hur fungerar de?*känner mig rätt blåst*hehe

Du sätter en i översta ringen och en i understa ringen, som Scarlet gick i Prix de Cornulier, fast avståndet mellan bettringen och hävstångsringen får vara max 8 cm i Sverige.

jaha ja då fattar jag, mm jag såg att scarlet hade det i prix de cornulier..

Som sagt, jag tycker pellham MED kedja är det enda som går att anv på riktiga tävl hästar när dom blir riktigt peppade. Sitter du med ett vanligt bett kan man offtast hälsa hem när det bär av, det är min erfarenhet ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
974
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Oknytt
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat