Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
+1
TS: Har ni rutiner så hunden vet vad ni ska göra? Om inte kanske det kan underlätta att göra på samma sätt varje gång så hunden vet vad ni gör och att det inte kommer att ske något obehagligt?
Hoppas ni hittar någon bra instruktör som kan hjälpa er!
För oss handlade det om att "sagt ord gäller". Sitt är sitt, nej är nej. Oavsett störningar.
Vi körde mycket i koppel, då jag sa sitt så kastades det bollar och gick förbi hundar på ett lämpligt avstånd. Allt handlade om att jag sa ett kommando och sedan bekräftade och belönade när han gjorde rätt. Även miljöträning stärkte vår relation, att be hunden hoppa och sätta sig på höga höjder, gå i gallertrappor eller vad man nu kan hitta på. Samtidigt som man som ägare berömmer sin hund, det stärker en relation.
Mycket beror också på hur man bryter hunden. När hunden gör utfall så är det för sent. Då är det inte mycket mer man kan göra än att försöka komma undan! Istället så satte jag Focus ner, hade halti på för att lättare ha kontroll under träning, innan hundmöten. Sitt, som vi befäst genom toleransövningar och nej om han så bara tittade åt hundens håll. "Bra, duktig kille." om han gjorde rätt. För att bryta honom så tillförde vi den klassiska "vattenkorrigeringen", eftersom det var omöjligt att ens hala in honom eller ens koppelkorrigera vid ett utbrott.
Nej - vattensprut - Bra!
Jag vet en person som är duktig på just relation, hon finns i Göteborgsområdet Det var hon som hjälpte oss under Focus kritiska period. Han är idag 9 år och beter sig nästintill exemplariskt med MIG, med min sambo är det dessvärre inte lika bra. Det handlar som sagt om relation. Jag ser hela tiden steget framför, korrigerar när svansen åker upp och öronen fram. Allt för att vi inte ska komma till att han behöver bli rädd och arg.