Tips på en bra familjebil?

EgoGirl

Trådstartare
Jag och sambon har kommit till det beslutet att vi behöver köpa en ny bil till familjen. Nu har vi en Audi A4 -08 (kombi) och det är bara så att det är inte en optimal familjebil. Det går men det är inte mer än så.

Jag skulle väldigt gärna vilja höra vad ni har för bilar och hur det funkar. För och nackdelar.

Bilar jag funderar på är:
Saab 9-5 från -06 och framåt
Ford Mondeo -06 och framåt
Passat ingen spec årsmodell

Audin ska vara kvar eftersom vi behöver två bilar. Både jag och sambon har 3 mil enkel resa till jobbet...åt olika håll.

Sv: Tips på en bra familjebil?

Vi har en Saab 9-5 -06 och är supernöjda! Ibland önskar jag att skuffen va lika stor som i Volvo v70n för att både hund och barnvagn ska få plats bättre, men förutom det älskar jag bilen!

Problemet med Saab är ju företagets situation som gör att det är nästan hopplöst att få tag i delar om nåt skulle hända.

Vi har en Passat från 2007, har två barn och två briarder. Fungerar alldeles ypperligt. Bra benutrymme i baksätet, går att ha bakåtvänd barnstol bakom förarstolen (mannen är 185 lång) utan problem. Med takbox på åker vi på semester med barnvagn, hundar och hela baletten.

Smarta reglage som tex farthållaren, kan inte med andras korkade lösningar längre, längtar bara "hem". Jag kör rätt mycket olika hyrbilar i jobbet så kan jämföra rätt mycket olika och har inget att klaga på faktiskt.

Vi kör en Ford Mondeo 2007, nya karossen. De bytte kaross i mitten av 2007 och jag tycker att den nyare är mycket snyggare.
Den är väldigt trevlig att köra, pigg för att vara så stor. Vår motor är på 2,0 l.

Den har fantastiskt stort bagageutrymme, vår barnvagn tar upp halva utrymmet och sedan har man resten att packa i. Den är också stor och bekväm att sitta i. Just nu har vi ett babyskydd sitter bakom passagerarstolen och det är inga problem att få plats att sitta fram.
Vår kompis på 190 cm hade plats över mellan knäna och stolsryggen när han satt bakom maken, 180 cm, som körde.

Jag gillar också att den, trots att den är så pass stor, inte känns särskilt stor att köra. Visst var det en omställning att lära sig parkera den eftersom vi innan denna bil hade en liten SEAT Leon men det är ju en vanesak.

Det enda dåliga med den är att den har vändradie som en buss...

Vi har en mondeo visserligen 03 men skillnaden är ju inte jättestor. Vi är supernöjda och får plats med två bakvända stolar i baksätet. Gott om utrymme i bagaget och riktigt skön att köra.

Vi har en Saab 9-5 -06 och är supernöjda! Ibland önskar jag att skuffen va lika stor som i Volvo v70n för att både hund och barnvagn ska få plats bättre, men förutom det älskar jag bilen!

Problemet med Saab är ju företagets situation som gör att det är nästan hopplöst att få tag i delar om nåt skulle hända.

Fast det gäller väl knappast den bilen du har? Eller? Jag kör inte Saab, längre, så jag är inte mer påläst än att jag vet att man inte ska köpa den modellen som kom ensam i sitt slag 2010, men för bilarna dessförinnan ska det ju inte vara så trassligt att få delar till! Däremot tror många det, varpå man kan få väldigt mycket bil för pengarna om man köper en begagnad Saab idag!

TS - vad har ni för behov? T ex -hur många bilbarnstolar behöver ni få in? Ska det gå in en hundbur och/eller barnvagn och behöver ni kunna dra släp med den också?

Nackdelen med ford som jag kommer ihåg på rak arm är att det inte finns iso-fix (om inte ägarna själv har monterat det) och att krockkudden fram måste kopplas ur på verkstad.

Jag har en focus halvkombi och bilbarnstolen käkar upp hela framsättet trots den sitter bak, men med babyskyddet hade vi inga problem.

Fast det gäller väl knappast den bilen du har? Eller? Jag kör inte Saab, längre, så jag är inte mer påläst än att jag vet att man inte ska köpa den modellen som kom ensam i sitt slag 2010, men för bilarna dessförinnan ska det ju inte vara så trassligt att få delar till! Däremot tror många det, varpå man kan få väldigt mycket bil för pengarna om man köper en begagnad Saab idag!

TS - vad har ni för behov? T ex -hur många bilbarnstolar behöver ni få in? Ska det gå in en hundbur och/eller barnvagn och behöver ni kunna dra släp med den också?

Det är kanske lättare att få delar till de äldre men som jag fattat på min sambo (jobbar på saab-verkstad) så är det inte alltid lätt med dom heller.

Nackdelen med ford som jag kommer ihåg på rak arm är att det inte finns iso-fix (om inte ägarna själv har monterat det) och att krockkudden fram måste kopplas ur på verkstad.

Jag har en focus halvkombi och bilbarnstolen käkar upp hela framsättet trots den sitter bak, men med babyskyddet hade vi inga problem.

Nu vet jag ju inte exakt med iso-fix eftersom vi köpte vår begagnad, men det finns iallafall iso-fix i den. Och ja, krockkudden måste kopplas ur på verkstad. Vi kollade aldrig hur mycket det skulle kosta, vår stol sitter bak.

Focus halvkombi är ju en ganska så mycket mindre bil än Mondeon, mina föräldrar har en sådan, så jag kan tänka mig att det blir trångt i den med en stol i baksätet.

Måste inte krockkudden kopplas ur fram på alla bilar innan man sätter ett barn där? Eller hur menar du? Vi fick göra det på vår bil iallafall.

Bara nyfiken :)

Jo självklart måste man det! Men i just ford (och merzedes) är det krångligare än i de flesta andra fallen:) Till merza så måste man köpa en helt egen stol.

Apelsin81: Jag drog upp min bil eftersom jag ville bara visa att det inte går att jämföra ett babyskydd med en bilbarnstol i de flesta fallen. Om jag hade köpt bil efter stolen jag ville ha skulle jag absolut inte fått plats med den i en mondeo. Har vana av båda nämligen:)

Många bilar har ju såkallad "nyckelavstängning" och det är ju betydligt smidigare än att behöva lämna in och betala x-antal tusen :). Men jo, kudden måste alltid stängas av innan man sätter dit en barnbilstol.

Vi har iso-fix i vår mondeo -03
Bak har vi två bakvända britax stolar o bi sitter bekvämt fram och vi är 170-178cm långa...

Tack för alla svar.

Isofix spännen har jag inte ens reflekterat över. Sitter inte några i Audin men i sambons Mustang Cobra sitter det i :P

I dags läget gäller det 1 barn med tillhörande stol och vagn. Jag är glad om man får in mer än barnvagnen. I Audin får man in barnvagnen och två ica kassar, sen är det fullt.
Eftersom jag är hästtjej så måste bilen kunna dra hästsläp känns det som. Kan dra med Audin och pappas bil men det känns hjärndött att köpa en bil jag inte får dra häst med.

Man måste kunna växa i bilen. Risken finns att det blir ett till barn och jag har tänkt ha bilen ett tag.

Utan att ha koll på dragvikter och sånt så är Saaben hetast just nu. Men måste ju ut och provköra, klämma och känna först.

Vi väntar vårt första barn nu och kände då att det var dags att byta till en bil som klarar barn (flera barn) och även barnvagn, storhandling m.m. Vi sålde vår älskade Audi A3... tittade länge på både Audi A4 och A6 men tyckter dom är små invändigt.

Vi valde att köpa en VW Passat, årsmodell 2008, 4-hjulsdriven Diesel. Den är super, går framöverallt, gott om utrymme och lika skön att sitta bak som fram. Dessutom dricker den inte mer en 0,6 L blandad körning, vilket är ganka så lågt för en så stor bil.
Jag måste också ha en bil som får dra hästtransport, vilket jag får me denna, dock inte jätte mycket på B-körkort, men så ändras ju reglerna nu Jan 2013, så då får jag dra mer.

En likande den hade jag tittat på om jag var ni, dessutom påminner den ganska så mkt om Audi.

Senast ändrad:

Usch vilket huvudbry det är att försöka bestämma sig. Hur man ska få sina behov uppfyllda.
Lär åka till nån bilfirma för att känna, klämma och provåka och framförallt PROVLASTA!!!!

I passaten är det superenkelt att själv stänga av airbagen framför passagerarsätet, vilket ju är ett plus om man vill ha barnstolen fram.

En sak som är bra att tänka på när man börjar ha bestämt sig är ju vad man vill ha med för tillbehör. Vi fick takräcke, takbox, gummimattor, kupevärmare, lastgaller mm utan att priset höjdes så mycket som en krona då vi köpte vår bil. Takboxen är bra den dagen man ska åka med hela karusellen såsom barn, vagn, hundar osv.

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 187
Senast: MiniLi
·
Äldre Nu ska det köpas en bil. Av någon anledning har både jag och sambon snöat in på Volvo 50, antingen 1,6D DRIVe eller en D2, årsmodeller...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 413
Senast: Ava22
·
Äldre Jag skulle behöva lite hjälp att bena ut mina tankar inför kommande bilköp Jag har i dagsläget inte en susning och enda kriteriet som...
2
Svar
31
· Visningar
2 465
Senast: hastflicka
·
Äldre Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil. Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil. Den...
2
Svar
36
· Visningar
5 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka