Sv: tips på bra mat under tävling!
Själv klarar jag inte av massa äckliga pannkakor och mackor när jag tävlar om jag inte rider någon kortare ritt.
Det är lätt att dra på sej håll eller illamående tycker jag.
Så jag tog mail kontakt med en längdskidåkare som då tävlade på elitnivå som var väldigt trevlig och villig att dela med sej av alla sina tips.
Sedan har jag fått fundera om det lite eftersom de tex inte har vetgrindar.
Jag ser till att äta ordentligt med pasta och kött eller kyckling dagarna innan. Jag dricker alltid mycket ca 2-3 liter vatten om dagen men om man inte är van vid det så får man träna på det.
Sedan ser jag till att äta ordentligt på morgonen innan start,startar jag 6 går jag upp minst 2½ timme innan och äter. Då brukar det bli knäckebröd (grovt,typ sportbröd),gröt eller risifrutti,drickyoghurt med bakteriekultur, och min stora svaghet under tävlingsdagen- kaffe.
Jag har varit skiftarbetare större delen av mitt yrkesverksamma liv så jag har fått gratis träning i att äta tidigt på morgonen. Men annars får man träna det med. :smirk:
Min man är ett lysande exempel på en som sa att han inte kunde äta på morgonen,absolut inte sa han, men idag äter han bra frukost varje dag även om det är kl 4 på morgonen och mår givetvis bättre.
Sedan fram till start dricker jag vatten, vid varmt väder redan då med vätskeersättning i. Och apelsinjuice.
Efter start är det sportdryck,vatten och iskaffe som gäller
Äter Power bar och dricker måltidersättning typ Gainers fuel i grindarna.
Sedan kan jag stoppa i mej nötter och russin för att tugga på något.
Fungerar kanon i alla fall för mej under 120 km även i 30 graders värme och i över 11 timmars ridtid som det blev tex under Fornaboda förra året.
Det är som med allt annat fick jag till svar av denna skidåkare som hjälpte mej med mina kostproblem under ritterna- träna det med!
Om man skall rida längre turer hemma gör med kosten som du skall göra under tävling.
Det är de råd jag fått och faktiskt följt så gott det går.
Innan ville jag vräka i mej efter tävlingarna,pizzor och allt möjligt men efter att ha följt dessa råd så är jag inte särskilt hungrig efter en ritt utan kan lugnt koncentrera mej på att vätska upp mej så jag slipper huvudvärk dagen efter.