tips på bra mat under tävling!

K

Kesella

Hej! behöver några bra mattips så att jag klarar att rida 120 km i år!
Jag är urdålig på att äta på morgonen, även under tävling. På en 50 km går det ju att äta efteråt, men jag antar att det är bra med lite bränsle om man ska hålla på lite längre! några bra förslag ? :banana:

Sv: tips på bra mat under tävling!

Om du vet med dig att du har svårt att äta, så försök hitta någon sportdryck du tycker om och drick under ritten. Sedan tror jag det är bäst att äta det man själv tycker är godast, för då är det lättare att få i sig när man egentligen inte är sugen. Variation i maten tror jag också är viktigt. Även om man gillar till exempel pastasallad, så kan det bli jobbigt att äta enbart pastasallad en hel dag. :crazy: Då kan det vara bra att ha pastasallad vid en paus, men annan mat vid de andra.

Du behöver äta under ritten också! Ett tips är de här nya nöt- och russinblandningnarna som har kommit, med nötter som är överdragna med choklad. Mumsigt och inte så stor volym på, men med snabb energi! :idea:

Jag hinkade åt en tjej som absolut inte kunde äta under ritten och det slutade med att hästen blev godkänd i slutbesiktningen, men jag var tvungen att visa för ryttare låg i hästens box och mådde dåligt. :eek:

Jag hinkade åt en tjej som absolut inte kunde äta under ritten och det slutade med att hästen blev godkänd i slutbesiktningen, men jag var tvungen att visa för ryttare låg i hästens box och mådde dåligt. :eek:

Det känner jag igen! oj vad pinsamt det är!

Jag är nog inte särskillt orginell av mig när det gäller matval...

Bananer utmed banan. Fås öppnade av groomen vid de flesta hinktillfällen.
I grinadarna blir det mackor, risifrutti, chips och drickyohurt.
Köpt potatis sallad efter ritten.

Förr hade jag väldigt svårt att äta under ritterna men det blev mycket enklare när jag började med bananerna utmed banan. På så vis så fåt jag i mig mer mat utan att jag behöver äta mig mätt i grindarna.

/Linnea

Power bar, finns att köpa i vanliga mataffärer. Då vet man att man fått i sig nyttigheter.
Det finns även blandningar typ power bar, man kan köpa och dricka som smakar choklad el annan god smak.
Kalla pannkakor.
Stekta ägg med mycket salt.
Wraps med gottigheter i.
Mackor med tonfiskröra (tonfisk, creme fraiche, lite rödlök)

Såg en gång en groom som höll upp typ ett tacofat med olika "tårtbitsfack" till sin ryttare som satt till häst, i de olika facken låg det olika matgrejer som chokladbitar, jordgubbar, nötter, russin, bananskivor osv så fick ryttaren välje en liten bit av det som den var sugen på, proffsigt!

Kommer ihåg 80 km i kallt ösregn i Filipstad när jag var bland de sista kvar på banan, gravid, illamående, allt var dyngsurt och min supergroom packade fram varmt kaffe och kärleksmums. Inte nyttigt men mitt humör fick en boost!

Jag tycker det underlättar i grinden om man har ett bord och sen har groomarna packat upp all fika och lagt upp det i små portioner så man kan välja en bit här och en tugga där. Jag orkar inte sitta och äta något stort och kämpa med det.

Äh, jag vilade mig bara eftersom jag skulle köra hem sedan :angel:

hmm..
popcorn - salt och gott!
Saltlakrits- salt, blir lite törstig sen så går det alltid ner :d
risifrutti, stekta ägg, bananer, pasta sallad, Kex Choklad, äppeljouice..
jag är duktig på att dricka men att äta är det värre.

På rimboritten förra året så serverades det en super god pasta sallad. DEN skulle JAG vilja ha recept på. :bow:
Någon som har det i bakfickan?

Själv klarar jag inte av massa äckliga pannkakor och mackor när jag tävlar om jag inte rider någon kortare ritt.
Det är lätt att dra på sej håll eller illamående tycker jag.
Så jag tog mail kontakt med en längdskidåkare som då tävlade på elitnivå som var väldigt trevlig och villig att dela med sej av alla sina tips.:bow:
Sedan har jag fått fundera om det lite eftersom de tex inte har vetgrindar.

Jag ser till att äta ordentligt med pasta och kött eller kyckling dagarna innan. Jag dricker alltid mycket ca 2-3 liter vatten om dagen men om man inte är van vid det så får man träna på det.
Sedan ser jag till att äta ordentligt på morgonen innan start,startar jag 6 går jag upp minst 2½ timme innan och äter. Då brukar det bli knäckebröd (grovt,typ sportbröd),gröt eller risifrutti,drickyoghurt med bakteriekultur, och min stora svaghet under tävlingsdagen- kaffe.
Jag har varit skiftarbetare större delen av mitt yrkesverksamma liv så jag har fått gratis träning i att äta tidigt på morgonen. Men annars får man träna det med. :smirk:
Min man är ett lysande exempel på en som sa att han inte kunde äta på morgonen,absolut inte sa han, men idag äter han bra frukost varje dag även om det är kl 4 på morgonen och mår givetvis bättre.
Sedan fram till start dricker jag vatten, vid varmt väder redan då med vätskeersättning i. Och apelsinjuice.
Efter start är det sportdryck,vatten och iskaffe som gäller
Äter Power bar och dricker måltidersättning typ Gainers fuel i grindarna.
Sedan kan jag stoppa i mej nötter och russin för att tugga på något.
Fungerar kanon i alla fall för mej under 120 km även i 30 graders värme och i över 11 timmars ridtid som det blev tex under Fornaboda förra året.
Det är som med allt annat fick jag till svar av denna skidåkare som hjälpte mej med mina kostproblem under ritterna- träna det med!
Om man skall rida längre turer hemma gör med kosten som du skall göra under tävling.
Det är de råd jag fått och faktiskt följt så gott det går.
Innan ville jag vräka i mej efter tävlingarna,pizzor och allt möjligt men efter att ha följt dessa råd så är jag inte särskilt hungrig efter en ritt utan kan lugnt koncentrera mej på att vätska upp mej så jag slipper huvudvärk dagen efter.

Gröt frukost. Under tävling: Maxims energikakor,bananer,nötter,choklad ,snickers med jordnötter i är bra eller annan choklad med nötter i. Vid längre ritter 120+ blir det tex korv å bröd och/eller soppa, någon smörgås brukar slinka ner också. Det viktigaste är att äta LITE och OFTA , äter man inger på länge brukar man bli vrålhungrig och stoppa i sig för mycket på en gång och sen kommer hållet som ett brev på posten, man tappar också koncentration och humör när man inte fått i sig mat. Dricka: vatten, Maxims sportdryck och Otley havremjölk. Maxims produkter kan man köpa i välsorterade sport butiker eller cykelaffärer.

Gröt frukost. Under tävling: Maxims energikakor,bananer,nötter,choklad ,snickers med jordnötter i är bra eller annan choklad med nötter i. Vid längre ritter 120+ blir det tex korv å bröd och/eller soppa, någon smörgås brukar slinka ner också. Det viktigaste är att äta LITE och OFTA , äter man inger på länge brukar man bli vrålhungrig och stoppa i sig för mycket på en gång och sen kommer hållet som ett brev på posten, man tappar också koncentration och humör när man inte fått i sig mat. Dricka: vatten, Maxims sportdryck och Otley havremjölk. Maxims produkter kan man köpa i välsorterade sport butiker eller cykelaffärer.

men hallå, vi som inte tål nötter då? vad ska vi äta???

På 50-rundor klarar jag mig gott på ett par liter sportdryck, lite tunnbrödsrullar + drickyoghurt till frukost, lite pastasallad + drickyoghurt i grind och samma efter ritt.

Är det längre:
Mer frukost - vad som just faller i smaken, bara jag är ordentligt mätt minst 1,5h före ritt.
Sportdryck hela ritten.
Pastasallad i början, men jag har märkt att den är svår att få ner när jag börjar bli trött.
KÖTT! Kalla kotletter! Lätt att springa runt o tugga på i viloområdet.
Annars, morötter, gurkbitar, små grovbrödsmackor (soggar inte ihop i kylväskan under dagen), nötter.
Har märkt att en kopp te i grind får mig avslappnad fortare = laddar om bättre för nästa slinga. (Oavsett hur varmt det är ute!)
Tidigare tuggade jag i mig choklad typ Schweizernöt edyl, alternativt Ahlgrens bilar eller annat godis, men i och med att jag blev storkonsument av sportdryck under ritterna har jag lagt ner godis helt. Inte alls sugen. (I bilen hem däremot...!:devil: )

Jessica, varför havremjölk?

Sportbars funderar jag på att testa i år, men blir de inte kladdiga när det är varmt? (Många är ju chokladöverdragna.)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
768
Senast: hollypolly
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
549
Senast: Twihard
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 295
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
733
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka