Tips på böcker om döden.

Ackio

Trådstartare
Jag har en otroligt känslig och rädd dotter hemma som snöat in sig mycket på döden. Drömmer att vi dör, dödas, äts upp, mördas osv. Väldigt rädd för döden. Detta efter händelse i vintras där jag var nära dö pga en inre blödning.

Jag letar nu förslag på böcker som passar en 7-8 åring som tar upp döden på ett bra sätt och inte skrämmande.

Även gärna "positiva" böcker om spöken och monster.

Sv: Tips på böcker om döden.

Definitivt den om herr Muffin. Fick även mig att gråta, men bra och förklarande. Handlar om ett marsvin.

Hittade den :) De tipsade då även om "dödenboken" eller vad den hette.

Ska köpa hem de två till att börja med.

Kan verkligen rekommendera Dödenboken! Den tar upp allt om döden på ett väldigt bra och avslappnat sätt.

Eva Ibbotsons böcker handlar om spöken och döda på ett väldigt icke-läskigt sätt, men böckerna är ändå spännande. Och Oscar Wildes spöket på canterville, om en stackars spökfamilj som försöker spöka för en äppelkäck amerikansk familj som inte alls förstår att de borde bli rädda fast spökena gör sitt bästa.

Bröderna Lejonhjärta. Delarna om Törnrosdalen är ju lite skrämmande förstås, men man kan ju läsa valda delar om man vill. Bara att prata om Nangiala och visa bilder och läsa små stycken för min fyraåring har hjälpt henne MASSOR med att hantera döden. På hennes lilla vis.

I skymningslandet (oxå A Lindgren) är oxå bra tycker jag.

Jag har en 3-åring som funderar mycket på samma sak. Frågar om man blir en ängel om man bränner sig, kan börja gråta för att han är rädd att någon i familjen ska bli en ängel. Så sent som vid nattningen nu önskade hon sig fiskar i ett akvarie men insåg sen att katterna kanske kommer äta upp dem och började då snyfta för att hon inte vill att fiskarna ska bli änglar.

För vår del får vi censurera mycket och bla Astrid Lindgren är ju inte att tänka på, bara låten Kalle Teodor har jag fått förklara och försköna hundra gånger "gråter och sörjer hans mamma" osv.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 324
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Tjatter Goda roller Ängel – kan varje natt skydda en deltagare. NattDL Siare – Får varje natt veta en deltagares roll. NattDL. Tvillingar –...
37 38 39
Svar
766
· Visningar
22 412
Senast: Lobelia
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 095
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar