Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån
ok
alla hästar är ju lite olika
det funkar på min iallafall
Men en annan sak jag kom på nu. Det var ju ett tips jag fick till MIN häst så det kanske är helt uteslutet att göra på din, men nån annan kanske vill testa som har påhittiga heta pollar
till den som vill ;
För att få hästen att utföra något bra, så ger vi ju beröm när hästen gör så. Endel (inte alla) kan tycka att ett bra beröm är att sluta träna den unga hästen. tex hästen gör något du ber om och då slutar du dagens träning, det är berömmet så att säga.
Min häst kom till mig som 4åring, han hade då stått i tävlings stall med hög prestations nivå, han ville inte... (väldigt enkelt förklarat nu som ni förstår). Varje gång han reds stegrade och småbockade han. ( är genomgången på alla sätt av vet. inget fel och röntag m.m.)
Mycket lugn träning från marken och naturligtvis lång tid att lära sig nya stallet m.m.
Fick jag detta tips. "Hur vill du ha hästen?" jag svarade "lugn", "då sätter du dig på honom går några steg andas tungt och när hästen slappnar av och tex frustar eller hur nu hästen visar sig avslappnad, hoppa då av och beröm"
Det fick då honom att inse att varje ridpass avslutas när man är lugn, efter bara 3 träningar var han lugn redan vid uppsittningen, detta tar vi med oss i all träning, bara det att jag hinner lägga till fler saker att träna på, men i och med hans förflutna med ganska stora krav tog det oss ganska lång tid innan han förstod att jag inte tänkte ställa samma krav ( ännu )
Ta nu inte detta inlägg som att det "måste" vara på detta viset, det passar endel hästar, inte alla
Angående longering efter passet, kan det inte vara så att om du longerar efter passet för att få slut på honom, kanske han bygger upp ännu bättre kondition och istället bara kräver mer och mer i slutändan?
Är han pigg och lite busig eller blir han stressad? ibland kan ju stress kanske inte visa sig så väl som stress utan som pigg och bus?