Sv: Tips på att underhålla eller träna unghäst för att uppnå ett "avslappnat tillstån
oj, vad kul, låter som min 5åring, han är inte rädd för nått, och har sönder allt
tänker på 2 saker spontant
dels rider jag inte min alls så mycket, han är lite för omogen, efter ca 10-20 min träning är han trött, jag tömkör ibland och tränar från marken/ och rider, det kan räcka för honom, jag märker direkt när han blir trött, han liksom försöker äta upp tömmar och tyglar , mina skor allt...
en sak som slog mig då, hur många hästar har du i hagen? är hagen stor?
Jag tänker att vill jag att min kille ska bli lugn då tränar jag lugnt, hoppar han runt när jag leder honom på banan tex, står jag blixt stilla tills han lugnar sig, som belöning får han komma till mig, jag går inte ett steg fram om han inte är sänkt och lugn.
i sommras hade vi 4 hästar i hagen, han skulle banne mig ha kolla på alla, det var super kul, dessutom fanns i den hagen mycket roliga saker att leka med och det gjorde han gärna.
till slut delade vi på hästarna och han fick gå med ett lugnt sto, han fick inga saker i hage att "hålla på med" för det bara eskalerar och han blir bara vimsigare, ett tungt badkar med vatten bara. Det gjorde honom, lugn, att för vissa individer så föder saker stimulans och sen kan de inte sluta utan det blir bara mer och mer.
oj nu kanske jag inte skrev sammanhängande
men för mig funkar det, desto mindra saker att stirra upp sig med= lugn
tränar jag så utgår jag från lugn.
tex koner på banan eller hinder att rida runt är uteslutet nu, han äter upp allt och välter allt
känner jag att han en dag på banan är stirrig och hoppig brukar jag bara göra en liten övning som han kan bra, så att han fokuserar och gör bra ifrån sig.
Kan ju oxå tillägga att min gärna segrar ibland och innan bockade han varje pass, det är nu helt borta ( men då har vi inte provat rida ut i skogen ännu ) känns inte som vi är där ännu lixom