Tips på aktiviteter

Bluefish

Trådstartare
Behöver lite tips och råd ang aktivering av hund! Tanken är främst att hunden ska bli mentalt trött och få jobba lite under den tid den är hos mig. Men jag har kört fast lite vad gäller aktiviteter. Vid promenader gör vi lite vardaglig lydnad, alltså typ sitt, ligg, fot. Försöker ha henne lös och öva inkallning så ofta som möjligt, men det känns inte heller som att det ger henne så mycket mer än att hon blir väldigt glad :p. Sökt korv och vantar både inne och ute, men bara korta spår. Simma blir svårt och leka är hon inte intresserad utav.

Har börjat nosa på inkallning med hinder men mer då? Det börjar kännas lite tjatigt nu med samma kommandon hela tiden. Och hon känns inte så arbetad som jag önskat efter en omgång. Det är en ganska stor hund, 3årig rottis. Någon som har tips på övningar och aktiviteter att dela med sig utav? Både inomhus och utomhus! Hjärngympa alltså, en långpromend gör varken från eller till.

Sv: Tips på aktiviteter

Gå en kurs! Det finns kortkurser och det brukar ge inspiration :D

Klicker gör min vovve trött, lätt sätt att lära in "onödiga" konster på!

Tyvärr jättesvårt att komma med, och hunden är här på obestämd tid. Men en klicker har jag! Hon kan ett par trix, nu senast hoppa upp och ta godisen ur handen. Hoppa upp med framtassarna på ryggen och följa-john. Mer mer!

Mina hundar blir trötta av spår och uppletande. Jag lägger ett par spår och går sedan en bit bort och kör några uppletande medan spåren ligger. Sedan blir det en promenad och tillslut spåren. Man kan ju göra spåren hur svåra som helst och hundarna brukar vara gött trötta i flera timmar efteråt :)

Om hunden inte spårat innan så lägger du bara korta spår (gärna med godis i fotspåren de första gångerna) så hunden förstår vad den ska göra. Den brukar haja det rätt fort och sedan är det bara att öka längden, lägga till vinklar, lägga på svårare underlag och öka liggtiden. Hundarna brukar tycka att det är skitkul! Ser min chihuahua/JRT-blandis att jag lägger ett spår blir han helt tokig och supertaggad :D Valpen har gått 7-8 spår vid det här laget och det är så roligt att se hur han utvecklas och när spåret är slut vill han bara mer!

Plocka upp kopplet om det har hamnat på golvet/marken och ge i handen.

Plocka upp nycklarna. Och sen söka efter dom.

Svinbra länk :bow:

Tack alla, nu har jag massor med idéer! Blir ett kortare spår och försöka sig på nya trick ikväll!

Lägg inte bara raka spår om hon kan det utan lite längre med vinklar och låt dem ligga lite innan du går dem;) Så att hon får jobba lite med hjärnan och göm godis. du kan ju tex ta och slå in godis i toa rullar så att hon får kämpa lite, det ända är att du kommer få en del att städa:P

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 902
Senast: fixi
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 549
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 151
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt... 2
Svar
29
· Visningar
3 053
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka