Tips på aktivering tack!

Maris_

Trådstartare
Har ni lust att skriva era tips på vad man kan göra med en shettis? För tillfället tömkörs hon, vi går lite promenader och löshoppas ibland. Vi brukar även leka lite, senast gick vi över och under pressening osv. Har tänkt köra henne sen så fort rockarden är klar!

Men vad gör vi så länge? Det blir ju rätt varierat det vi håller på med nu, men det måste finnas fler saker att göra?

/ Maris

Träna lite agility kanske?
Bygga små banor att tömköra igenom.
Tömkör på volt och vanligt.
Longera m.m. Det finns mkt man kan göra. :)

Håller med föregående talare.. :)
Agility kan väl vara roligt . ??? och hade jag haft en shettis så hade jag åkt pulka efter den och kört in den. Kanske hittat nån liten person som kunde rida den och så. ( jag är på tok för lång)
Men jag vet inte hur gammal den är så ridning kanske inte är att tänka på..
Du kan ju träna den att lita på dig och lära den att t.ex gå över presenningar och under en pressening som är upphängd och annat sopm den upplever som otäckt. Bygga en vippbro som den ska kunna gå över och såna saker..
Fast den kanske är ganska orädd redan.. :p
Det finns massor av grejjer man kan hitta på och förena nytta med nöje..
Lycka till!"

Tack för alla tipsen! Vi gick över och under pressening häromdagen och det gick jättebra, hon var inte rädd alls! Ska fundera på liknande övningar! Jag upptäckte idag att hon tyckte att jag var jätteskum när jag gick in i hagen med paraply, så det blir nåt att träna på! :D

Hon är 8 år, så hon är riden tidigare! Vore jättebra om jag hittade nån liten tjej eller kille som vill rida, men jag vet inte nån så här på rak arm. Vet inte heller om jag vågar "släppa dem", då hon enligt tidigare ägare testar mycket och tar över. Jag har bara haft henne nån månad än och mot vuxna är hon trevlig, testar lite och så men lyssnar bra. Så isåfall måste jag hitta rätt person som funkar ihop med henne.

Kom gärna med fler tips om ni kommer på nåt1 :)

/ Maris

Gå i skogen! Tömmköra i skogen är också varierande och ger god träning. Klättra i backar!

Släpa saker! Sätt på henne bröstan och fäst en stor vedkuts i ett spännband i draglinorna. Tömmkör sedan ponnyn med släpan.

Jag har sex bildäck i hagen som jag lägger bommar över. Sedan travar shettisen och jag cavaletti. Bra träning även för mina lår! :o

Tillverka och memorera en liten hinderbana som på en hopptävling och spring den med henne i hagen!

Öva uppställning som på utställningar.

Lek "följa John"! Du har en morotsbit i handen och sätter dig en bit bort i hagen. Hon får den när hon kommer till dig. Öva så och efter ett tag har du en ponny som går efter dig i hagen. Då kan ni gå banor utan grimmskaft. Eller trava dem.

Bygg en rolig terrängbana i skogen, led henne och hoppa den!

Hitta två barn och gör gymkana från marken. De kan tävla mot varandra på tid: Tex: Ett barn i taget leder ponnyn så fort det går till en hink med vatten i. Där ska de fånga upp ett äpple med munnen och skynda sig tillbaka.

Sätt dig bredvid ponnyn. Lyft manen och lägg kinden mot hennes varma, goa hals. Fäll ner manen igen och bara mys nära henne.

Öva "spansk skritt": Peka och knacka lätt på framhoven. Ge godis och berömm när hon flyttar den. När hon förstår kan du "putta upp" hoven lite högre och berömma. Snart pekar du på hoven och hon lyfter den, sedan pekar du på nästa och hon lyfter den... Gå långsam fram och kräv inte mer än hon orkar och förstår. Max fem minuter åt gången!

Sy en riddardress åt henne! Med "tandat" täcke och tygelöverdrag. :love:

Longera och öva kommandon och tempoväxlingar.

Gå i snö på vintern och i högt gräs eller sand på sommaren. Tränar bakben och ryggmuskulatur.

Gå två dagar på sörmlandsleden eller en annan vandringsled med din pojkvän och din ponny! Hon kan bära saker jämt fördelat i sadelväskor, samt är trevligt sällskap!

Ja, det är lite av det jag brukar göra med mina shettisar. Bara din fantasi sätter gränser. Jag kan tillägga att jag blir vansinnigt trött när folk får reda på att jag har minishettisar och frågar: "vad ska du ha dom till? :smirk:

Precis som de andra redan skrivit:
Köra Tömköra Promenader Agility Ridas osv

Om du har en annan häst, så kanske du kan ha med henne som handhäst. Det ger superbra kondis. Jag hade med min unghäst så när jag red, hon fick jättekondis.
Funkar även om du har en annan häst som du kör.
Är bra för kondisen, tack vare att man kan trava lite mer.

Ut och spring med henne!! :D
Nyttigt för er båda!! :angel:

Det går att cykla med hästen oxå, det har jag prövat, men det får vara på en grusväg med lite trafik i början, tills de vant sig.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
890
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar