Tips önskas om att få bort strålröta.

D

Doneloge

Hej,
Min häst har en tendens till att få strålröta då han går på ringskor. Jag har fått lite tips om saker som är bra, men ville veta vad ni tycker är bra. Det jag har fått höra är:

*Jodopax på gasbinda, dras mellan hoven och ringskon och almänt göra rent strålen
*Tror det var väteperoxid som man hällde på..? (kan det stämma? fick höra det nån gång, men inte vågat prova)
*Äppelcidervinäger i vatten som man ställer hoven i minst 20 min...

Sv: Tips önskas om att få bort strålröta.

Först så bör din hovslagare se till att strålen blir ordentligt renverkad vid varje om skoning.
Sen finns det ett preparat som heter Thrush Buster, som är framtaget just för strålröta och liknande. DET kan man droppa på en gång i veckan, NÄR det är röta på gång.

Okej, vart kan man köpa detta medel? Strålrötan är nu iofs bara på gång, det har inte blivit riktig strålröta än, men jag vill inte att det ska bli värre. Hovisen skodde om honom för nån vecka sedan och då renverkade han honom också :)!

Thrush Buster finns i "välsorterade ridsportaffärer". Tror att det finns hos de två stora postorderfirmorna också.

Gasbinda med jodopax är jättebra att göra rent med, sen kan man ha på kopparsulfat (kan du få via din hovslagare) eller liknande medel som är antibakterielt och uttorkande. Viktigt också att din häst står på torrt underlag, försök undvika leriga hagar och blöt bädd i stallet. Bäst är spån, det håller torrt och rent.
Lycka till!

Liknande trådar

Hemmet Jag har fram till ganska nyligen haft egen brunn. Vattnet var fruktansvärt gult. På den nivån att allt blivit förstört, jag har inte...
Svar
11
· Visningar
525
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Min häst har fått strålröta i ALLA fyra strålar!! 🤭 Jag har stoppat in en bomulls tuss med jodopax. Fungerade JÄTTE bra !tipps...
2
Svar
21
· Visningar
3 217
Senast: FUNNY
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka