Tips om ras

L

Lanz

Hejsan..
Hoppas det inte blir tjatigt med ännu en tråd om vilken ras som passar...
Men jag har läst om olika hundar och på nästan alla raser står det att det inte är en bra första hund.

Jag har aldrig haft hund innan men funderar på att skaffa en.
Den ska vara stor (som en golden ungefär). Och jag vill kunna ha med den lös i stallet och träna o tävla lydnad med den. Agility är oxå något jag tycker verkar kul.

Några raser jag tittat på och fastnat för är golden, husky, rottis, tollare...

Kan någon ge förslag på en bra hundras?

Kan tilläggas att jag bor i lägenhet

Tackar
/Sara
 
Sv: Tips om ras

Hej! en golden eller labrador kanske? en husky är oerhört hård. definitivt ingen bra förstahund. rottis vet jag inte heller om jag skulle rekomendera som första hund. tollare vet jag inte så mycket om. Mitt ex mamma har två flattar som hon tävlar i lydnad med. de kanske skulle va nått? men innan du bestämmer dig så borde du verkligen täka igenom om du ska tävla lydnad. för tycker du att de e tråkigt sen och du har en hund som kräver stimulans blir det inte så kul. har du tittat på raserna under sällskapshundar?
 
Sv: Tips om ras

Hm varför inte en spaniel?? En eng cocker eller kanske en welsh springer (eng springer är eg finast i mina ögon men då bör du vilja jaga eller iaf spåra och apportera) ...

Min welsh älskar att va med ut på ridturer och är lös jämt! Han är dock lite flamsig och ofukuserad vilket kanske inte är så positivt om du vill ha en hund för lydnad i första hand men det är nog stora individskillnader där!!

Golden labb eller flatte kan nog oxo passa!

Sen är det ju svårt att säga nu räknar jag med att du vill ha en mkt aktiv hund att träna mkt med, vill du pyssla med lydnad mer för husbehov och inte så mkt så kanske en sheltie??
 
Sv: Tips om ras

Det är svårt med hundraser! Hundböcker skriver endast generellt om för/nackdelar. Många hundar är sönderavlade och har fått dåligt lynne och exteriör som tack. Var noga med att kolla vad hunden är avlad för (drivande jakt, kamp, vakt osv).

Det finns en uppsjö med raser som är relativt ovanliga i Sverige som är perfekta husdjur! Basenji kan t.ex inte skälla ordentligt men är samtidigt renlig och älskar att springa och vara aktiv! basenji

En bra förstahund är förlåtande, stabilt psyke, relativt skadefri och okomplicerad. Pälsvård, försäkringspremier och matkonsumption spelar också roll! När du sedan valt hundras ska du välja valp, de har också personligheter! Bara för att de är syskon betyder det inte att de har samma humör :)
 
Sv: Tips om ras

Det är alltid svårt att hitta en ras genom att bara läsa rasböcker, man får en mycket bredare grund om man frågar sig runt..

För att svara dig ang de raser du nämt ....

Tollare: Är en extremt aktiv ras som bör och behöver få utlopp för sin jaktinstinkt, således tycker inte jag att det är en passande ras för dig och den aktivitet du beskriver.

Husky: Är och förblir en draghund för mig ( och för många andra ) så om du inte är en mycket aktivmänniska som är ute och springer flera mil om dagen under sommaren/våren/hösten och vill bli aktiv inom drag på vintern så stryk Huskys också.

Rottisen är en Brukshund som behöver få arbeta, den bör aktiveras mer än det du föreslår, så om du inte är beredd att tillbringa många timmar ute på "träningsplanen" iform av bruksgrenarena så får du nog kika vidare.

En Golden passar in på en aktiv människa som vill vara ute i naturen och dels sysselsätta sig med Lydnad m.m och passars sig ofta till lite hobby~agility!

Sedan så tycker jag att du ska ( som någon ovan skrev ) kika lite på Spanielraserna, främst Cocker.

Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: Tips om ras

Tollare är som sagt en mycket krävande ras, inte helt olik en Border collie i aktiveringsbehov. Ingen nybörjarhund enligt mig.

Huskyn trivs bäst om den får jobba och bo långt upp i landet där det är svalare och hos någon där den kan få vara utomhus så mycket som möjligt. Huskyn har många "urinstinkter" kvar som man skall ha med i beräkningen.

Rottisen är som sagt en brukshund och behöver jobba. Eftersom rottisen är en hund som är framavlad för att vakta/skydda boskap kan den vara misstänksam mot främlingar. Finns dock många olika linjer inom rasen idag. En hund som kräver mycket kunskap och engagemang från sin ägare.

Golden är en trevlig hund som oxå behöver jobba och få utlopp för sina framavlade styrkor. Denna hund kräver oxå mycket men är en något lättare ras att handskas med som första hund enligt mig och vi skall jämföra dessa fyra alternativ. Så denna ras blir min rekomendation till dig av dessa. Det du skall ha med i beräkningen är att en del Golden kan ha/få problem med höfter och armbågar precis som många andra stora raser så det skall man tänka på om du kommer ha med din blivande hund på ridturer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 537
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 487
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 350
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 777
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp