Tips om monté?

malumbub

Trådstartare
Japp, jag HAR läst lite tidigare trådar här, men inte riktigt fått svar på mina funderingar!

Nån som kan ge allmän info om monté, var man kan träna att trava på bana och var man finner reglerna! T ex, går det att starta en 15-åring? (Varmblod, tidigare vunnit 86tusen på vanligt trav...) Och sånna saker, som liksom inte framgår...

Någon, snälla?

Svar på regler finner du i nya reglemtet(2004), på villka banor du får träna kan jag inte svara på då det är olika på olika banor. På min hemmabana(romme) får vi träna när vi vill monte´träning likställs med träning framför vagn.
Du får inte starta monte´med din häst då den är för gammal, 4-10 år för vrmbl ston, 4-12 för hingst/val. 5-15 för kallblod.

F-n oxå!!!
Jaja, det går ju alltid att träna det för skojs skull!

Var finner man reglementet? *nyfiken*

Hrm, har du inget regelemente så lär du inte ha någon licens och då är det inte ens troligt att du får träna på en travbana pga. försäkringar mm. En del paragrafer ur det finner du på www.travsport.se annars kan du säkert ringa till STC 08-6272120 el. hästsportens hus 08-6272000 och beställa ett.

Ok!

Nej, jag har ingen licens, men är mycket intresserad! Tyvärr blev intresset lite svalare nu, i o m åldern, men den blossar nog upp nästa gång man ser en vacker yngre häst!!! :D

Tack för hjälpen!

Du får låna dig en häst i starbar ålder och ta den nya monte´licensen, nästa år kommer det troligen att införas toto på monte´lopp, då kommer det säkert att finnas massor med lopp. Jag går den licenskursen nu med min ena kuse och han som är en notorisk startgaloppör voltade iväg samliga starter från spår fem klockrent!!

Det var så lite så, har du fler frågor så svara jag gärna på dem om jag kan.

Har tävlat Monte en gång,o det är skit skoj :)

Var tvungen att skriva det bara :angel:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 630
Senast: Farao
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat