Tips om min ridning!

M

Mildis

Hej! (OBS, lite långt)

Jag skulle vilja ha lite kommentarer om min ridning med min häst. Det är en valack på 13 år och jag har haft honom i snart 3 somrar (2 år). Först red jag honom på vanligt delat bett, gick väldigt bra tills han blev mer själväsker och blev lite kaxig. Bytte bett då till ett bridong då det satt bättre i munnen, sedan efter det så tog han gärna tag i bettet och blev ganska stark i munnen. Bytte bett då till ett rakt med fasta ringar och det passar han helt perfekt på! Tuggar och får fint läppstift efter varje ritt. Saken är den att han gärna blir stark i hoppning då han tycker det är så kul! Förut fick man driva hur mycket som helst för att ens få honom över hindret men nu går han självmant över hindret. Ibland blir han allt för ivrig och rusar fram mot hindret och om det blir ohäjdat blir han osäker och kastar sig åt sidan eller så rusar han rätt över hindret och känner att man har nollkontroll. Joo visst är det ju bra att han är så självsäker nu men ibland blir det nästan för mycket, lite mycket explosion som min tränare brukar säga.
Just nu går jag första året på gymnasiet med ridning som profil. Tränar då en hoppning och en dressyr för väldigt duktiga tränare, helt suveräna! Hemma brukar det då bli mycket markarbete/dressyr eller någon annan uteritt. Det blir dock inte så många tävlingar då jag vill känna mig säker.
Har nu när han blivit så "het" tränat på akuta tvärnitar för att sätta honom lite på rumpan. Vet inte om det har hjälpt något men det kanske bara är att fortsätta, eller? Har även funderat på liiite skarpare bett men funkar ju dock inte jämt på alla hästar...
Somsagt skriv gärna kommentarer, tips m.m! Tar kritik och förslag om min ridning!

Här finns även filmer, både gamla och lite nyare på honom när vi rider lite olika. Dressyr inne, dressyr ute. Hoppning inne och hoppning ute.

http://www.youtube.com/Miiilda

Även en film min kompis gjort.
http://www.youtube.com/watch?v=hoiWbyAVuBc

// Matilda :bump:

Sv: Tips om min ridning!

Kollade lite på hoppningen. Tycker att det var för dålig grundgalopp. Går in i botten på hindren ( kommer för nära )
Du har fin sits annars!

Tjohoo vad det går! :)
Vilka framsteg Ni har gjort!!!!! Grattis tjejen :)

Kram
faster

Håller med, han ser väldigt lång ut. Jag skulle försöka få en rundare, mer energisk galopp, utan att vara snabbare. Och sen jobba på att ha en jämnare rytm, nu ser det ut som att han dör i svängarna och sen drar mot hindrena.

Håller med, han ser väldigt lång ut. Jag skulle försöka få en rundare, mer energisk galopp, utan att vara snabbare. Och sen jobba på att ha en jämnare rytm, nu ser det ut som att han dör i svängarna och sen drar mot hindrena.

Joo, det är det mesta jag försöker träna på nu på träningarna. Dock är han ganska svår i svängarna och saktar gärna ner även om man driver. Ge gärna tips om hur jag ska göra bättre svängar. :bow:

Nackdelen är dock att han inte kan hålla formen riktigt än i galoppen och blir gärna lite lång.

Kände igår att det börjar komma då vi inte kom allt för nära hindret :)

du rider mjukt och fint, det ser verkligen jättetrevligt ut :)

jag tror att det är för att du har lite undertempo i galoppen som det känns som att han gasar och drar iväg mot hindrena, försök hitta en jämn energisk galopp utan att den blir för snabb.

hur gammal är ponnyn? han kanske behöver komma igång och galoppjobbas mer innan det lossnar mer i hoppningen? sedan kan det vara en bra ide att hoppa studs och ha bommar före och efter hinder för att få honom att hitta rätt.
rid mycket tempoväxlingar i galoppen så att du får honom att komma under sig... galoppfattningar stärker också

men som sagt, det ser jättefint ut

nu har jag ju inte hoppat själv sen jag tävlade min ponny för typ 10 år sedan, hon var lite lik din... jag upplevde henne jättestark och het, men hon såg inte sån ut... jag tänkte lite som jag skrev här när jag red henne iaf och det fungerade bra...

Jag tycker du borde jobba mkt med formen, han är alldeles för lång i kroppen. Jobba mkt i galoppen med att korta och länga honom, samt övergångar trav-galopp, men han ska jobba i form! Tvärnitar för att sätta honom på bakdelen/skarpare bett= big no, no! Du ska sträva efter att hästen ska lyssna på dig när du VISKAR till den, och det uppnår man inte genom att SKRIKA till den, är du med på hur jag menar? :)
Bättre svängar=ytterhjälper!
Hade varit intressant att se film när ni markarbetar/dressyrar, så kanske det är lättare att komma med fler lite mer konstruktiva tips.
Fortsätt kämpa på!

du rider mjukt och fint, det ser verkligen jättetrevligt ut :)

jag tror att det är för att du har lite undertempo i galoppen som det känns som att han gasar och drar iväg mot hindrena, försök hitta en jämn energisk galopp utan att den blir för snabb.

hur gammal är ponnyn? han kanske behöver komma igång och galoppjobbas mer innan det lossnar mer i hoppningen? sedan kan det vara en bra ide att hoppa studs och ha bommar före och efter hinder för att få honom att hitta rätt.
rid mycket tempoväxlingar i galoppen så att du får honom att komma under sig... galoppfattningar stärker också

men som sagt, det ser jättefint ut

nu har jag ju inte hoppat själv sen jag tävlade min ponny för typ 10 år sedan, hon var lite lik din... jag upplevde henne jättestark och het, men hon såg inte sån ut... jag tänkte lite som jag skrev här när jag red henne iaf och det fungerade bra...

Vill inte vara dum nu men som jag säger det alla, han är en stor häst :laugh: :grin:
Han är 13 år och när jag köpte honom för två år sedan så var han helt kantig i hela kroppen p.g.a så omusklad han var. Så det har tagit sin tid att bygga upp... och så vet jag inte om det är någon direkt som har jobba så mycket med honom...

Tack för tipsen ändå! :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker du borde jobba mkt med formen, han är alldeles för lång i kroppen. Jobba mkt i galoppen med att korta och länga honom, samt övergångar trav-galopp, men han ska jobba i form! Tvärnitar för att sätta honom på bakdelen/skarpare bett= big no, no! Du ska sträva efter att hästen ska lyssna på dig när du VISKAR till den, och det uppnår man inte genom att SKRIKA till den, är du med på hur jag menar? :)
Bättre svängar=ytterhjälper!
Hade varit intressant att se film när ni markarbetar/dressyrar, så kanske det är lättare att komma med fler lite mer konstruktiva tips.
Fortsätt kämpa på!

Okej, tack!
Jaa, dock är ju filmerna lite "gamla" då han har utvecklats mer sedan sen senaste filmen men, jag hänger med ändå! :laugh:

På filmen åkerridningn 5 januari,så tycker jag du borde länga stiglädrena en aning och titta framåt:)Annors fint!

På filmen åkerridningn 5 januari,så tycker jag du borde länga stiglädrena en aning och titta framåt:)Annors fint!

Hehe :angel: en liten defekt av mig :angel: Blir så ibland, men har blivit noggrannare :idea:

Känner igen mig, min häst gör samma sak. Ett tips är att skaffa martingal för ser att han kör upp huvudet ibland innan hindrena

Känner igen mig, min häst gör samma sak. Ett tips är att skaffa martingal för ser att han kör upp huvudet ibland innan hindrena

Aa, brukar ha det. Använder den alltid när jag hoppar. Kan hända att jag inte tar du jag inte plannerat, men oftast! :laugh: Det är verkligen skillnad på att ha martingal och att inte ha det! :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nevermind
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka