tips om lastningshjälp

Sv: tips om lastningshjälp

Lastning är väll alltid lite jobbigt. Min hästgåt glatt på transporten idag men det har inte alltid varit så! Förra ägaren (som födde upp honom) berättade att han alltid tyckt att transporten vart lite läskig, dom gick på horsemanship träning och efter några gånger gick hästen in själv. Sen skulle hennes syster tävla med han och fick inte in han i transporten på hemvägen. Då kom det en "käck" kille och skulle bevisa att han skulle få in hästen... med piska! Sen var ju alla lasträningar förstörda.

Han har krånglat 2 ggr på de 1 ½ åren jag har haft honom. Eftersom vi åker transport minst en gång i veckan lärde han sig ganska fort att det inte var så farligt. I början stog jag(nedanför lemmen på vänstersida) med ett dressyrspö och "duttade" på rumpan tills han gick in och nu är det bara att slänga över grimskaftet på halsen så springer han nästan in :)

Själv tycker jag att man ska lära hästen från början att gå in själv. Alla mina hästar gör och har gjort det.

pratade med förra ägaren, där var de inga problem, hon lastades en hel sommar varje dag, sprang in i transporten (var med på en filminspelning)

märkte nog att hon försökte springa in första gången ja lastade, då stoppade jag upp henne, vill ej bli översprungen.

Är kanske problemet att hon är van att gå/springa in själv, utan någon som går före, och så ställde du dig i vägen? Hon kanske inte vill gå på dig? Jag tycker det är bäst att skicka in hästen och själv stå kvar utanför, stänga och sen gå in och binda upp. Står du framför hästen är du dels ivägen, du kan bli översprungen, du har ingen kontroll över, eller inverkan på, hästen annat än att peka hästen i rätt riktning (du kan inte dra in en häst och inte heller hålla emot om den vill gå/kasta sig bakåt). Du är beroende av att någon annan stänger bakom.

problemet var väl att hon sprang in med ledare o allt där, tror de va så att de tog satts båda två o trava in i transporten :s

vill ha en häst som jag lugnt kan leda in i transporten, är inte alla ställen man kan skicka in dem sådär bara (åtminstone gills de inte på tävlingar här i trakten)

de som tittat på/hjälpt till har nog konstaterat att hon bara gör de för att jäklas, testa vem som är starkast.

vill ha en häst som jag lugnt kan leda in i transporten, är inte alla ställen man kan skicka in dem sådär bara (åtminstone gills de inte på tävlingar här i trakten)

de som tittat på/hjälpt till har nog konstaterat att hon bara gör de för att jäklas, testa vem som är starkast.

Du tror nog att jag har hästen helt lös :eek: Givetvis har jag långt rep i grimman och på tävling trär jag grimman över tränset men fäster repet i bettet också med hjälp av delta för reglernas skull (att man måste hantera hästen i träns, eller är det andra regler du syftar på som ni har i finland?). När hästen står inne och jag har stängt bommen släpper jag repet på golvet på "andra sidan" (åker alltid bara med en häst eftersom jag inte får dra mer, annars antar jag att jag hade släppt repet på golvet bredvid hästen om "andra sidan" varit upptagen) medan jag stänger rampen och sen går jag in där fram och binder upp.

Ville bara förtydliga att hästen alltså inte är lös, bara att hon får gå in "själv" utan att jag går före. :laugh: Detta innebär att jag klarar mig själv vad det gäller själva lastningen, även om jag gärna ändå har någon medhjälpare med mig för andra ändamål, men jag KAN alltså åka iväg själv vilket jag tycker känns väldigt tryggt:)

Starkast kommer hästen alltid att vara. Envisas eller smartast, där kan du ha en chans att tävla med henne:p

Lovisaleonora

Onskar fler tankte och anvade dina metoder. Lastar sjalv pa samma satt och anser det helt klar det basta och mest lagiska samt sakra sattet att lasta. Psykologi inte vald eller muta. Du ska ligga steget fore din hasts tankegang. Fick lara av en duktig NH tranare att nar hasten val respekterat det drivande kommandot (frammat), stanna halvvags och backa ut till borjan av rampen, sedan frammat igen. Detta upprepades flertalet ganger halvvags och sedan efter att hasten lastats helt in i transporten och sedan lat han hasten sta inne i transporten ett par sekunder innan han backade hasten ut igen. Detta for att lara hasten att DU kontrollerar frammat och back. Har sett denna man trana vilda brumbies (vildhastar), som aldrig sett en transport... helt underbart att se vad han kunde astadkomma, helt utan vald med ren psykologi.

Jag kan mycket väl lappa till en häst som är dum, om jag är helt säker på att det är dumhet. Likaså om hästen attackerar mig, då brukar jag faktiskt "våld".

Men våld är ingen lösning på ett problem, ska man försöka göra något trevligt och tilltalande för hästen, så den föredrar det alternativ man presenterar är det ju sämsta möjliga läge att börja med att övertyga den om att det är otrevligt och gör ont.

Har inte läst vad alla skrivit så jag kanske upprepar, men om din häst är så att hon går på några steg, bromsar så du drar, och sen far den åt vänster, så ska du bara ta det lugnt. Låt hästen stå och tänka ett tag när den stannar, man ska aldrig stressa/ha för brottom. Stannar den så ska man inte stå och dra i grimskaftet, utan bara hålla lite lätt så att hästen ändå känner att det är du som bestämmer och att hästen ska in i finkan.
Filt över huvudet kan hjälpa, för då litar hästen på dig och går där du vill att den ska gå, men en del hästan kan bli värre. Tex, de hästar som kastar direkt utan att ens prova gå på, ska man undvika att täcka för huvudet på.. för det kan bli värre, men man kan ju alltid prova..

Annars så gissar att ni alltid är två när ni lastar så då är det bäst om den som är starkast står på vänster sida och är beredd att trycka på så att din häst aldrig får chansen att fara. Men som ngn skrev kör in den mot väggen först så att hästen inte kan fara åt vänster, man kan tom köra in finkan så att luckan fälls ner inne i stallet(ställ den så långt åt vänster) så att det blir som att bara gå ut ur stallet, en vanlig sak som den alltid gör. Och sen efter ett tag är det bara att försöka lasta som vanligt.

Knapplån

Lånar din tråd lite och frågar om hjälp med att befästa det drivande kommandot, framåt. Jag har ett halvblod som började krångla lite förra året. Han fryser fast på lämmen och fastän jag försöker ha ett stadigt tryck och släppa när han tänker framåt så kan det ibland ta alltför lång tid innan han går in. Ibland går han in direkt och ibland kan det ta 30 minuter. Jag utgår att detta är för att han inte riktigt respekterar mitt "framåt"? Detta började när han hade tappsko förra vintern, han var då hovöm och väldigt svår att få in i stallet. Då kunde han tvärnita mitt på stallplan och inte vilja gå mer, hade inte mkt att säga till om utan fick stå och vänta ut honom.
Vill inte använda mig av linor eller spö.

Hur tycker ni att jag ska träna, är ju egentligen kanske inte ett lastningsproblem då jag inte tror att transporten i sig har något med saken att göra. Tror mest han vet att han kan slippa göra saker om han stannar..
Vore jättetacksam för några tips :)

MVH
Lotta

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 995
Senast: Åsa A
·
Hästhantering Jag har en egen uppfödning som i hela sitt liv har åkt i ett enaxlat äldre Kylingesläp. Det har aldrig varit några problem att lasta...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: lytesout95
·
Träning Hej! Jag har ett 4- årigt camargue sto som jag har ridit in själv, var inte speciellt erfaren när jag köpte och förstod nog inte riktigt...
Svar
13
· Visningar
1 540
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama