Tips om hur man ska göra med händerna för att hästan lättare ska gå ner i formen?!

Sv: Tips om hur man ska göra med händerna för att hästan lättare ska gå ner i formen?

Vill du rida en häst i form så är första steget att se till att hästen går fram ordentligt utan att rusa/bli för stark. Sedan kan man börja med lösgörande övningar i skritt och trav , t.ex. serpentiner , överdrivna ställningar , utåtställningar och volter. Utan att tappa drivet bakifrån ! När hästen är mjuk i kroppen och går framåt ordentligt så går den automatiskt i rätt form , så är det i alla fall med hästar jag har ridit ^^ Fokus ska inte ligga på handen , men tänk på att ha en mjuk men stadig hand :) Bettet ska vara positivt och bekvämt för hästen , då brukar den börja tugga ;)

Sv: Tips om hur man ska göra med händerna för att hästan lättare ska gå ner i formen?

Vad kul att det går framåt!!!! Jag tror Du är på rätt väg :)
Det kommer att lossna mer och mer , så rätt som det är finns han på tygeln automatiskt :)
Själv har jag en svacka just nu, men det är väl bara att kämpa på. Släppte Porter och de andra stora hästarna på sommarbetet uppe på Tjällmoiägen idag. Snacka om lyckliga hästar :D

Okej, men har ni dem precis bredvid våran hage? För vi tänkte det om ni släpper era hästar där och bredvid våran behövs det ett till staket i mellan... för jag vet förra sommaren så tog de ju sig igenom och var på våran del...

Okej, men har ni dem precis bredvid våran hage? För vi tänkte det om ni släpper era hästar där och bredvid våran behövs det ett till staket i mellan... för jag vet förra sommaren så tog de ju sig igenom och var på våran del...

Nej, än så går de uppe i hagen vid Gottwalds trädgård. Den andra hagen ska lagas innan vi släpper dem där. Efter midsommar släpper vi dem nog i nedre hagen.
Nu kommer det med en unghingst också, så vi måste se till att elen går fram ordentligt i staketet.
Förra året gick det igenom älg, så det var därför staketet var trasigt.

Nej, än så går de uppe i hagen vid Gottwalds trädgård. Den andra hagen ska lagas innan vi släpper dem där. Efter midsommar släpper vi dem nog i nedre hagen.
Nu kommer det med en unghingst också, så vi måste se till att elen går fram ordentligt i staketet.
Förra året gick det igenom älg, så det var därför staketet var trasigt.

okej, aa nee vi hade bara sätt att de hade gått i genom så vi visste inte riktigt hur de hade kommit i genom ;)

okej, aa nee vi hade bara sätt att de hade gått i genom så vi visste inte riktigt hur de hade kommit i genom ;)

Hehe, nä jag var väldigt fundersam när jag stod uppe i hagen och ropade. Ingen häst kom, men jag så hur de stod och kollade på mig :)
De kunde inte ta sig tillbaka själva, så jag fick ta ner repen och göra om det så gott det gick.
Gottwald har haft mycket rådjur i vinter, som har tagit sönder många staket :(

Hehe, nä jag var väldigt fundersam när jag stod uppe i hagen och ropade. Ingen häst kom, men jag så hur de stod och kollade på mig :)
De kunde inte ta sig tillbaka själva, så jag fick ta ner repen och göra om det så gott det gick.
Gottwald har haft mycket rådjur i vinter, som har tagit sönder många staket :(

joo, jag har ju sätt ett och annat när jag cyklat hela året ;) och traner :laugh:

Men Ninni har sagt att jag kunde ju fråga dig om ni ville låna lite bete eller så, för vi är bara tre hästar nu, och de går i varsin hage :D Dels för Fuxen och Marty inte går ihop och Samira går på tunnare för att minska fångrisken, men Marty går med henne på natten... Och så äter inte han längst ner av hagen... :D

Senast ändrad av en moderator:

joo, jag har ju sätt ett och annat när jag cyklat hela året ;) och traner :laugh:

Men Ninni har sagt att jag kunde ju fråga dig om ni ville låna lite bete eller så, för vi är bara tre hästar nu, och de går i varsin hage :D Dels för Fuxen och Marty inte går ihop och Samira går på tunnare för att minska fångrisken, men Marty går med henne på natten... Och så äter inte han längst ner av hagen... :D

Vad snällt :) Jag ska fråga Maria.
Hon och jag har köpt ett avelsto med nyfött föl, som vi ska hämta i veckan som kommer. Ev behöver vi ju extra bete till dem.
Jag kollar, så kan ju Maria prata med Ninni :)

Vad snällt :) Jag ska fråga Maria.
Hon och jag har köpt ett avelsto med nyfött föl, som vi ska hämta i veckan som kommer. Ev behöver vi ju extra bete till dem.
Jag kollar, så kan ju Maria prata med Ninni :)

Blir bra :) för det är ju bättre att det blir betat än att det står ;)

Finns boxar lediga också ;)

KL

Och om man pratar om "driva" och "komma ihåg skänklar" eller för all del "mecka i munnen" mm bör man ju tänka på att det är inlärda hjälper. Dvs det är ingen idé att driva eller använda en skänkel eller tygel om man inte får önskat svar på hjälpen. Det är mer harmoniskt att inte använda hjälpen alls än att använda den utan resultat.

Ingen häst är genetiskt konstruerad för att förstå ridning. Den förstår inte att den skall gå på tygeln för att man klämmer den på magen. Hästen förstår att det är behagligt när man slutar inverka.

Jag tycker många tränare resonerar konstigt i detta. :crazy: Om man renodlar sina hjälper och förklarar vad man menar för hästen så slipper man "driva mer!" eller "använd mer ytterskänkel!" hela tiden.

Jag säger som min tränare brukar säha. DRA INTE hästen i munnen!

Vad menas med "stöd" i tygeln? Och varför meckla med hästens mun? Hade du trivts om någon vevade runt metall i din mun?

Först, tar du kontakt med bettet eller tar hästen kontakt med tygeln? Hästen ska gå fram till bettet och följa handen. Den ska inte vara stum och stå emot men den får inte heller bara vika in nosen - vilket brukar komma när man grejjar med bettet.
Går hästen fram för skänkeln? Kan du flytta hästen sidvärts, bogar och bakdel som du vill?
Kan du detta och är MJUK i handen. ERBJUD ett stöd, eller KONTAKT tror jag är ett bättre ord, det ska vara mjukt och lätt, inte som ett stödben. Flytta hästen sidvärts i skänkelvikningar. Rid öppnor och slutor, lägg in volter, fyrkanter, åttkanter med tempoväxlingar osv. Inner skänkel aktiverar hästens inre bakben. Ytterskänkeln till ytter bak. Starta upp bakbenen, lösgör med övningar, mjuk hand så kommer hästen att sänka huvud och hals utan att du behöver tvinga den.

Formen måste korrigeras bakifrån

Nirak

Min tränare har lärt mig att jag lixom ska fånga upp drivningsenergin från kroppen/skänklarna i händerna om någon förstår vad jag menar. Och min häst tröttnar om man har en helt still hand,hanbehöver något att göra hela tiden. Det säger även min tränare,som tränat honom länge även innan jag hade honom.

Och förutsättningarna för att få hästen i form är väl att man som ryttare ska ha kontroll och koll på alla hästens delar..?

Ex. Innerskänkeln koltrolerar inneerbogen och kanske även inner bakben,ytterskänkeln kontrolerar ytterbogen,ytterhanden ger stöd, innerhanden ställer lite, sitsen driver m.m

hoppas att det var till nån nytta!:D

kl

Ja ryyyys!
Minns på en ridskola så hörde jag hur en ridlärare stod och skrek
"ta i hästen höger tygel - och vänster!" "i takt, - höger -vänster-höger-vänster"

Alltså, man kan ju bli mörkrädd för mindre!! Det är ju inte klokt vad de lär ut på ridskolorna! :eek::devil::eek::devil:

Håller med!
När jag var liten och gick på ridskola mins jag en lektion då ridläraren stod och skrek "dumma häst" över hela manegen då hästen inte kunde böja på nacken önslat mycke. Övningen var att göra halt och sedan SÅGA ner hästen, hästen fick inte gå fören den hade huvudet mot bogen. Hur kan man kräva att en häst som bara någon en staka gång i månaden kanske lösgörs ordentligt ska gå tygeln. Jag tror att den enda metoden för att få den typiska helt förstörda ridskolehästen att gå på "tygel" kröka på naken vid ett pass är att just SÅGA ner den.

Menar verkligen inte att dra alla ridskolor över en kant menar bara att detta tanke sätt tyvärr är vanligt i våra ridskolor.

Jag strävar alltid efter en jämn mjuk kontakt. Om hästen ändå inte söker sig neråt och trampar under sig beror det på skada, stelhet eller liknande.

Min tränare har lärt mig att jag lixom ska fånga upp drivningsenergin från kroppen/skänklarna i händerna om någon förstår vad jag menar. Och min häst tröttnar om man har en helt still hand,hanbehöver något att göra hela tiden. Det säger även min tränare,som tränat honom länge även innan jag hade honom.

Och förutsättningarna för att få hästen i form är väl att man som ryttare ska ha kontroll och koll på alla hästens delar..?

Ex. Innerskänkeln koltrolerar inneerbogen och kanske även inner bakben,ytterskänkeln kontrolerar ytterbogen,ytterhanden ger stöd, innerhanden ställer lite, sitsen driver m.m

hoppas att det var till nån nytta!:D

Hej! Tycker att du har väldigt bra tankar när det gäller hästens arbetsform!
Det jag funderar över är bara om man driver med sitsen? Det gör man i regel inte då kallas det väl för rumpdrivning?

För övrigt vill jag bara tillägga att detta med hästens form tyvärr har blivit en mode trend. Det är trendigt att hästen ska kröka på nacken och då gör man vad som helst för att få den att göra det. Det är en fråga om okunnighet.
Tycker det är synd och hur förstörda hästarna blir!

Många har ju redan sagt till dig att man inte får en häst "i form" genom händerna, så jag tänkte bara lägga till ett litet tips om hur du vet när det händer; När hästen jobbar rätt under dig kommer det kännas som att sitta på en rund boll ungefär, där du är höjpunkten.

När hästen jobbar rätt under dig kommer det kännas som att sitta på en rund boll ungefär, där du är höjpunkten.

Jag tycker snarare att du ska tänka hästen som en uppförsbacke.
Tänk att hästen växer framför dig ur manken!

Din beskrivning låter som en häst som höjer ryggen, men det kan tex en häst göra genom rollkur. Bara för att den höjer ryggen så behöver den inte vara lätt framtill.

En uppförsbacke med mycket häst framför sig tycker jag är rätt tänk!

Nirak

form har inget med händer att göra. Form har med hästens belastnings på bakdelen att göra. Att hästen använder bakdelen, trampar under sig och lyfter ryggen. Då kommer belastningen att lägga sig på bakdelen och hästen går i form. Form har faktiskt ingenting med hästens huvudplacering att göra. Jag rider min häst utan att ta en enda gång i tyglarna och då kan jag få henne att gå i "form". Hon har mest tyngd på bakdelen, lyfter bogarna och kliver under sig. Att huvudet är mellan frambenen gör det snarare svårare för hästen att gå i form.

Lite flummigt kanske men jag skulle nästan beskriva det som att man surfar på toppen av en väldigt stor våg. En boll i uppförsbacke liksom :D

Hästens form ska komma bakifrån, den ska själv välja att gå fram till handen och arbeta. För att komma dit måste man rida med säte och skänklar, men en helt stilla händ är inte det bästa, ibland måste vi hjälpa hästen. Men jag tycker defenitivt att du ska börja för tränare, de kan hjälpa och korrigera dig, för att om du gör rätt så gör hästen rätt. (oftast)

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
465
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar