Tips om hur man ska göra med händerna för att hästan lättare ska gå ner i formen?!

Sv: Tips om hur man ska göra med händerna för att hästan lättare ska gå ner i formen?

Nu ska jag gå ifrån vad de andra här tycker ( nog igentligen inte men ändock )

Det är så sant så sant att formen kommer bakifrån. Men dagens dressyr ryttare rider Med händerna. Det är sällan jag ser ett ekipage som lyckas behålla samling form och balans utan stödet ifrån handen. ( de må vara lite tråkigt i sig, men ändock sant ).

Så om vi nu ska se det ur perspektivet att vi faktist använder oss utav händerna vid ridning, vilket en majoritet av oss gör, och vilket en majoritet av de tränare som finns även lär ut.

Betvivlar att det finns någon här som aldrig ridit för en tränare som sagt, "ge ett ledande tygeltag" "ta tillbaka lite i handen" "lätta i handen och BERÖM" "nu släpper du efter på ytter" "höjj händerna" "vrid om handen" and so on.

Så jo, nog för att det inte är majoriteten av arbetet som sker med handen så arbetar vi nog allt en hel del med denna hand och nog är det en konst i sig att få en känsla för vad man nu ska göra med denna. ( skulle även vilja tillägga att när vi under årens lopp lärt oss rida antagligen har missbrukat handen både en och fem gånger på vägen till dit vi är idag )

Dock håller jag i övrigt med en majoritet av ovanstående talare. Det som lär att hantera hand och häst är timmar efter timmar efter timmar på en häst rygg, med hjälp av en instruktör eller två.

Sv: Tips om hur man ska göra med händerna för att hästan lättare ska gå ner i formen?

raderat****

Jag läste i en av mina böcker som jag har och där står det lite då om när man ska "stärka" hästens rygg och det är precis som du säger och så kommer väl halsen med på köpet..

Precis!:) När du får med dig bakkärran lättar hästen i handen.

Du får inte hästen i form genom att använda händerna.

Nä, Du har helt rätt, men jag tror jag vet vad Mildis menar.
Har sett hennes häst och han är ganska stel, så ledande tygeltag har hon fått lära sig när hon ridit för tränare. Det tillsammans med skänkel är ju inte fel.
Det funkar jättebra och behövs. Ledande inner och samtidigt aktiv innerskänkel. Det betyder ju inte att man sågar.....

Så om vi nu ska se det ur perspektivet att vi faktist använder oss utav händerna vid ridning, vilket en majoritet av oss gör, och vilket en majoritet av de tränare som finns även lär ut.

Har ridit för en tränare som är Domare i VM i Dressyr. Satt och sågade sönder hästen hela passet...

Nä, Du har helt rätt, men jag tror jag vet vad Mildis menar.
Har sett hennes häst och han är ganska stel, så ledande tygeltag har hon fått lära sig när hon ridit för tränare. Det tillsammans med skänkel är ju inte fel.
Det funkar jättebra och behövs. Ledande inner och samtidigt aktiv innerskänkel. Det betyder ju inte att man sågar.....

Där kom ett bra svar, tänkte precis säga det själv och jag tror det är så med, dels är ju trotsallt Marty väldigt stel men det har gårr bättre och bättre nu när jag har arbetat med honom mycket i markarbetena och jag tror då att det kommer att efter ett tag kommer han gå ner så fort man begär det :) så det är nog bara att fortsätta... och jag håller med Elizette

och väldigt många dressyrtränare anser att en häst ska ha huvudet där ryttarens hand placerar det...

så nja, lite elakt tycker jag nog det är att idiotförklara någon som undrar hur man ska göra med händerna.

för man använder ju händerna, även om det inte syns utåt så är handen hela tiden i en följsam dialog med hästens mun. det är inte samma sak som att såga ner hästen på tygeln!!!

och väldigt många dressyrtränare anser att en häst ska ha huvudet där ryttarens hand placerar det...

så nja, lite elakt tycker jag nog det är att idiotförklara någon som undrar hur man ska göra med händerna.

för man använder ju händerna, även om det inte syns utåt så är handen hela tiden i en följsam dialog med hästens mun. det är inte samma sak som att såga ner hästen på tygeln!!!

nee, det jag har lårt mig innan av min förra tränare var att ta ett fast tag i yttertygeln och sedan lirka lite med innertygeln och dra fram händerna som beröm och dels använda sig av innerskänkeln...

Som sagt var, det finns många olika sätt att se på ridning. Det finns mer eller mindre hand vänliga varianter om man bara generaliserar grovt och ser på engelsk/tysk/akademisk/western. Om man sedan ytterligare ska ned ännu en nivå så hittar vi fantastiskt många olika skolor.

Det som centaur menade tror jag är att reaktionerna på TS orginalinlägg var ganska brutala och i mina öron nedvärderande. Vilket för min del snarare tyder på okunskap ifrån de som svarat. Det är knappast konstruktivt eller informativt att ha som svar " man ska *** inte såga ner hästen fattar du VÄL" ( = idiotförklara)

TS har vad det låter som ridit på ridskola och inte haft möjligheten att rida privat för många olika tränare och på det sätt lära sig, - så hur ska denne då veta? men när hon frågar på ett forum fullt av fantastisk duktiga häst människor får hon otilltänkta och ganska intesägande svar. Tycker jag är lite tråkigt.

Dock ser jag även en stor del som faktist tänker till och delar med av sin kunskap på bästa sätt :bow:

Så som du beskrev att du lärt dig; att ta ett fast tag i yttertygeln och sedan lirka lite med innertygeln och dra fram händerna som beröm och dels använda sig av innerskänkeln...
...är exakt så som jag fick lära mig för att få en häst ställd. Självklart kan ställning vara en bra övning för att få hästen i form, men jag förstod det som att du ville "få hästen på tygel" som man så fint säger. Det är väl den allmänna uppfattningen av en häst som går i form.

Men vill du veta hur du ska göra med händerna för att få hästen ställd så är det väl ungefär som du säger. Stöd i yttertygel OCH GLÖM INTE YTTER SKÄNKEL:eek: Sen böja för inner skänkel och om det behövs, lirka lite och leda med inner tygel får att på ställning i nacken (om den inte kommer med böjningen i kroppen)

Sen är det ju klart att man måste känna var man har hästen och var man behöver inverka, baken kanske sticker ut eller nåt. Så man kan ju aldrig säg exakt så här ska du göra, för alla hästar tar inte hjälper på samma sätt och alla är inte lika smidiga/stela/slingriga etc etc...

Så som du beskrev att du lärt dig; att ta ett fast tag i yttertygeln och sedan lirka lite med innertygeln och dra fram händerna som beröm och dels använda sig av innerskänkeln...
...är exakt så som jag fick lära mig för att få en häst ställd. Självklart kan ställning vara en bra övning för att få hästen i form, men jag förstod det som att du ville "få hästen på tygel" som man så fint säger. Det är väl den allmänna uppfattningen av en häst som går i form.

Men vill du veta hur du ska göra med händerna för att få hästen ställd så är det väl ungefär som du säger. Stöd i yttertygel OCH GLÖM INTE YTTER SKÄNKEL:eek: Sen böja för inner skänkel och om det behövs, lirka lite och leda med inner tygel får att på ställning i nacken (om den inte kommer med böjningen i kroppen)

Sen är det ju klart att man måste känna var man har hästen och var man behöver inverka, baken kanske sticker ut eller nåt. Så man kan ju aldrig säg exakt så här ska du göra, för alla hästar tar inte hjälper på samma sätt och alla är inte lika smidiga/stela/slingriga etc etc...

Okej, nee men det är ju mer att jag vill ha honom mer på tygeln men han har inte riktigt fått alla de musklerna för att kunna komma direkt utan det tar ett tag och till sist behöver man inte göra mycket utan att han ska gå på tygeln, det är mer i början..

Men jag tror att jag ska ta och longera och tömköra mer för att få lite mer muskler...

Tömkörning tycker jag låter som en bra idé och även klättring och uteritter över stock och sten så hästen får lyfta ordentligt på tassarna. Om hästen ska orka bära sig form så behöver den ha styrka och muskler så jag tycker att du är på helt rätt väg i ditt tänk.

Tömkörning tycker jag låter som en bra idé och även klättring och uteritter över stock och sten så hästen får lyfta ordentligt på tassarna. Om hästen ska orka bära sig form så behöver den ha styrka och muskler så jag tycker att du är på helt rätt väg i ditt tänk.

skönt att höra så jag inte är ute och cyklar ;)

På ridskolorna lär de ut att förhållningar med tygeln tillsammans med en drivande sist leder till att hästen trampar under sig.

Och sedan så måste man ju ta lite i tyglarna för annars springer hästen iväg men man ska ju inte sitta och såga.

Många duktiga ryttare på nationella tävlingar gör förhållningar och leker med bettet lite x)

Jag håller inte riktigt med alla som skrivit i tråden. Jag ser det som en självklarhet att man använder handen när man vill arbeta en häst i form. Precis som man använder sits och skänkel. Alla hjälper behöver samverka. Jag brukar tänka att handen fångar upp energin som kommer bakifrån(indirekt från skänkeln) = mellan hjälperna:idea: Dels kan man ju använda händerna för att göra en halvhalt och därmed förändra skottkraft till bärkraft, få hästen att vinkla sitt bäcken. Men även då man inte ger signaler tkr jag handen har betydelse.

"Handen speglar hästens mun" brukar min tränare säga. "En stum hand ger en stum mun, en orolig hand en orolig mun"

På en häst som lätt blir stark tycker jag att det är extra viktigt att man har en bra hand. Genom att hela tiden ha en mjuk och rörlig hand kan man inbjuda hästen till att ta ett korrekt stöd på tygeln. Blir handen stum på en stark häst kommer den förmodligen bli ännu starkare och hänga i ryttarens hand = Inte bära sig själv.

Så handen har mkt stor betydelse, trots att formen kommer bakifrån. Men om den inte samverkar med andra hjälper saknar den betydelse, precis som t ex skänkeln saknar betydelse, om den inte samverkar med hand och säte.

Som många redan skrivit så kommer formen bakifrån så att säga.
Men just angående händerna är väl en mjuk, stilla men föjsam hand alltid bäst ? :)

Ja!! Och då givetvis ta de tygeltag och förhållningar man behöver för att kommunicera med hästen!! Man ska ju använda handen och bettet och det kan man göra utan att dra och såga "ned hästen i form". D.v.s samordna sina hjälper!!

Jag har haft jätteproblem med detta eftersom jag är så rädd att bli sittande och bli hård i handen.... Resultatet blir att jag sitter och mesrider med glapp i tyglarna och inget händer. Sen har jag istället fastnat, särskilt i innerhanden när jag väl tagit förhållningar. För rider jag riktigt och verkligen tänker på vad jag gör är jag inte hård i handen. Men jag blir det när jag sitter och är rädd för det liksom. För mig är det en psykisk grej!!

Jag pratar vanlig engelsk ridning nu alltså!! Med bakifrån och framåt-tänk-utan handridning!!

Där kom ett bra svar, tänkte precis säga det själv och jag tror det är så med, dels är ju trotsallt Marty väldigt stel men det har gårr bättre och bättre nu när jag har arbetat med honom mycket i markarbetena och jag tror då att det kommer att efter ett tag kommer han gå ner så fort man begär det :) så det är nog bara att fortsätta... och jag håller med Elizette

Vad kul att det går framåt!!!! Jag tror Du är på rätt väg :)
Det kommer att lossna mer och mer , så rätt som det är finns han på tygeln automatiskt :)
Själv har jag en svacka just nu, men det är väl bara att kämpa på. Släppte Porter och de andra stora hästarna på sommarbetet uppe på Tjällmoiägen idag. Snacka om lyckliga hästar :D

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
466
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar