Tips om hur man ska göra med händerna för att hästan lättare ska gå ner i formen?!

M

Mildis

Hej!

Jag har en häst som är ganska stark i munnen och det tar väldigt lång tid innan ger sig att gå ner i formen och då är det bäst att försöka hålla honom där så han inte tar upp huvudet igen, så jag undrar lite om hur man ska "lirka" med händerna o.s.v för att hästen vill tugga på betet och gå i formen. Tycker inte själv att mitt sätt fungerar så jag vill veta av någon lite "duktigare" än mig :D
Jag ska träna för tränare så fort han kan så det är på väg också ;)
Tänkte att jag kan komma en bit på vägen så länge...

Mvh. Matilda

Sv: Tips om hur man ska göra med händerna för att hästan lättare ska gå ner i formen?

Du får inte hästen i form genom att använda händerna.

Sv: Tips om hur man ska göra med händerna för att hästan lättare ska gå ner i formen?

Jag har lärt mig att man ska "krama" tyglarna i olika takt och att "öppna" innerhanden och ta tillbaka och hålla på lite så. Ytterhanden ska alltid vara fast men innerhanden ska varieras.. :p
Och jätteviktigt är också drivningen, ska driva hela tiden och såklart är ju sitsen också viktig osv

Du kan få huvudet i lodplan på många sätt med hjälp av händerna. Men bara för att hästen har huvudet i lod så går inte hästen i form. (I form menar jag då att hästen jobbar bakifrån och fram, med hela kroppen)

Får du en häst "iform" med hjälp av händerna så har du i 99.9% av alla fallen bara en häst som knäckt av i nacken.

jag tycker att du ringer en tränare fortast möjligt och bestämmer en tid ennu snabbare, för rida en häst i form, det för man INTE med händerna.
;)

Rån av knapp...
Men på de flesta ridskolor jag vet, så lär man ut, att om man får hästen att böja på huvudet med hjälp av händerna, så går den i form... Jag tar inte ställning, men jag vill bara säga vad jag tror mig veta...

De flesta hästmänniskor är nog väldigt överens om att formen kommer bakifrån! En häst som går i form ska arbeta med ryggen och bakbenen och då kommer huvudet av sig själv när dessa arbetar. Att lirka/dra/såga/krama ideligen får bara hästen att böja på nacken medan bakbenen säkert är på andra sidan ridhuset. Hästen blir absolut inte mjukare i munnen av att man "håller nere hästen" och då blir stum i handen. För att få hästen att gå i form ser jag till att hästen spårar, driver in i handen, jag har ett mjukt och jämnt stöd i handen och gör halvhalter om man ska förenkla det.

Som många redan skrivit så kommer formen bakifrån så att säga.
Men just angående händerna är väl en mjuk, stilla men föjsam hand alltid bäst ? :)

Ja och det säger väl en hel del om ridskolorna (tyvärr). :crazy:

kl

Ja ryyyys!
Minns på en ridskola så hörde jag hur en ridlärare stod och skrek
"ta i hästen höger tygel - och vänster!" "i takt, - höger -vänster-höger-vänster"

Till TS:

Rid tempoväxlingar i trav, men låt inte hästen springa iväg ifrån dig. Du bestämmer tempot! öka och minska!! När du minskar får du med dig bakkärran.

Hästen kommer i form om man rider rätt med resten av kroppen, händerna ska bara erbjuda hästen ett mjukt stöd, absolut inte sitta och lirka eller 'såga' ner huvudet med dessa.

Hej!

Jag har en häst som är ganska stark i munnen och det tar väldigt lång tid innan ger sig att gå ner i formen och då är det bäst att försöka hålla honom där så han inte tar upp huvudet igen, så jag undrar lite om hur man ska "lirka" med händerna o.s.v för att hästen vill tugga på betet och gå i formen. Tycker inte själv att mitt sätt fungerar så jag vill veta av någon lite "duktigare" än mig :D
Jag ska träna för tränare så fort han kan så det är på väg också ;)
Tänkte att jag kan komma en bit på vägen så länge...

Mvh. Matilda

Hej!
Först och främst bör ju börja rida för en tränare så fort som möjligt och regelbundet. Sen kan jag känna igen mig i att hästen är stark i munnen, vilket min häst också är. Jag tränar för tränare varannan vecka och det fungerar bra. Jag har fått lära mig att man kramar lite i yttre tygeln och är avslappnad i inner sen måste man ju driva samtidigt.. Man ska absolut inte "såga" ner hästen. Jag måste göra mycket övergångar tex i traven så travar man några steg bryter av till skritt något steg och trav igen, just för att min häst ska börja jobba bakifrån och för att hon gärna blir hård och springer iväg. Du kan ju prova med övergångar men man måste driva samtidigt då hästen kan börja hänga i handen.

Lycka till med hästen!

kl

Ja ryyyys!
"ta i hästen höger tygel - och vänster!" "i takt, - höger -vänster-höger-vänster"

Till TS:

Rid tempoväxlingar i trav, men låt inte hästen springa iväg ifrån dig. Du bestämmer tempot! öka och minska!! När du minskar får du med dig bakkärran.

Jag läste i en av mina böcker som jag har och där står det lite då om när man ska "stärka" hästens rygg och det är precis som du säger och så kommer väl halsen med på köpet..

Jag rider en häst som liknar din och jag har märkt att ju lättare och lugnare jag är i handen desto bättre går det för då kan han slappna av istället för att bli spänd och börja gå emot handen.
I uppvärmning rider jag ganska "kravlöst" men ändå aktivt i ett ganska friskt tempo med mycket volter, serpentiner, sidvärts och övergångar eftersom det är naturligt lösgörande och då tar det inte så lång tid innan han slappnar av och formen kommer liksom av sig själv.

Jag rider en häst som liknar din och jag har märkt att ju lättare och lugnare jag är i handen desto bättre går det för då kan han slappna av istället för att bli spänd och börja gå emot handen.
I uppvärmning rider jag ganska "kravlöst" men ändå aktivt i ett ganska friskt tempo med mycket volter, serpentiner, sidvärts och övergångar eftersom det är naturligt lösgörande och då tar det inte så lång tid innan han slappnar av och formen kommer liksom av sig själv.

Det låter precis så som då det brukar funka ;)

kl

Ja ryyyys!

Alltså, man kan ju bli mörkrädd för mindre!! Det är ju inte klokt vad de lär ut på ridskolorna! :eek::devil::eek::devil:

Lugn stadig hand. Mycket tempoväxlingar. Kavaletti så bakbenen börjar jobba. Galopp brukar mjuka upp hästen. Du ska rida hästens bakben mot handen, alltså- rida med rumpan och bromsa med innanlåren. Låren tätt slutna mot hästen. Mjuk följsam hand hela tiden. ALDRIG såga, röra händerna fram och tillbaka eller vad många nu får lära sig...

Vad har du för bett? Många hästar föredrar ett lite tunnare bett- ligger betydligt bättre i munnen än de tjocka.

Lycka till!

Sluta fokusera på händerna (mer än att de är stilla och tar de tygeltag som är nödvändiga för stunden) och hur hästen har huvudet.

Rid hästen aktivt med tempoväxlingar, skolor och övergångar så kommer den att bli uppmärksam och på tygeln, och då kommer också formen.

Håller helt med; SLUTA TÄNK PÅ HÄNDERNA OCH VAR HÄSTEN HAR HUVUDET!!

Handen ska enbart ge stöd och fånga upp kraften som då skjuter på bakifrån. Alltså inte sitta och dra utan lätta halvhalter kan vara bra. Ge den hjälpen som du vill att hästen ska ta.
Har stoooor erfarenhet av hårda munnar och det här funkar oftast (inte alltid, för alla är olika, men oftast) Krama lätt, lätt, om hästen inte lyssnar kan du hellre peta lite på bogen (OBS: Inte piska med spöt, baraq peta för att få uppmärksamhet) Så håller du på tills hästen lyssnar, det får hällre ta en timma. Vet inte hur många timmar jag bara skrittat runt och gjort halt för att sen gå över till trav när det funkar i skritten. För lyssnar hästen inte på lätta hjälper i skritten så¨lyssnar han inte alls och då kan du glömma en häst som går i form!
Skynda inte för fort och tänk inte så mycket på formen i början, de dör inte av att gå i den form de väljer, de flesta hästar bär upp sig själva, och lär inte få ont i ryggen för att man skrittar eller travar utan en mule i bogen. :angel:

Mitt bästa tips är att se till att hästen lyssnar på dig! För du vill inte sitta och slita i hästen, då lär du aldrig få en avslappnad form. Och tänk inte så mycket på var huvudet är, när ni får till rätt kommunikation kommer det funka genom att du driver och samlar med halvhalter och framförallt med sätet. Öva dig på att göra halvhalter med hjälp av sätet istället för handen, funkar perfekt på hästar som är hårda i munnen. (Om du är osäker på hur du gör så tänk att någon knutit fast ett snöre högst upp på ditt huvud och drar det uppåt mot taket/himmeln.

Oj, oj nu blev de långt, hoppas det fanns något som kan hjälpa dig.:)

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
466
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar