Tips om hur man får rätt sits!

T

Tobiasse

Asså jag har ett jätte problemo! jag kan inte hoppa. på ridskolan jag gick innan jag fick egen häst så fick vi bara hoppa pytte hinder och hästarna hoppade av sig självt även om man satt bakockfram! och sedan fick jag en häst som bara rusade så jag helt enkelt struntade i att hoppa under ett år.

så nu kommer Kruxet: Jag har glömt av hur man hoppar! och mitt nya halvblod kräver en ryttare som talar om för honom när och hur han ska hoppa! annars blir det att han hoppar av 1,5 meter innan hindret och jämnfota upp i luften!
då blir jag bara ännu rädare för att hoppa så jag behöver verkligen hjälp! jag ska på träningsläger snart i 2 dar men jag skulle vilja ha lite tips först!

så snäälla! hjälp!

//Amanda

Sv: Tips om hur man får rätt sits!

Har du ingen tränare som kan hjälpa dig? :) Är han lydig på marken? Annars är ju det A & O. Markbommar (rätt placerade) innan hindret hjälper ju hästen till en bra avsprångspunkt. Men om både du och hästen är orutinerade hoppare tycker jag inte att du ska hoppa utan tränare! Men det ska väl egentligen ingen..

oj, förlåt, såg att det var sitsen du ville ha hjälp med. Men varför hänga upp dig på sitsen när du verkar ha lite viktigare saker att ta tag i? =) visst, en bra sits ger ofta bättre inverkan, men det finns viktigare saker att fixa till först. :)

Tänk på att handen ska framåt, neråt.. lägg den gärna på mankammen och ta manrag om det börhövs.. och sen följa med utan att vara rak i benen stå rätt upp.. hoppas du fattade av min vimsiga förklaring.. :angel::D

Titta framåt med.. (inte neråt) eller på nästa hinder om du ska hoppa flera..

Förslag på "snabbträning": Ställ upp ett lågt hinder och rid den i en åtta - om och om igen. Både du och hästen behöver markarbete och detta är en kanonövning. Om du ridit mycket dressyr kan du koncentrera dig på att forma hästen och "låta hindren komma". Ta det jättelugnt. Ge bara efter så fixar säkert din häst resten!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat