Tips om hur jag ska ändra foderstaten!!

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan! Hästen har börjat tappa hull på rumpan nu, och jag har blivit rekomenderad att köra på endast GROV 90 och betfor. Vilket jag tänkte prova. Det han får nu är lite blandat, såsom betfor, vetekli, fölmix och havre.

Jag tänkte kolla om någon här kunde hjälpa mig med vad han skulle behöva om dagen, hur mycket osv.

Just nu får han (omdagen!);
9kg hö
6dl betfor
2dl havre
8dl fölmix
8dl vetekli

dethär kanske är på tok för lite också, är väldigt dåligt på sånt här.

Det jag vill att han ska äta sedan är (vet dock inte hur mkt);
10-12 kg hö (?)
Betfor
Grov 90

Sedan vill jag veta hur jag ska kunna övergå till grov 90 och betfor utan att det ska bli för hastigt. Vill gärna göra slut på maten vi har nu, vi har ca en säck av varje kvar. Tänkte, om jag minskar fölmixen med totalt 4dl om dagen och lägger till grov 90 4dl om dagen till att börja med?

ni får gärna komma med era synpunkter och åsikter här..

Sv: Tips om hur jag ska ändra foderstaten!!

1) är hästen avmaskad (träckprov?)

2) hur stor är hästen?

jag gav mitt staket Hippo Alfa, guld värt!

Ålder? Efter som den får fölmix.
Varför så mycket kli?
Om det är ett föl så är det inte fölmixen du ska ta bort utan den ska vara kvar tillsammans med bra grovfoder och om du inte har det en hel del lusern. Hur mycket av de olika fodren hänger ju ihop stoleken/rasen på hästen.

Är det däremot en vuxen häst så ska fölmixen bort och om du ska ha Grov som enda foder ska du fundera på Grov 125 istället. För att den tappar på överlinjen beror mest troligt på att det är för lite protein i fodret.

Varför så mycket kli?
Om det är ett föl så är det inte fölmixen du ska ta bort utan den ska vara kvar tillsammans med bra grovfoder och om du inte har det en hel del lusern. Hur mycket av de olika fodren hänger ju ihop stoleken/rasen på hästen.

Är det däremot en vuxen häst så ska fölmixen bort och om du ska ha Grov som enda foder ska du fundera på Grov 125 istället. För att den tappar på överlinjen beror mest troligt på att det är för lite protein i fodret.

Han är 12 år, men jag blev rekomenderad fölmix av dom på Dille. Han är 163 i mankhöjd. Rids 6 dagar/veckan, ca 1-2 timmar om dagen.

Jaha, grov 125 och grov 90, vad är skillnaden?

Varför så mycket kli?

Och hur mkt (dl) grov om dagen tkr du är rimligt då?

Vad som är rimligt är helt beroende på vilken ras och typ av häst du har.
Kan ta några av mina som exempel om de skulle ha gått på grov till det grovfoder vi har.
Viktor valack korsning 160 cm12 år och väldigt lätt född max 0,5 kg
Eclipse halvblod 167 cm med mycket fullblod i 11 år borde ha 3 kg minst
Hip minishettis 5 år och hingst med ett stort proteinbehov ca 1 kg
Hop minishettis 5 år och hingst med normalt proteinbehov cn 0,3 - 0,5 kg

Så för att kunna säga något mängd så behöver man veta vilken ras din häst har, typ om den är grov eller lätt och hur mycket den arbetar.

Kan du inte ange fodermängden i kg istället, det är mkt lättare för oss att ge råd när vi vet hur mkt hästen får i kg.

För det första, vad har du för värden i ditt hö?

Jag tycker det låter som om din häst får väldigt lite mat för sin storlek. Nu vet jag ju iof inte vad det är för typ av häst.

Skillnaden på Krafft 90 o 125 är att 125an innehåller mer proteiner.
Vad är det för näringsvärden på fölmixet?

Kan säga att min vbl travare fick i vila 15kg hö alt 25 kg hösilage, 2 kg havrekross, ½kg betfor o ett par kg lusern, blev en kvot på 7. Då höll han sig fin. När han går i arbete får han mer av allt o behöver ha en kvot på runt 9 för att hålla sig snygg. Han är ung lika stor som din häst. Det är iof individuellet från häst till häst, men jag hade nog stoppat i din mer grovfoder.

Vad som är rimligt är helt beroende på vilken ras och typ av häst du har.
Kan ta några av mina som exempel om de skulle ha gått på grov till det grovfoder vi har.
Viktor valack korsning 160 cm12 år och väldigt lätt född max 0,5 kg
Eclipse halvblod 167 cm med mycket fullblod i 11 år borde ha 3 kg minst
Hip minishettis 5 år och hingst med ett stort proteinbehov ca 1 kg
Hop minishettis 5 år och hingst med normalt proteinbehov cn 0,3 - 0,5 kg

Så för att kunna säga något mängd så behöver man veta vilken ras din häst har, typ om den är grov eller lätt och hur mycket den arbetar.

Jahaa! Det var väldigt olika. Han e varmblod, grov modell, han rids 6 dagar/veckan, hoppning,dressyr (ej hårda pass) och uteritter. 1-2 timmar om dagen blir det.. Oftast 1,5-2 timm.

Jahaa! Det var väldigt olika. Han e varmblod, grov modell, han rids 6 dagar/veckan, hoppning,dressyr (ej hårda pass) och uteritter. 1-2 timmar om dagen blir det.. Oftast 1,5-2 timm.

Nu känner jag ju inte hästen men jag hade börjat med att långsamt gå över till Grov och mellan ett och två kilo är nog det minsta han behöver. När man inte vet värdena på grovfodret. Det är ju individuellt men jag tror att för en häst som din ligger normal ramen mellan ett till tre kilo per dag.

Nu känner jag ju inte hästen men jag hade börjat med att långsamt gå över till Grov och mellan ett och två kilo är nog det minsta han behöver. När man inte vet värdena på grovfodret. Det är ju individuellt men jag tror att för en häst som din ligger normal ramen mellan ett till tre kilo per dag.

Ja, men det låter ju helt ok. Tack så hemskt mkt, du har hjälpt mkt! :) Ska absolut prata med dom på foderavdelningarna, hur dom tycker att jag ska trappa ner/lägga till osv. Så att jag tillslut kan ge honom full pott på grov.

Men jag kör på grov 125 då! :) Är det dyrare än grov 90? Och isånafall hur mkt dyrare? Hur mkt går en grov 125 över huvudtaget? :)

Din foderstat låter alldeles för snål för den ridningen. Börja med att ge hästen den mängd stråfoder, alltså hö och eller/ ensilage, den vill ha och lägg till mer kraftfoder.

Senast ändrad:

Är väldigt svårt att veta vad din häst behöver om du inte har någon grovfoderanalys.. Har du grovofderanalys kan du ju räkna ut på vilken SmRp/MJ kvot han ska ligga på för att se bra ut i hull mm och då kan du fortsätta ge han samma kvot när du får in nytt grovfoder till hösten.

Din foderstat låter alldeles för snål för den ridningen. Börja med att ge hästen den mängd stråfoder, alltså hö och eller/ ensilage, den vill ha och lägg till mer kraftfoder.

Hade tänkt öka till 10-12kg/hö och sedan köra på grov 125 + betfor i den mängd han behöver. Ska rådgöra med någon som jobbar med sådant =)

10-12 kg hö tycker jag fortfarande låter snålt. Har du ingen grovfoder analys hade jag nog skippat grooven o lagt till Lusern istället.

Hade tänkt öka till 10-12kg/hö och sedan köra på grov 125 + betfor i den mängd han behöver. Ska rådgöra med någon som jobbar med sådant =)

Tänkt och tänkt, rådgöra och rådgöra, ge hästen mat idag!
De blir inte sjuka av att man ökar matmängden!

10-12 kg hö tycker jag fortfarande låter snålt. Har du ingen grovfoder analys hade jag nog skippat grooven o lagt till Lusern istället.

Det håller jag verkligen inte med om.. 15kg hö som din fick vid vila skulle min bli skitfet av..

Nu är det ju så att bra grovfoder blir inte en häst fet av. Det är allt du stoppar i den utöver det som gör den tjock

Ja, men det låter ju helt ok. Tack så hemskt mkt, du har hjälpt mkt! :) Ska absolut prata med dom på foderavdelningarna, hur dom tycker att jag ska trappa ner/lägga till osv. Så att jag tillslut kan ge honom full pott på grov.

Men jag kör på grov 125 då! :) Är det dyrare än grov 90? Och isånafall hur mkt dyrare? Hur mkt går en grov 125 över huvudtaget? :)

Jag har groov 125 till mitt varmblod och jag tror jag betalar 212:- för 30kg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 118
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 131
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 154
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 812
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil