Tips om hundraser

P

Ponilainen

Vi är på väg att skaffa hund och skulle behöva lite hjälp med passande hundraser. Hunden skulle vara en familjehund, men mest på mitt ansvar. Först tänkte vi på en strävhårig dvärgtax, men sedan var det någon som sa åt min mamma att jag absolut inte skulle klara av en tax som första hund nästan själv. Och dessutom var jag inte så säker på hur bra det skulle gå att hålla på med agility med en sån liten hund.
Altså vi söker en hundras som är:
- en bra första hund
- intelligent och har lätt för att lära
- lugn och sälskaplig
- strävhårig, eller allergivänligare än många raser
- bra på agility
Jag hoppas att nån som vet lite mer om hundar än jag känner till någon passande hundras:)

Sv: Tips om hundraser

Pudel, bichon frisee, nån slags terrier, jack russel, westie, det finns så många trevliga raser. Varför inte en liten papillon?

Affenpinscher, liten svart strävhårig hund med pigga pepparkornsögon. Inte terrierns temperament men pigg och vaken, med på det mesta.

- en bra första hund
- intelligent och har lätt för att lära
- lugn och sälskaplig
- strävhårig, eller allergivänligare än många raser
- bra på agility
Jag hoppas att nån som vet lite mer om hundar än jag känner till någon passande hundras

Jag tycker att tax faller på alla kriterier du tagit upp här. Det är en ruskigt,envis liten ras. Intelligent är den dock och strävhårig ;).

Jag skulle vilja tipsa om cairnterrier. Lugn vet jag dock inte precis.
Den är dock inte lika pigg som låt säga en jack russel.
Dansk svensk gårdshund kanske vore något?

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 607
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka