Tips om hundfoder

Sv: Tips om hundfoder

Ingredienserna listas i den ordning de innehåller mest av, o så i fallande skala.
Lägger man ihop alla sädeslag i fodret så kanske säd är det största innehållet, men man har spaltat ner det till vete, havre, majs, ris, korn.
Lägg ihop alla spannmål till en post, så ser du att det ofta överstiger animalier som största ingrediens.

Visste inte att det va socker...

Just därför är det viktigt att man tittar på innehållsförteckningen och lär sig vad som finns i fodret :). FOS låter jättebra när man marknadsför det som en snäll bakterie som är bra för magen, men tar man reda på vad det verkligen är själv så är det helt enkelt en sockerart och inget en normal hund behöver i sin mat. Detsamma gäller mycket annat som stoppas in i vissa hundfoder, det "låter" bra men kan tillslut göra mer skada än nytta.

Aha! Tack så mycket. Jag har aldrig tänkt så förut. Dock visste jag att det som står först är det som är mest av osv.

Delvis knapp

Undra också vad du/ni tycker om Royal Canin? Jag gav det till min första vovve när han va valp. Och han va super fin i magen och päls. Och jag kommer ihåg att trots att han va valp så behöver jag inte ge alls mycket mat. 18 kg säck räckte i över 6 månader!
Detta va innan jag hade lärt mig innerhållet. Och nu när jag läser på innerhållet så är jag skepiskt!

Medium Adult

Torkad fågel, vetemjöl, majsmjöl, majs, vete, animaliskt fett, hydrolyserat animaliskt protein, torkat fläskköttsprotein, betfiber, fiskolja, sojaolja, jäst, mineral, jästhydrolysat, äggpulver.

Men det är så många som ger detta fodret och är skit nöjda! Men om jag har lärt mig rätt nu så innerhåller detta fodret mycket spannmål?

Det jag är ute efter är hundmat som inte innerhåller allt för mycket ingredienser, så lite spannmål som möjligt, man inte behöver ge så mkt utav, och som inte är alltför dyrt heller (som det ser ut nu)
Och som sagt så är jag inte så nöjd med Doggy. Jag provade Standardt i vintras men det slutade inte alls bra trots att jag hade vant dem vid det som man ska plus lite längre. Och jag har ingen vidare lust att prova igen. Det är inte kul att ha fullt med diarre i rumpan på en collie och få tvätta dem 4-5 ggr om dagen på 3 hundar! :(

Sen är det ju inte bra att prova en massa olika hundfoder på kort tid.
Blää...Ger snart upp när det gäller hundmat. Speciellt när jag har svårt att få tag på det och enbart kan beställa från foderbilen..

Just därför är det viktigt att man tittar på innehållsförteckningen och lär sig vad som finns i fodret :). FOS låter jättebra när man marknadsför det som en snäll bakterie som är bra för magen, men tar man reda på vad det verkligen är själv så är det helt enkelt en sockerart och inget en normal hund behöver i sin mat. Detsamma gäller mycket annat som stoppas in i vissa hundfoder, det "låter" bra men kan tillslut göra mer skada än nytta.

Jag trodde faktiskt att man inte la i socker i hundmat :o Då jag aldrig hört talas om det så trodde inte jag att man gjorde det.
Såg nu även att den hundmaten jag hade beställt innerhåller socker...Känns som jag ha beställt hem den helt i onödan. Och ännu mera om det skulle visa sig funka toppen på min hane och han går upp i vikt!

Japp, det är färskfoder.

Vadå "behöver ge mycket"? Det beror på vilken av de tre energinivåerna man köper, hur aktiv hund man har och individens ämnesomsättning.

Mina två hårt arbetande mellanstora hundar (BC) äter tillsammans 1200 gram om dagen av fodax plus (högsta energinivån). Jag köper så stora mängder foder att jag får ner kostnaden till 10 kr/kg.

/Migo

Jag menade ifall man behöver ge mycket av fodret för att hålla hunden i normal hull. Tydligen förstod du ju vad jag menade eftersom du även svarade på frågan.

Jag skulle säga att det beror helt och hållet på hunden. Min tik väger bara 5 kg mindre än min hanhund, men han äter dubbelt så mycket som hon...

Hur stora är förpackningarna? jag har ju en sån där liten frys. En sån där delad kyl och frys. Är risken att hundmaten kommer att fylla min frys då? haha

Men jag kikade på priserna. Är det verkligen så billigt som det står att det är?? För mig verkar det vara bra för att vara sant :p

Jag skulle säga att det beror helt och hållet på hunden. Min tik väger bara 5 kg mindre än min hanhund, men han äter dubbelt så mycket som hon...

Okej. För som det ser ut nu så behöver han rejäla mängder mat. Trots att hans aktivitetsnivå inte alls är hög. Raska promenader 3 ggr dagligen.

Japp, det är så billigt som det står. Nackdelen är att det tar en del utrymme i frysen. En förpackning brukar precis få plats i en låda i en skåpfrys.

Börja med standardvarianten (vit) och följ anvisningarna. Sen får man testa sig fram till exakt hur mycket just din hund ska ha.

Jag har Fodax grön till mina gamla kastrater som lätt går UPP i vikt. Jag kan ge ganska mycket av det fodret utan att de lägger på sig ett gram. Bra tycker jag, för då kan de äta sig mätta. Enligt Fodax varudeklaration ska ändå fodret ligga ganska högt i både fett och protein? Så jag gissar att smältbarheten är lite halvdålig. Har tidigare gett Nordic, men då kunde de knappt titta på maten utan att bli feta som julegrisar.

Om du väljer Fodax så gå på en fetare variant direkt. De brukar tycka att färskfoder är godare än torrisar också, så du kan säkert få i honom lite extra om det skulle behövas.

KL

Hoppas det är okej om jag hoppar in här! Har länge tänkt gå över till färskfoder på mina två vovvar, men det har inte blivit av än eftersom jag tror det kommer bli så svårt att förvara det.

Ni som använder färskfoder (korvar) hur mycket går det åt per dag, och hur förvarar ni det?
Vi har bara en "halv frys" (under kylen) så det känns som om jag kommer få handla foder hela tiden eftersom så lite får plats i kylen :/

Skulle verkligen vilja byta då jag har hört så mycket positivt (+ att de inte fiser och skiter lika mycket, har två riktiga pruttmonster här hemma så det skulle ju vara bra;))

Edit: Var nu inne på fodax hemsida o tittade lite. De har ett foder där som heter "Musch" som man kan förvara i rumstemp (under 18 grader) vid oöppnad förpackning. Då skulle jag ju kunna förvara det i källaren. Någon som har någon erfarenhet av detta? Det står iofs att det passa till högpresterande hundar. Det kan man väl inte riktigt kalla mina, har två staffar som aktiveras lagom dagligen med långa promenader, lydnad och spår. Ingen av dom har speciellt lätt att lägga på sig.

Ger nu Brit Adult och de får ca 2-300 g om dagen (var) av det.

Senast ändrad av en moderator:

De flesta fodertillverkarna har tabeller på sina hemsidor med beräknad giva efter hundens vikt och aktivitetsnivå.

Jag förvarar en påse i min vanliga frys i köket(frysskåp 155 cm högt) och resten av lagret i en frysbox i källaren.

Jag tröttnade snabbt på alla äckliga, kladdiga plastförpackningar som blir efter "korvfodret" och gick över till "hamburgervariant" istället.

Anledningen till att jag hade tänkt börja med färskoder i "korvförpackning" är egentligen bara att uppfödarna till min ena hund har börjat med ett sådant färskfoder från en lokal handlare som kör ut här där vi bor (bor i en liten håla så det är skönt om man slipper åka flera mil).

Kollade fodax körschema och de kör inte ut foder hit, det närmaste var jönköping 8 mil bort. Vet du om de gör några extrastopp?

Såg ju nu (när jag tittade lite mer noga, vilket jag inte är så bra på) att de utgår från Nässjö som bara ligger 4 mil härifrån! Så jag ska definitivt ringa dit imorn!
Tack för länken :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det! Jag har aldrig varit så...
2
Svar
25
· Visningar
2 873
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har planer på att resa utomlands med vovvarna och vandra i ett par veckor. Skulle vara fruktansvärt roligt :) Har en stor...
Svar
2
· Visningar
1 478
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Från att ha vart en otroligt petig och kräsen hund med maten i tre år har min hund gått över till att bli ett matmonster på 4 år som...
Svar
17
· Visningar
2 076
Senast: Lyan
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Orolig katt i bil
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat