tips om hund - retriever

D

dressyrfreak

Jag har aldrig haft egen hund men har alltid haft en stark önskan. Nu äntligen verkar det finnas möjlighet. Behöver era råd om val av ras, tidpunkt etc - om det verkar realistiskt med hund...
Bor med sambo i 3:a med natur och promenadvägar utanför dörren. Han har flexibla arbetstider och jag jobbar shift. Jag tillbringar min fritid i stallet (mycekt tid) eller i naturen med promenader, jogging, cykling.
Jag är ute efter en sällskapshund som passar för långa promenader, cykel-och ridturer och som är barnvänlig (då det blir aktuellt) och är mest förtjust i retrivrar. En golden eller labrador verkar mest lockande. Verkar det som bra val?
Hur mycket tid behöver man tillbringa hemma på heltid med valpen och när kan man börja lämna den själv?
Tacksam för alla tips!

Vi har haft en golden retriever i många år och det har varit en underbar hund för våran familj.
Hon var med mig i stallet, pappa hade henne med sig när han var ute och sprang. En otroligt trevlig hund som vi kunde ha med oss överallt. Samtidigt var hon väldigt lugn inomhus.
Dock är det en hund som tar plats och städningen ökar för det är mycket päls på en golden. om man har mycket mörka färger syns de ljusa håren väldigt bra. ;)

Men underbar hund, det är det! :love:

Med en Labrador så får du räkna med att få huset uppätet det första året samt lägga ned massor av tid på lydnad lydnad lydnad! Att promenara och motionera räcker inte!! Tänk också på att under första året så är det måttliga promenader. En golden är det oftast lite mindre motor i. Jag har iaf inte sett annat än jaktgolden som det varit lite arbetslust i på jaktprov. :)

kan inte annat än att hålla med Tippan, i min vokabulär existerar inte ens "sällskapshund"...
Du måste lägga ner mycket arbete, speciellt på en labbe, dock är de flesta labbar arbetsglada så det är relativt lätta att arbeta med (själv har vi ett undantag...).

Jag fick hem min nya valp i december, hon är nu 8 månader och lämnas bara mkt korta stunder. Hon har ALLTID sällskap, hon är med mamma på jobbet och sedan hemma med mig också hittar vi på något. Enda tiden då hon är själv (med de andra hundarna) är när jag är ute och rider, dvs ca en och en halv timme när det inte är ngn hemma. Då sitter hon i sin bur eftersom allt annat försvinner ner i magen...

Kanske är hon mogen för att vara själv vid ett år, kanske inte....

Visst tror jag att du kan skaffa en retriver, men du måste ha fler tankar på träning, jag tränar på klubben minst 3 dagar i veckan med min valp, tränar varje dag hemma... Och det är allt från miljöträning, lydnad, spår till allmänt latjo.

//Emma

Mina retrievererfarenheter:

Labrador: god, glad och HUNGRIG (fast jag har träffat några undantag som bekräftar hungerregeln).

Flat coated: GLAD, många av dem är ohyggligt energiska, men en lagom aktiverad flat är en mkt trevlig hund.

Golden: I mångt och mycket lik flaten, men lite mer dämpad och jag har träffat flera individer som varit lite heta i humöret.

Curly: Har jag inte träffat i sin hemmiljö, men ute på träning/utställning verkar det vara en himla trevlig hund.

Cheasapeak bay: Är en retriver med mycket vaktinstinkt, himla trevliga djur, långt ifrån flatens 'flams'. Deras absolut största nackdel är en helt hopplös strävhårig päls som fastnar överallt. Man ska nog ha någon vana av hundar med vaktigare temperament innan man skaffar en cheasapeak.

(Novascotia?) Duck tolling: Gillar jag inte alls, det jag sett överlag av tollare är att de skäller och gläfser. MEN jag har inte 'umgåtts' med tollare, de kanske är helt annorlunda i hemmiljön. De är onekligen i en trevlig storlek.

Tollaren har en lagom storlek men det finns överraskande energi i de hundarna. De blundar 4 sekunder och sen är det full fart igen även om de varit ute och gått i 7 h. Det finns en del lite vassa individer också, även om det så klart är individuellt. Det känns som att man ska ha lite hundvana innan man skaffar sig sin första Tollare.

Lapphund är något som jag fallit för efter att min kompis har en sådan. Men frågan är om alla är så fina som han är eller om han är unik?? :confused:

har inte träffat så många retrivers men här är min uppfattning om de raser jag träffat:

Golden: underbara familjehundar, de jag har träffat har varit lugna och kloka

Labbe: behöver mkt stimulans, har bara träffat odrägliga ouppfostrade sådana.

Flat coated: har träffat några st, alla har vart sjövilda tills dom nått ungefär 4 års ålder då dom plötsligt blivit vuxna och mkt trevliga hundar.

Curly Coated: trofast, sällskaplig, beskyddande och otroligt fin ras.... är själv helt såld. Men det är självklart en ras som behöver aktivering och konsekvent uppfostran. I överlag tycker jag de retrivers jag träffat har vart outtröttliga... golden och curly har vart trevligast :)

Jag är uppvuxen med labbar och för mig är det en helt underbar ras!
De är (i alla fall ska de vara) glada i andra djur och människor, trevliga. De kräver en hel del motion för att inte lägga på hullet - de flesta är ju ganska matglada.
Men vill man ha en hund att jobba med och sysselsätta mycket så är det en bra ras.
Pälsen är dessutom också lättskött. Det man ska se upp med är att uppfödarna är seriösa och röntgar sina hundar! (I en del linjer finns mycket höft-problem).
Det finns flera mycket bra kennlar!
Vad jag vet om de andra retrieverraserna är detta:

tollare - kräver MYCKET sysselsättning och mer pälsvård än labben (men även de har ju vattenavstötande päls). Den minsta av retrieverna

curly coated - trevliga, men kan vara mer reserverade

golden - ungefär som labben, något lugnare. Kräver något mer pälsvård.

chesapeak bay - har bara träffat en i hela mitt liv (de är inte så vanliga), den var snäll men lite reserverad

flat coated - en bra arbetsras för tex. apportering. Har träffat massor trevliga flattar, men de behöver mycket stimulering (gäller i och för sig de flesta raser)

Vi har haft 2 Golden en hane och en tik. Båda jättemysiga! :love: Bättre familjehund har jag svårt att tänka mig. De vi har haft har alltid varit snälla och mycket glada i folk :) Hanen ville röra på sig rätt mycket och var aktiv, tiken var rätt lat, låg mest o sov! ;) men de blev mycket fart på henne när hon skulle jaga katter eller rådjur! :D fast våran katt sket hon totalt i, bara andras katter som hamnade i träden :D
Fast som andra har skrivit, mycket päls! blir mycket städning, fast det är lätt päls att städa bort, lägger sej i tussar, bara att plocka! ;) Värre med typ schäfer hår, de sätter sig överallt.

dalmatiner är annars en trevlig ras som inte kräver fullt så mycket som en labbe. fast jag har min labbe som "sällskapshund", dvs tävlar ej och har honom inte till jakt och det går hur bra som helst, bara han får tänka lite ändå.

Min mor och far hade en dalmatiner och dom ryser fortfarande vid tanken. :D
Det gick bra så länge pappa sprang maraton och hunden fick vara med och springa några mil per dag. Det var enda gången hon var dräglig att ha i huset. :o :D
Men sen kan det vara så att vi stötte på en extremt livlig och motionskrävande individ.

Nu frågade du efter retrivers, men läs litet om Basset griffon. Har förälskat mej litet. Känner en jättetrevlig tik, men det är ju så personligt med hundar.

kanske. en dalmatiner vill visserligen gärna ha fysisk motion men i gengäld kräver de inte lika mycket psykiskt. hade en dalmatiner som barn och han var verkligen supertrevlig, men förolyckades tyvärr i tidig ålder.

jag kan inte annat än rekommendera golden retriever med gott samvete. underbara hundar, älskar att få vara med överallt (som i stallet, det älskar min golden) är energiska o pigga utan att vara överaktiva. helt perfekta så när som på ALL DENNA PÄLS :D räkna med att stå ute/på balkongen o borsta nån timme i veckan :smirk: :) ;)

Våran golden retriever ÄLSKADE att vara med i stallet om än det tog henne ett litet tag att få lite "hästvett". Som yngre var hon gärna med och raceade i hagen med hästarna på sommarbetet. :o :D Men hon vande sig och efter ett tag höll hon sig på sitt håll när vi var i stallet och gick inte in i hagen eller boxen hos någon häst. :D
Men en underbar hund, jag saknar henne verkligen. Skulle gärna ha en golden igen. :love:

Tack för alla svar!
Det lutar nog mest åt en golden.Vet någon några bra hemsidor med uppfödare, information om rasen etc etc..?

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 043
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej på er alla, vet att det finns miljontals trådar om detta ämne men kände att jag ville göra en egen ändå! :) Det är så att jag...
Svar
11
· Visningar
2 105
Senast: ako
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 832
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 229
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar