tips om formen

S

SoofieA

Hej! jag fick en ny ponny för ca 3 veckor sen. Han är väldigt känslig för sätet osv. Men det är så att jag får inte hästen att gå i form. Han är utbildad MSVB och har tävlat i ponnyalsvenksan så de e ju jag som gör fel. Jag har testat med 1000 gallopfattningar, övergångar, öppna och skänkelvikningar. Nån som har något tips hur man gör för att få duktigaste ponnyn i stallet att gå iform:smirk: Sen har han en otrolig mellan trav men det är det att jag lutar mig så mkt bakåt när jag gör det med honom nån som har något tips där med hur jag ska göra för att sitta mer upprätt:idea: :P?

Sv: tips om formen

Jag har många gånger upplevt att ryttare som rider duktiga hästar helt enkelt inte törs ge sig på dem.

"För den är ju såå duktig, så inte kan lilla jag sitta här och tala om för den hur den ska göra!"

Ta hästen på en volt, börja med skritt, lossa igenom innersidan, knacka till den med inner skänkel och säg till den att var loss och börja gå på tömmen, punkt slut. Känslig eller inte, du har en ponny som kan spelreglerna, den ska kunna klara även om du inte ger perfekta hjälper.

Vad det gäller bakåtlutet är ett tips att tänka i bilder, känn att någon fäst ett snöre i mitt på hjälmen och att någon drar i dig rakt upp. "Känn" snöret, och försök se ut som Lussan eller Brinken när de rider.

Men det var ju det hon inte ville:crazy: (Jan Brink sitter iallafall bakåt lutad, vet ej om Lussan gör det).
P.s Hästen går alltid i en form:smirk: men det behöver inte vara Rätt form, t.ex fri form är ju också en form d.s

Tack! Jo de är nog så jag tänker. Förut har jag bara haft små envisa och sura ponnier som man har kämpat med under ridpasset så benen inte orkar bära en efter 60 min, och det gav ju mycket tillbaka. Sen när jag skaffade Chaplin målade man väll upp en bild hur en så duktig ponny skulle vara, Som typ i pollux böckerna:smirk: Men så va de ju inte riktigt, men inte långt ifrån:rofl:

Finns inga genvägar. Ta hjälp av en duktig tränare och träna kontinuerligt för denna.

Nirak

:bow: kunde inte sagt det bättre själv :bow:

Det är inte lätt att rida en outbildad häst, det är inte lätt att rida en välutbildad häst. Därför behöver man hjälp av en tränare

Vadå "säg åt den att vara loss"?????!!!!!:confused: Ungefär som att "såga lite så går den på tygeln" då? Gör inte ryttaren rätt så går inte heller hästen bra! Håller med NiraK och lektra; ta hjälp av en bra tränare. Ju tidigare desto bättre! Och det är inte alltid lätt att rida de duktiga och välutbildade ponnyerna, tänk på det!
Lycka till!/Kicki

jag tolkade det som att hon menade att man med sina hjälper - skänkel, säte, hand osv - skulle be hästen att vara loss, dvs rida den till lösgjordhet...

Trådskaparen:
Som sagt, ta hjälp av en bra tränare. Ovärderligt.

Till: PrinceFair: Tack!

Till Kicki_J:

Naturligtvis menar jag inte att man "sågar något på tygeln", utan hästen har ju i nio fall av tio en ambition att räta ut innersidan. Därför blir min ambition att korta den, dvs ta igenom med inner skänkel, och på den lydiga hästen kan jag bara stämma av lätt med innertygeln, då ska den omedelbums sänka sig. Sen är rätar jag ut och åker vidare, med vad jag nu hade tänkt göra.

När båda innersidorna är loss, så kan jag med övergångar och halvhalter höja formen. Lite raskt beskrivet.

På den otränade hästen så kommer jag kanske inte längre än att jag får lossa den hela tiden. Dvs hästen rätar ut sig och höjer huvudet och förlorar formen, jag kortar innersidan och ber den sänka sig.

Så rider jag.

Sen finns det antagligen tusen andra sätt.

Att rida en läromästare kan vara svårt... Mkt dels för att ryttaren går in och tror att det ska vara enkelt. Men en utbildad häst är van vid en duktig ryttare som uppför sig någorlunda korrekt. Och om nya ryttaren inte gör det så är hästen inte med på noterna. Dels för att den faktiskt blir förvirrad av ev motsägelsefulla signaler och dels för att den känner att den inte måste! (vissa mer än andra:devil: )

Faktum är att en del mindre välutbildade hästar är mer tacksamma på så sätt att de kan gå ganska så bra trots att ryttaren gör "fel". Och eftersom ryttaren får ett hyfsat resultat så tror ryttaren att den gör hyfsat rätt. Men när ryttaren kommer upp på den välutbildade hästen så blir det uppenbart... Tro mig jag vet! Men fördelen är att man lär sig rida helt korrekt utan att fuska och på ett mkt mer gediget sätt än innan. Så det finns bara fördelar!

Men det du absolut måste är att få tag på en duktig tränare så att du kan få nytta av den kunskap som din ponny besitter! Det är för stort och för mkt "slöseri" att lösa det på egen hand... Så leta upp ngn erkänt duktig i din närhet!

Lycka till!

Som sagt en bra tränare är A och O. Sen måste vi nog lite alla till mans börja rida mer på yttertygeln... det är vad jag tjatar på till min egen dotter:devil: , det är där det mesta ligger.
Marija

Nja, jag vet en duktig dressyrponny som heter chaplin, tänkte att detkanske var han.. ?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 329
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 129
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III