tips och råd önskas...

B

bamsemor

hej! Är ny här och känner mig lite blyg:o Vet ej om jag skriver på rätt ställe...:o
Hur som helst så ska jag få hem en shettis på foder nu till hösten.:love:
Mitt mål är att jag skulle vilja prova att ställa ut henne och ev senare ta föl på henne.Men saknar erfarenhet av båda sakerna..
Men till att börja med vad ska en åring kunna? Och när kan man åka på utställning m henne? Vad ska vi kunna och göra på utställningen?
Alla tips och råd är av intresse...:)

Sv: tips och råd önskas...

Är inte speciellt inne på just shettis, men googla och sök shetlandsförbundet som finns i Sverige. Ring till dom och hör hur det går till när du vill ställa ut. Hästen måste ha ett pass och där står vilket förbund den är registrerad i. Är det en 1-åring du menar? Den ska väl vara ledtam och kunna visas i skritt och trav i alla fall tror jag. Lycka till!

ägaren och eller uppfödaren till shettisen kan kanske hjälpa till. mina uppfödare har varit otroligt hjälpsamma med den biten. har iofs. bara visat för diplom som 3 åring och då ska dom visas i skritt och trav, både i grupp och individuellt samt uppställda (då ska dom ställas upp så alla benen syns från sidan och stå still. titta på utställningskort)

man tränar uppställningen, att dom skrittar fint/avslappnat men aktivt i tränset (utan nosgrimma rek. mina uppf) traven (som ska visas i bra tempo) och snygga vändningar (ha gärna ett spö med redan när du tränar. inte för att använda på hästen utan som hjälp i tex. vändningarna)

Man brukar tillåta grimma på föl och åringar, tvååringar och äldre brukar behöva ha träns, men det kan skilja sig lite beroende på utställning.

Träna på att gå, gärna i takt, och trava.
Träna på att få hästen att stå korrekt uppställd och att kunna flytta ett ben i taget. Backa aldrig hästen utan gå framåt.
Vänd alltid med hästen ifrån dig.
Behöver du spö och/elelr piskförare, träna på det
Träna på att åka till nya platser, många unghästar går jättebra hemma men kan inte slappna av borta.

Många undviker att visa just åringar då de kan vara väldigt fula och få dåliga poäng när de är inne i växtfaser, men tycker du att den ser snygg ut så kör på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 595
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix