Tips och ideér inför namngivningskalas

Koltinna

Trådstartare
Nu är det dags att planera inför namngivningskalas.
Jag har aldrig varit på något själv och vet inte hur det ska gå till eller någonting, så dela gärna med er av egna erfarenheter och tips och ideér så blir jag väldigt glad!

Sv: Tips och ideér inför namngivningskalas

Vi hade namngivning för Emilia i lördags. Gästerna (släkt och ngr vänner) kom vid 14 tiden och då samlades vi ute i trädgården hos mina föräldrar. Jag, sambon och Emilia tog plats längst fram vid ett bord. Började med att hälsa alla välkomma och berättade varför vi valt Emilia Elisabeth som namn och vad namnen betyder. Sen namngav vi henne med hjälp av dom fyra elementen (idé snodd från pmm:)). En hand i vatten, en i jord, tände ett ljus och blåste på henne. Läste sen en fin dikt. Sen åt vi smörgås tårta och efterrätt och bara umgicks.

När lillan hade namngivning så utgick vi från barnkonventionen och läste några kap. som vi tycker är viktiga.

Bjöd på välkomst bål.

Vi var väldigt noga med att säga att det att minst lika värdigt med en namngivning som ett dop eftersom vissa ansåg att vi absolut skulle döpa.

Vi sjöng det gåtfulla folket och mitt lilla barn.

Min syster läste en vacker fadder dikt och vi hade två andra otroligt fina dikter.

Vi hade ballonger med hennes namn på och tårta med hennes namn.

Min kusins flicka sjöng Idas sommarvisa.

Vid själva namngivninen fick hon ett guldhalsband med en fyrklöver med sitt namn på. (Jag har ett sedan jag var liten)

Vi avslutade med att plantera ett träd till henne för att symbolisera växa och liv.

Hoppas det gav lite tips ;)

Vi hade namngivning för Maja den 8/8.

Vi kontaktade en officiant via humanisterna (som har som motto att göra cermonier mer folkiga)

Fick tag i en riktigt rolig och trevlig man som hjälpte oss!

Maja betyder Moder Jord så vi beslöt attt få ihop det med de 4 elementen.

Vi inledde allt med allsång, Björn Afselius-Sång till friheten.

Därefter höll officianten lite tal om barn, livet osv.

Han sjöng" När Lillan kom till jorden" (heter eg Majas visa)

Sedan kröntes hon med en blomsterkrans (jord)
Lyckönskades med vatten på panna och kinder av faddrarna (vatten)
Hyllades med fackeltändning (eld)

Här gick det hela över i vår vigsel, som ingen visste om:D

men som avslutning skålade alla och släppte iväg vars en heliumballong (luft)!

Vi var mer än nöjda med det hela och alla som var där (ca 40 pers) var MYCKET förvånade över hur lättsamt och trevligt det hela var!

Vi hade ingen aning om hur vi skulle göra och det kändes lite "krystat" att vi skulle hålla i det hela själva, ingen av oss gillar att spexa och prata inför många, därför tog vi hjälp!

Till Majas framtida syskon blir det helt klart det samma igen!!!

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 458
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 562
Fritid Ska till Stockholm och turista fem dagar i augusti. Hallwylska, Nordiska museet, Gripsholms slott, och Livrustkammaren har jag redan...
2
Svar
39
· Visningar
1 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka