Tips när två hundar ska träffas!

Hundbloggerskan

Trådstartare
Nu är det inte så att min hund inte träffat andra hundar men hon har tidigare bara bott med hundar hon känt bra så några tips skulle inte skada.

Min pappa har förlovat sig och vi ska nog flytta ihop med dem. Min hund är supersnäll mot ALLA (förutom min farmors brors hund men alla andra) och hon är väldigt på, men lägger sig såfort de säger ifrån. och hon blir väldigt lätt osäker om den andra hunden är för högljudd eller säger ifrån "för mycket". Alltså säger ifrån för minsta lilla.
Och min pappas tjejs hund är dominant, hon hamnade i bråk med min systers hund (som också är dominant) och hon gillar inte när hundar är för på. Hon är också aningen större än min.
Och ska vi ny bo ihop så är det viktigt att våra hundar mår bra tillsammans. Jag kommer vara otroligt mån om att hennes hund inte skrämmer min, då jag vet att min gärna blir osäker och hon ska inte bo med en hund som gör henne osäker. Och ja, ni förstår nog.

Så hur ska vi nu göra för att det ska gå så bra som möjligt? Jag hade tänkt att vi kanske ska gå i ca 30min, sen släppa hundarna tillsammans och sen får de åka hem eller vi åka hem. Så de inte träffas i någon av deras hem första gången.
Jag har träffat hennes hund och hon är snäll mot människor men på en hundutställning (hunden deltog inte) så skällde hon på andra hundar och morrade på vissa vi bara gick förbi.
Min hund är ju som ni kanske vet en Schäfer korsning och hennes är en Briard.
Så, några tips?

Sv: Tips när två hundar ska träffas!

Nu är det inte så att min hund inte träffat andra hundar men hon har tidigare bara bott med hundar hon känt bra så några tips skulle inte skada.

Min pappa har förlovat sig och vi ska nog flytta ihop med dem. Min hund är supersnäll mot ALLA (förutom min farmors brors hund men alla andra) och hon är väldigt på, men lägger sig såfort de säger ifrån. och hon blir väldigt lätt osäker om den andra hunden är för högljudd eller säger ifrån "för mycket". Alltså säger ifrån för minsta lilla.
Och min pappas tjejs hund är dominant, hon hamnade i bråk med min systers hund (som också är dominant) och hon gillar inte när hundar är för på. Hon är också aningen större än min.
Och ska vi ny bo ihop så är det viktigt att våra hundar mår bra tillsammans. Jag kommer vara otroligt mån om att hennes hund inte skrämmer min, då jag vet att min gärna blir osäker och hon ska inte bo med en hund som gör henne osäker. Och ja, ni förstår nog.

Så hur ska vi nu göra för att det ska gå så bra som möjligt? Jag hade tänkt att vi kanske ska gå i ca 30min, sen släppa hundarna tillsammans och sen får de åka hem eller vi åka hem. Så de inte träffas i någon av deras hem första gången.
Jag har träffat hennes hund och hon är snäll mot människor men på en hundutställning (hunden deltog inte) så skällde hon på andra hundar och morrade på vissa vi bara gick förbi.
Min hund är ju som ni kanske vet en Schäfer korsning och hennes är en Briard.
Så, några tips?

Ta en promenad i koppel tills hundarna helt släppt varandra, då kan ni säkert släppa dem utan någon dramatik.
Däremot hade jag sett till att hjälpa briarden i sådana fall, om din hund är "på" och den andra inte gillar det. Hon måste få vara ifred och där får väl du bryta din hund om du inte vill att briarden säger ifrån om det blir för jobbigt.

Dvs; ta en promenad lös där hundarna inte får tracka varandra.

Sv: Tips när två hundar ska träffas!

Jag ser till att vi är två personer, och en person håller varsin hund. Sedan går vi på promenad och när de släpper varandra tar jag över kopplena så de får gå bredvid varandra. Är en hund stökig så släpper jag den lugna hunden först. När den stökiga släpps så är det med en nagel i ögat. Inga stökerier för då får de med mig att göra. Inne har jag galler mellan i början om jag är osäker och naturligtvis inga ben eller värdefulla föremål framme. Maten får de i olika rum i början. Jag överlåter aldrig åt hundarna att "göra upp" eller att en hund får säga ifrån när den får nog utan är väldigt tydlig med att det är JAG som bestämmer. Skulle det ändå bli tjafs så ser jag till att bryta och försöker i möjligaste mån ha kvar båda hundarna på platsen så att de får coola ner sig tillsammans och inse att det blir inte värre än så.

På din beskrivning så tycker jag det låter som att det är din hund ni behöver styra upp mest, om den andra hunden inte vill ha närkontakt så är det hennes rättighet att slippa det.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 147
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka