Tips när ridbanan blivit isbana

Bakam

Trådstartare
Hej!
Jag lider av idétorka såhär på vintern. Ridbanan har blivit en isbana och jag rider bara ut än så länge med sällskap vilket blir högst en gång på helgen. Dessutom har jag en överpigg häst så ska jag rida ut är det ju bra om han är lite rastad på något sätt andra dagar annars blir det lätt....explosion ;)
Jag hatar verkligen vintern. Men eftersom det är inget att göra åt så är det bara att försöka gilla läget (svårt). Jag blir jätteglad om jag kan få lite tips på vad vi kan hitta på. Alla tips mottages tacksamt, det kan gärna vara lugna aktiviteter, mental träning osv. Vi finns i Skåne och här är is och pyttelite snö. För det mesta blåser det ju så man fryser ännu mer :(. Ni som bor längre upp i landet tycker säkert det knappt är vinter ;) Jag behöver tips då jag inte ridit så mycket på vintern annars. Jag har inte haft min häst någon vinter och innan dess gick jag helst inte ut, tänk på helvetesvintrarna de senaste två åren, usch!!!
 
Sv: Tips när ridbanan blivit isbana

Vi rider på vallen!
Den är plan, frusen och snötäckt. Iom att vi inte rider på den annars så håller den bra att rida på nu.
Annars är ju ridhus ett trevligt alternativ :p
 
Sv: Tips när ridbanan blivit isbana

Alltså hade jag haft tillgång till ridhus hade det inte varit ett problem :)
Tyvärr är det bara ute som gäller....
 
Sv: Tips när ridbanan blivit isbana

Is är faktiskt ett ganska bra underlag med svikt i. :)
Jag själv rider på is, det man får tänka på är att kolla så att broddarna sitter och inte göra för snäva svängar :)
Jag rider både på volt och galopperar även om det är is. Dock måste man som sagt tänka på att det är lite halare och man kan inte göra för små volter eller "slänga" sig in i galopp.
 
Sv: Tips när ridbanan blivit isbana

Själv tycker jag att sån vinter ni har är kallare än torr vinter på -20 ;)
Här i lilla Blekinge har vi faktiskt lite snö nu och isigt på vägarna.
Snösulor och 16 isbroddar är guld värda!

Lunare träning från rygg kan man nog göra om man är rädd för att hästen ska halka för mycket eller om isen är knölig på banan.
Annars kan man ju leka med hästen, springa ikapp, trickträna, lydnadsträna (backa för små signaler, stå kvar på stället osv.).
Går hästen att tömköra så är det en bra träningform där du kan finslipa på övningar från marken. Longera är kanske inte så bra om underlaget inte är bra.

Men annars tycker jag snö/is är jättefint underlag!
Mycket bättre än den stenfrusna marken innan snön hälsar på :)
 
Sv: Tips när ridbanan blivit isbana

har du ingen vall eller sommarhage du kan rida i?

jag har ridhus en bit bort men vägen är glashal och jag tycker inte om ridhus :/(alldeles för instängt, ridbana är bättre :p)
så jag rider på åkern där vi tog vall, där är relativt platt lagom högt gräs + snö och blir ganska bra för markarbete och dressyr.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 979
Senast: Åsa A
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: KSF
·
Anläggning Vi ska bygga en ligghall. Jag har innan varit väldigt säker på hur jag vill ha den, men nu har jag tänkt och bollat olika ideer fram och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
15 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp