hej
håller också på med projekt ligghall med ung samma frågeställningar som dig och har pratat mycket med länsstyrelsen här i K-d. OM du vill ha öppningarna på olika sidor så kommer den ytan som INTE blir vindskyddad pga genomdrag att räknas bort i den totala ytan som blir godkänd för ligghallen så tänk på att bygga större om du vill ha så!
Vad bra att du pratat med dem. (Jag har inte ringt själv än)
Då borde en lösning med öppningarna åt ett håll vara bäst, men samtidigt undrar jag hur det blir om det blåser från det hållet? Då är det bara mellan öppningarna som det är vindskyddat. Sen undrar jag också hur man ska veta hur mycket yta som ska räknas bort om man väljer öppningarna på olika sidor. Hur mycket det blåser spelar ju stor roll och från vilket håll det blåser. Sa de någonting om hur man kan räkna ut hur mycket som ska räknas bort?
Nu blåser det rätt sällan hos oss annat är svaga vindar. Vi har så mycket skog runt oss. Men det är ju viktigt att hallen är godkänd. Jag bygger inte nåtot på chans.
Då dyker frågan om fönster upp igen.
Vad kan man ha för material i ett fönster för att det ska fungera bra?
Eller en helt annan fråga:
Jag vill ha hallen vid staketet för att kunna leda regnvatten och snö rakt ner i diket. Är det dumt? Det kanske är bättre att bygga hallen en liten bit in i hagen så att de kan ha båda öppningarna åt väster? Då har de uppsikt över allt och skogen bakom sig istället. Men då kommer vattnet rinna ner i hagen istället samt att blåser det så är det oftast från det håller och då kommer inte hallen bli lika vinsäkrad.
Jag blir tolig.
Jag hittar ingen riktigt bra lösning.
Ska se om jag har några bilder där det syns hur hagen ser ut. Då kanske det blir lättare att ge råd.
Den bild som Satanic lagt in tror jag visar vindnät som "fönster" sida i överkant av ligghallen. Av sådan typ man kan se att vissa ridhus också har för att öka ljusgenomsläppet och få bättre luft.
Aha, då är jag med. Trodde det var tätt.
Jag funderar på om man kan ha det för en öppning på kortsidan?
Kortsidan är garanterad den öppning mina hästar vill stå i eftersom de där har utsikt så ska jag ha något för så är det på andra sidan i så fall.
Såg att någon skrev att det måste vara sparktåligt, men vet också flera som fått tälthallar godkända?
Ja det har du rätt i.
Kanske kan man göra en nederdel i trä och sätta vindnät ovan? Och göra allt öppningsbart så man kan ha 2 utgångar mestadels men också möjlighet att stänga till vid snöoväder.
Mycket att grunna på är det!
Ja det är mycket att fundera på. Men vi har inte tänkt använda hallen jämt så när det är snöoväder eller annat ruskväder får de vara i stallet på nätterna. Har mer tänkt ha ett alternativ för kalla klara vinternätter då hästarna inte gärna vill in.