Tips mottages gärna:)

Mimmi

Trådstartare
Hej.
Har en häst som jag haft lite mer än 1 vecka och den är jättesnäll i hanteringen.
Quartervalack på 7år, är inriden men inte så mkt utbildad. Första gången när vi red i paddocken gick han överallt men stannade gärna vid utgången. Tryckte lite med skänklarna sen gick han vidare. Nu vägrar han gå till den bortre delen och vänder bara tillbaka mot utgången.. Lyssnar inte när man tar i tygeln och styr eller när man trycker med skänklarna, han bara skiter i en och vänder.

Håller jag på från marken och ska gå till sidan där man sitter upp så backar han bara. Så först ser jag till att han står stilla sen petar jag lite i sidan och samtidigt smackar lite när jag är brevid då går han fram.

Sen när jag skritta ut en annan dag så fryser han fast ibland och när man ska gå vidare håller han på och backar.
Men går jag brevid ute går det bra.

När jag provred gick allt så bra ju, varför kan det inte göra de nu?... :(

Det har ju bara gått en vecka och det tar tid det vet jag men..

Hej.
Har en häst som jag haft lite mer än 1 vecka och den är jättesnäll i hanteringen.
Quartervalack på 7år, är inriden men inte så mkt utbildad. Första gången när vi red i paddocken gick han överallt men stannade gärna vid utgången. Tryckte lite med skänklarna sen gick han vidare. Nu vägrar han gå till den bortre delen och vänder bara tillbaka mot utgången.. Lyssnar inte när man tar i tygeln och styr eller när man trycker med skänklarna, han bara skiter i en och vänder.

Håller jag på från marken och ska gå till sidan där man sitter upp så backar han bara. Så först ser jag till att han står stilla sen petar jag lite i sidan och samtidigt smackar lite när jag är brevid då går han fram.

Sen när jag skritta ut en annan dag så fryser han fast ibland och när man ska gå vidare håller han på och backar.
Men går jag brevid ute går det bra.

När jag provred gick allt så bra ju, varför kan det inte göra de nu?... :(

Det har ju bara gått en vecka och det tar tid det vet jag men..

Har du ingen tränare du kan ta hjälp av? :)

Hästen har förstått att du är lite osäker och testar om den kan ta kommandot. De allra flesta hästar är ögontjänare och har de respekt för en person så skärper de sig men om de inte har respekt så skiter de i personen och tillslut kan det bli riktigt farligt!

Du

(Mobilkrångel)

Du måste lära dig att bli hästens ledare och med detta menar jag inte att du ska slå och skrika på hästen, men du måste vara bestämd och envis. De flesta hästar gillar tydliga regler, det blir en trygghet för dem.

Jag vet inte hur pass rutinerad du är, men du kanske behöver hjälp? Testa först att vara mer envis och bestämd men om det inte hjälper så tycker jag du ska be om hjälp.

Lycka till!

(Mobilkrångel)

Du måste lära dig att bli hästens ledare och med detta menar jag inte att du ska slå och skrika på hästen, men du måste vara bestämd och envis. De flesta hästar gillar tydliga regler, det blir en trygghet för dem.

Jag vet inte hur pass rutinerad du är, men du kanske behöver hjälp? Testa först att vara mer envis och bestämd men om det inte hjälper så tycker jag du ska be om hjälp.

Lycka till!

Så just nu har jag hållt på från marken och jobbat med honom. Har ridit unghästar och andra krångliga förut, kom på igår att jag ridit en häst som var svår och styra, och med en ledarhäst gick det bra.

Han har följt efter mig utan att jag haft grimskaft på, har longerat och tömkört lite. Varit ute och gått i skogen så han får se hur det var där:)

Sen är han ovan med att rida i paddock för han bodde ute i skogen vid en bondgård, han är van med allt, traktorer, kor och sånt. Men en annan grej som jag märkte, det finns två får på gården och dom är jätteläskiga :o

Fast du måste vara lika bestämd när du sitter på hästen som när du leder den på marken. Om hästen inte vill gå i en viss del av paddocken så ge dig inte förrän du får den att gå dit. Använd benen ;)Och en häst ska aldrig stanna av sig själv när du rider den då får du bli lite arg.

Måste lära känna honom lite mer också och hitta dom där "knapparna", har inte ridit så mycket på honom än;)

Gick ett steg i taget och då gick det bra, har kommit runt på hela paddocken första gången. Men sist jag var där när han fick syn på fåren sket det sig. så får fortsätta i paddocken när dom är flyttade;)
Och idag red vi ut med sällskap och det gick super! :) så jag håller mig till skogen så länge och träna upp konditionen och på galoppfattningar:)

Min vän har en quarter, unghäst, som är ganska stark i psyket. Inte så att han är dum på något sätt alls, men han kan bara bestämma sig för att "nej jag känner nog inte för det här idag" och då får man kämpa. Andra hästar som vägrar gå fram brukar ju trampa lite, kanske backa lite, ett steg fram och två bak ungefär. Den här killen bara stannar och sen står han där. ingen stress, ingenting, han bara står. Han kan testa och försöka ta lite egna vägar också.

Till slut ger han sig med vad han nu bestämt sig för. Men det gäller att inte ge upp och låta honom vinna, då blir han bara värre. Det går i perioder. En dag tänkte han inte låta sig tränsas, en annan dag skulle han inte lyfta på fötterna. Men visar man bara att hans tjurighet inte ger honom det man vill ha så ger han med sig.

Min vän har en quarter, unghäst, som är ganska stark i psyket. Inte så att han är dum på något sätt alls, men han kan bara bestämma sig för att "nej jag känner nog inte för det här idag" och då får man kämpa. Andra hästar som vägrar gå fram brukar ju trampa lite, kanske backa lite, ett steg fram och två bak ungefär. Den här killen bara stannar och sen står han där. ingen stress, ingenting, han bara står. Han kan testa och försöka ta lite egna vägar också.

Till slut ger han sig med vad han nu bestämt sig för. Men det gäller att inte ge upp och låta honom vinna, då blir han bara värre. Det går i perioder. En dag tänkte han inte låta sig tränsas, en annan dag skulle han inte lyfta på fötterna. Men visar man bara att hans tjurighet inte ger honom det man vill ha så ger han med sig.

Okej låter ungefär som samma här, han gör inget dumt bara att han "fryser" fast ibland. Men är man bestämd eller låter honom ta den tid han behöver så går det bra sen. Brukar vänta ut honom lite och sen smacka och trycka försiktigt med benen och sen berömma så fort han går. Han kan också bli lite seg på ridbana sa förra ägaren, och kunde testa med att stanna ibland.

Men kan det vara så också att hästen är olika i en paddock mot en gräshage? för jag provred i en gräshage som dom hade som paddock ibland, och sen red vi ut en sväng.

Okej låter ungefär som samma här, han gör inget dumt bara att han "fryser" fast ibland. Men är man bestämd eller låter honom ta den tid han behöver så går det bra sen. Brukar vänta ut honom lite och sen smacka och trycka försiktigt med benen och sen berömma så fort han går. Han kan också bli lite seg på ridbana sa förra ägaren, och kunde testa med att stanna ibland.

Men kan det vara så också att hästen är olika i en paddock mot en gräshage? för jag provred i en gräshage som dom hade som paddock ibland, och sen red vi ut en sväng.

Det är nog helt enkelt så att han testar vad du är för en människa.

Och för många hästar är en flytt till nytt ställe med nya människor, kompisar och rutiner en stor grej. De kan behöva tid att landa.

Fåren skulle jag ställa så nära hästen det går tills han vänjer sig vid de. Hagen bredvid t ex.

Att han stannar när du rider ut kan ju också bero på att han inte är van att ridas ut själv och kan vara lite osäker. Just eftersom du skriver att det inte är några problem när du själv går bredvid. Prova rid ut med en kompis och se om han hellre går först eller sist. Går han först och inte stannar så är det bara trams han håller på med när du rider själv, går han däremot sist och stannar om den andra hästen också gör det så kan det bero på osäkerhet. Och då är det bara att öva, rid mycket med andra men också själv så lär han sig tillslut att det inte är någon fara :)

Att han stannar när du rider ut kan ju också bero på att han inte är van att ridas ut själv och kan vara lite osäker. Just eftersom du skriver att det inte är några problem när du själv går bredvid. Prova rid ut med en kompis och se om han hellre går först eller sist. Går han först och inte stannar så är det bara trams han håller på med när du rider själv, går han däremot sist och stannar om den andra hästen också gör det så kan det bero på osäkerhet. Och då är det bara att öva, rid mycket med andra men också själv så lär han sig tillslut att det inte är någon fara :)

Han har ridits ut ensam där han bodde förut, fast där har han bott i fem år. Här har han bara bott snart två veckor. Vi red ut i helgen med sällskap och det gick jättebra, en liten bit var vi först.
Och idag red jag ut ensam i skogen första gången. Han stannade inne i skogen och sen ville han vända och höll på att dumma sig. Men jag gav mig inte, röt till åt han och blev förbannad, sen stannade han inte på hela ridturen.
Han vänder alltid åt vänster så därför tog jag spöt jag hade i vänster hand och peta till lite där när han försökte vända sig. Om man försökte vända sig igen nån gång så peta jag med spöt och smackade på lite bara och så gick han vidare. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 672
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 585
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?