Tips mot fågelskådning?

MM

Trådstartare
Min cavalier som är 7½ månad har sedan hon var mindre varit överförtjust i fåglar.
Hon blir hela paralyserad när hon ser dom.

Jag har testat skvallerträning, säga nej och säga här och visat henne att hon ska gå bredvid vilket hon gör i en sekund. Det har funkat lite att locka henne med en godisbit och hålla ögonkontakt och gå förbi dom någorlunda men så kan vi ju inte gå hela tiden.

Hon är duktig och kan gå lugnt förbi folk, hundar om vi stannar och hon får sitta och vänta alt ta ögonkontakt och locka med godis men så fort hon får syn på en fågel så slutar hon lyssna.
Hon är bättre nu men jag vill ju gärna att problemet försvinner helt.

Har ni några tips på hur jag kan träna bort detta?
Det har inte hjälpt att försöka vara roligare än fåglarna, eller så har jag inte hittat det som kan locka henne mer än dom.

Det är nog lite (eller en del) jaktinstinkt i henne för hon är väldigt duktig på att spåra, hon letade upp en älg i skogen åt mig för ett tag sedan :crazy:

Tips mottages tacksamt :)

Sv: Tips mot fågelskådning?

Fågelfixering är inget ovanligt hos spaniels, fågeljakt är ju trots allt det som de ursprungligen avlades fram för. Och även en Cavalier är ju en spaniel, även om det finns andra inslag i rasen, som nog tagit bort det mesta av jaktlusten.

Som tur är brukar de växa ifrån det extrema fågelintresset, när de blir gamla nog att inse att fåglarna bara flyger iväg. Då blir de så småningom allt mindre intressanta, och till slut ignorerar de dem, om man inte direkt uppmuntrar intresset.

Det är värst med unga hundar, på försommaren när fåglarna har ungar, speciellt med marklevande fåglar, som trastar och kråkor. När min gamla springer spaniel var knappt årsgammal blev hon helt ballistisk av en kull trastungar, och kunde också jaga efter kråkor, som tydligen medvetet retades med henne genom att flyga en liten bit, och sedan landa på marken igen. Men året efter ignorerade hon dem fullständigt, eftersom hon då hade lärt sig av erfarenhet att det inte var lönt.

Jag tror alltså att du inte behöver göra någonting alls, bara fortsätt att gå och låtsas som ingenting. Ju mer affär man gör av något, desto mera triggar man ibland ett beteende som man inte vill ha. Det är ofta effektivare att bara ignorera det.

Så jag ska typ bara gå förbi dom och säga kom här, fortsätta gå och bara strunta i hennes beteende?

Att dom är fågelhundar är jag medveten om men jag hade hoppats på att det var någorlunda bortavlat :p
Å det är ju verkligen bara fåglar hon är ute efter. Innan blev hon intresserad av harar men eftersom vi har 2 kaniner varav den ena som hon leker med så är intresset där nog bara att leka. Numera skiter hon i dom mestadels. Dom blir hon aldrig paralyserad av utan håller bara lite koll på medans hon traskar vidare.

Precis, bara låtsas som om fåglarna inte finns där.

Jag antar att du har henne kopplad?
Hur gör hon om hon är lös?

Ja, hon är alltid kopplad. Vi bor mitt inne i stan.
Hade hon fått gå lös och se en fågel så springer hon med huvudet upp i luften och efter fågeln. Ser inte ens om hon skulle springa in i något. Jag vet för det har hänt.
När det var varmare kastade vi boll på bakgården och då var hon lös och det funkade bra. Hon går ju även lös i hundgårdarna vi besöker och där övar vi på inkallning. Ibland går nosen före men annars lyssnar hon bra.
Om en månad så får vi tillträde till huset vi köpt och då får hon en trädgård att gå lös i och lite mer frihet och även mer tillgång till att jaga fågel om man ska se det så... Bra staket finns redan då han som bodde där hade jakthund tidigare.

Miss Mandy var tillrackligt intereserad av faglar att skutta, hoppa och skalla at stora flygplan nar hon var liten.:grin: Hon har vaxt ifran det (tillsammans med lang intensiv traning) och numera laser hon sig inte pa faglar. Ser hon en pa marken kan hon dock inte lata bli att jaga. Numera slutar hon direct nar jag sager till ... men medan jag jobbar i stallet eller runt ranchen ser jag ju inte alltid vad hon gjor. Hon har lyckats fanga ekorrar (jag har sa manga ek och hickory trad att de ar sa feta att de inte hinner undan:crazy:) och moss i stallet har inte en chance. Faglar har hon dock lart sig att inte satsa "pa riktigt" pa aven om hon inte kan lata bli att springa till nar en flyger for nara eller ar pa marken.

Låter precis som min papillon, så nog verkar det finnas jakt kvar även i dvärgspanielraserna. Just fåglar och spår är det som min intresserar sig mest för och det har blivit bättre med åldern och lydnaden. Hon är 8 månader nu och tidigare har hon precis som din kunnat springa rakt in i saker. Jag fick höra att hon skulle lära sig att de bara flyger iväg samt försöka bryta beteende, tror min sambo använde visselpipa några gånger medans jag bara visslar vanligt eftersom jag är ljudkänslig. Men det och att innkallingen fungerar har hjälpt oss, nu står hon bara och tittar, får se hur det blir med alla småfåglar till våren.

Jag skulle låte henne jaga, jaktträning under ordnade former. Att tillfredställa behoven istället för att försöka ta kål på något som för hunden är vesäntligt.
Sen är det mycket lättare att säga "idag jagar vi inte".

Det skulle vara helt okej men jag vet inte om jag skulle klara av det. Då är det nog bättre att låna ut henne men samtidigt vara närvarande så
klart. Gå med som lärling kanske man kan kalla det.

Hon är ju väldigt duktig ändå tycker jag. Nosar i backen hela tiden och hittar fjädrar och harskit och döda möss ibland.

Det skulle vara helt okej men jag vet inte om jag skulle klara av det. Då är det nog bättre att låna ut henne men samtidigt vara närvarande så
klart. Gå med som lärling kanske man kan kalla det.

Hon är ju väldigt duktig ändå tycker jag. Nosar i backen hela tiden och hittar fjädrar och harskit och döda möss ibland.

Varför skulle du inte klara av det? Gå en kurs i apportering, SSRK brukar ha annonser på sin hemsida.

pga min sociala fobi samt prestationsångest. Något jag jobbar på att bli av med. Ska dock börja arbetsträna inom ett par veckor bara så kanske jag vågar mig på det om ett tag. Men först måste jag nog öva att vara bland folk och känna att jag klarar av något.

Men det är helt klart något att tänka på. Vill ha en glad hund som får göra det den är bra på, och spåra är hennes grej verkar det ju som.

Aha, då förstår jag. Trodde det var nåt i stil med "jaktträning är så svårt", vilket det inte behöver vara. :-)

Vill du prova på att spåra finns det bra böcker som tydligt beskriver hur man gör och du kan testa dig fram själv. Har du inga tävlingambitioner utan främst vill aktivera måste det ju inte bli helt rätt, utan huvudsaken är att ni har roligt.

Min första hund var en cavalier och han var jätteduktig på att spåra.

Skulle du klara en privat-träning? Då du inte behöver svara inför grupp? För det finns ju som alternativ också, dyrare förstås. Annars som Skogstrollet skriver, börja med en bok.

Skulle du klara en privat-träning? Då du inte behöver svara inför grupp? För det finns ju som alternativ också, dyrare förstås. Annars som Skogstrollet skriver, börja med en bok.

Att vara själv är inga större problem. Det största problemet är när det är grupp och jag måste prestera inför andra.

Finns det någon bok ni kan rekommendera?
Får ni inte skriva här så skicka ett PM :)

Nej, något sånt är det inte. Allt går väl bara man vill och tycker det är roligt :)
Måste bara komma lite längre i min process innan jag kan ta nästa steg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 451
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 860
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 613
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka