Tips mot bärrandsröta..

Fd Diabetikern

Trådstartare
Har en 2½ åring som har fått bärrandsröta speciellt på ena fram som jag inte riktigt får bukt med så nu tänkta jag kolla med er vad ni har för tips och tricks mot detta.

Har sökt i trådarna men inte fått fram ngt riktigt bra svar.

Hade det på en häst för flera år sedan men har glömt av allt hur vi gjorde för att få bukt med detta då.

Hästen i fråga har haft en kraftig hovböld på andra fram (inte samma som bärrandsrötan) och kommer att få på skor i fram om ca 5-6v. Just nu får han gå med boots i fram när han är i hagen för att underlätta. Min hovslagare fick karva upp rejält pga av denna hovböld.

Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Tips mot bärrandsröta..

Skrubba rent med grönsåpa 2 ggr i veckan och ha på trush buster efteråt. Det tipset fick vi från hovslagaren när en unghäst hade det problemet, dock försvann det inte helt förrän vi flyttade ifrån den lösdriften hästen gick i.

Vårat sto fick opereras som ettåring pga. bärrandsröta.
Fick ett recidiv som tvååring, åkte direkt till klinik eftersom vet. sa att man måste få bort ALLT angripet. Sedan nvände jag mig utav Virkon S på varje misstänkt "rötfläck",innan det gick på djupet. Skodde henne tidigt och då försvann problemet.

Har haft det på två hästar tidigare. Hovslagaren hade provat olika behandlingar och märkt att det som funkade bäst var att behandla med jodsprit varannan dag och med klorin varannan. Det funkade kalas på mina. Det gick bort och kom inte tillbaka.

Enligt min erfarenhet beror bärrandsröta i grunden på en separation och försvagning mellan strukturerna, och orsaken till sådant är vanligen obalans i hoven pga felaktig eller för sällan utförd hovvård.

Jag har haft barfota hästar i många år, med hjälp av både hovisar och hovvårdare har jag fått lära mig att underhållsverka, men det visar sig att det ena hästen klarar jag inte att verka korrekt. Om jag får hållas med honom några månader så kommer separationerna som på posten. Låter jag min duktiga hovvårdare sköta hovarna så är de perfekta året om, även när det som i år har varit helt omöjligt blött och lerigt överallt.

Så, mitt tips är att se över hovvården.

Enligt min dåvarande hovslagare är det ett tillstånd som beror på bakterier och svamp i olika kombinationer. Ibland enbart bakterier.

Det finns säkert olika orsaker, men gemensamt är oftast att lamellranden är sträckt och försvagad och den ger då fäste för div bakterier + att det lätt trycks upp skit där.

Jag har en grymme hovslagare och även de som haft honom innan mig har en mycket kompetent hovslagare :)

Tack alla för alla tips och råd. Vi tycker det redan har börjat bli lite bättre då vi vid insläpp kratsar/borstar rent samt sköljer med lite väteperioxid (stavning?) men har fått råd från flera med Thrus buster så det är nästa steg.

jag skulle nog inte rekommendera TrushBuster till vem som helst. Det är ett medel som är bland det giftigaste som finns! Det räcker med en bra hovslagare med bra verktyg och en bra hag/stallmiljö.

Det finns många aspekter på en grym hovslagare, jag har haft massor med kompetenta, trevliga och noggranna hovslagare och hovvårdare. Men de är alla individer med olika erfarenheter och handlag, och alla hovisar kanske inte kan sköta alla hästars hovar lika bra.

Om hästen har separationer så är det något fel i balansen i hoven, kanske behövs den bara verkas oftare, eller så behövs det en annan hovis som gör på ett liiiite annorlunda sätt.
Personligen så kan jag inte se vad min hovis gör idag, som jag gör olika, men uppenbarligen gör det hela skillnaden för hoven.
Har ni pratat med hovis om det?

Så, jag vidhåller att det bästa och mest hållbara är att förbättra hovvården på ett eller annat sätt. Som sagt vill man inte hålla på och slaska med gifter dagligen om man inte absolut måste.

torra rena fötter som inte står i lera å äckel.
spola rent med vatten å stå torrt inne. Samt skära bort angripet område.
Inga gifter alls behövs med torra underlag

Fast det är inte alltid möjligt att tillhandahålla helt torra hagar höst och vinter. Tyvärr. För oss har dock god hovvård räckt, även om det varit lerigt lääänge.

TS: hur ofta verkas unghästen?

mina djur har gått i vädigt blöta hagar dagtid men vi har varje dag spolat rent fötterna, täta verkningar och stått inne ganska mycket, 17-8 för att det skall va torrt. Alla har blivit mycket bättre på det väg att växa ut nu. När snön å kylan kom, så var det ute dygnet runt rsom gällde.

Bärandsröta har vi haft problem med, och det som hjälp bäst är att korta tån på hoven och verka ofta även om det är lite att ta. Har haft kopparsulfat på, tagit hästen tidigare så hon fått stå torrt och torka upp i hoven.

mina djur har gått i vädigt blöta hagar dagtid men vi har varje dag spolat rent fötterna, täta verkningar och stått inne ganska mycket, 17-8 för att det skall va torrt. Alla har blivit mycket bättre på det väg att växa ut nu. När snön å kylan kom, så var det ute dygnet runt rsom gällde.

Definiera "täta verkningar" det är rätt subjektivt.

Fast min fråga var främst ställd till TS :idea:

Vad jag mnera med min grymme hovslagare är att han har utbildtat flera vetrinärer(hovslagare bland annat så jag har fullt förtroende för honom.

Han verkas på ett ungefär var sjunde vecka tillsammans med resterande hästar i stallet. Min andra häst kan det inte gå långt emellan skoningarna som max har hon gått 8v och såg då för jäkligt ut. Mellan 6-7veckor brukar vara normalt

Hagarna är faktiskt väldigt bra. Visst precis vid insläppet/grindarna är det lite lerigt omen för övrigt har vi väldigt fina hagar

Har som sagt än så länge bara kratsat och borstat rent hovarna och sen sköljt med lite väteperoxid (stavning?) och vi tycker det börjar se lite bättre ut så det är på rätt väg :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 406
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 881
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈