Tips Löshoppning

B

Bellina

Hejsan! :)
Härom dan så skulle jag och mina kompisar löshoppa våra hästar. Min ponny skulle börja henne ägare eller förra kan man säga för jag ska köpa henne, säger att hon har hoppat 110 cm med ryttare. Då borde hon väl kunna hoppa högre utan ryttare?
Vi började lös hoppa henen på ungefär 60 cm. Vi höjde sakta men säkert. Sedan när det blev 90 cm så tvär vägrade hon hela tiden. Jag fattar inte vad det är med henne, nu för tiden vägrar hon hela tiden. Ärd et någon som har något tips till mig vad jag kan göra?
Tacksam för svar!

Sv: Tips Löshoppning

Det är inte höjden på hindret man ska uppnå när man löshoppar.

Kanske hon känner något obehag? Har ont någonsants? Osäkerhet?

Det kan vara så att din häst behöver stöd i hoppningen av både skänkel och tygel och därför hoppar bättre med ryttare än utan. Det finns flera hästar som tycker att det är otäckt när de inte har någon som hjälper dem men avstånd och fart och därför vägrar vid löshoppning (eller med ovan ryttare) på lågahöjder trotts att de kan hoppa högre med en van ryttare i sadeln. Därför kan det absolut vara möjligt att hon hoppat 110 uppsutten trotts att hon stannar vid löshoppning.

Om hon nu tyckr det är lite otäckt låt henne löshoppas på lägre höjder och försök få henne att tycka det är kul. Glöm inte att du faktiskt kan sänka ner om hon vägrar på en höjd. Se också till att du alltid avslutar med något som är enkelt så hon nästa gång tycker att dte är roligt och beröm förstoss massor när hon gör rätt. Efter ett tag kanske hon kommer klara av att löshoppa högre om hon får självförtroende.

om det är så att hon är lite orutinerad s¨å kanske hon blir osäker när inte du sitter på och hjälper henne.

Tack för alla svaren. Hon vägrar ibland när jag hoppar henne, jag tor att det beror på att hon är tittig. Det kan nog vara så att hon behöver hjälp med avstånd och så för att när jag hoppade henne 90 cm så hoppade hon det lätt.

Bellina skrev:
Tack för alla svaren. Hon vägrar ibland när jag hoppar henne, jag tor att det beror på att hon är tittig. Det kan nog vara så att hon behöver hjälp med avstånd och så för att när jag hoppade henne 90 cm så hoppade hon det lätt.

osäker låter det som. jag skulle om jag var du, löshoppa på jättelågt, börja med bara bommar, går upp sakta i höjderna och sluta till en början på kanske 60-70 cm och sänk sedan så du alltid avslutar lågt och lätt. hon behöver bli säker i sig själv och lita på sin egna förmåga och få lära sig att de där med hoppning är kul. det kommer du tjäna på sen, för även den bästa ryttaren gör något fel, missar något ibland, och då kan det vara bra om hästen är någelunda självgående och kan rädda situationen istället för att lita blint på sin ryttare.

Min häst har oxå problem vid löshoppning, så jag håller inte på med det. (ett råd från min tränare) Hon kan vägra på 50 cm och först fattde jag inte vad som var felet men sen förstod jag. Hon känner sig osäker och förvirrad. Hon är van vid att någon vissar tex väg osv.

Hon blev bara osäker och uppstressad så jag har slutat att löshoppa henne. På henne gör det mera skada en nytt.

Men när ni löshoppar är det inte höjden som har betydelse utan hur hästen hoppar tex teknikmässigt. Eran häst kanske bara kan hoppa 60 i löshoppning men prestarar bättre då en ryttare är med. Hästens självförtroende svicktar i löshoppning låterd det som. Så låt henne hoppa små hinder typ 60 70. till hon har ett stadigt självfortroende och pressa inte henne...

lycka till...:bump:

Min ponny gjorde typ åxå sådär, han börja stanna på typ 110 när han hoppat uppsuttet

men han krävde både mkt stöd från ryttaren och sen slog han i magen med fötterna så blev ett obehag utan magplattan..

men tycker du bara behöver hoppa låga höjder med henne, dom ska jue tycka det är kul

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 593
Senast: corzette
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 464
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka