Tips, klippa häst för första gången.

Verre

Trådstartare
(Hittade ingen annan liknande tråd)

Nån som har några tips/råd till mig som ska klippa ponnyn själv för första gången? :D

Vad ska man tänka på?
Rita på hästen med kritor.. ?

Jag har förövrigt en mycket snäll ponny som inte gör så mycket när man klipper honom..

Sv: Tips, klippa häst för första gången.

Krita syns inte i rejäl vinterpäls, jag kör med grov tuschpenna, det försvinner.

Lägg på ett schabrak för att få sidolinjen på samma nivå.
Du kommer att ha hästhår i näsan och öronen efteråt, ha på överdragskläder som du inte är rädd om. Jag har en gammal träningsoverall i sånt där halkigt material.

Hitta ett system för att hålla reda på sladden, den bör inte ligga på golvet. Ett tips är att trä ett balsnöre i tex boxgallret som är närmast, som en stor ögla, trä maskinen igenom och du har en sladdhållare.

Om du inte vet hur hästen reagerar så låssasklipper du först utan att ha på maskinen, sen sätter du på maskinen när du står en bit ifrån, börja där bak.
Bomull i öronen kan funka på en nervös häst.

Försök hålla dig till så långa drag med saxen som möjligt, då blir det mindre hack.
Nån som kan hålla upp frambenet i 90 grader, i käet alltså, så minskar risken att du klipper i hästen när du är mellan frambenen.

Sen är det bra om du inte är ensam, även en snällast häst kan ge horribla kosparkar.

ett till tips är att även linda in svansen, så man inte riskerar att komma åt taglet. Om hästen har en kraftig man kan man fläta den eller göra som jag, använda en stor klämma ;)

tänk på att hästen måste vara helt torr och så renrycktad det bara går att få hästen.

pausa ofta med klippmaskinen oxå, så den inte blir överhettad, och smörj. under pausen kan man borsta igenom hästen, för den kommer tycka att det kliar med alla dom här små, små lösa resterna av pälsen som sticks.

efter klippningen bör man oxå gå igenom med en trasa med bakteriedödande, så att man rengör ev. småsår som kan ha uppkommigt under klippningen.

Lycka till! :D

just det! myycket viktigt om hästen råkar kliva på sladden :S

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 507
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Fattar inte vilket underforum jag ska lägga tråden på men snubblade över dokumentären "Fjällryttaren" på svt och har visserligen bara...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
20 091
Senast: MiaMia
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka