Tips innan hästköp?

G

Gliss

Nu är det såhär att jag har varit foder på en kallblodshingst ett typisktsto och nuvarande ett tinkersto. MEN nu vill jag köpa egen häst. Är bara 15 år men har många års ridvana. Det jag vill få ut av hästen är bara allround ridning. hade hälst velat ha ett varmblod. Är det någon som har tips om vad man ska tänka på innan och vilken häst som passa mig och mina behov ?. Vill inte ha ngt kallblod/norsvensk. snälla svara

Sv: Tips innan hästköp?

Regel nr uno!

KÖP INTE PROBLEM, DE KOMMER ÄNDÅ!!

Släpa inte hem "en utmaning", eller en stackare som inte fått ordentligt med mat på ett halvår.

Regel nr två.

Oerfaren ryttare, erfaren häst och tvärtom.

Börja inte med en treåring som första häst med förklaringen, att då kan du få den som du vill.

Har precis själv skaffat min första pålle.
Nu är jag dock lite äldre än du, men jag ser absolut inget fel att skaffa djur som ungdom! Många ungdomar lägger jättemkt energi på sitt hästintresse- och om det skulle ta slut en dag så finns det lösningar!

Det viktigaste är att du får en bra häst och att du är beredd på kostnaderna det för med sig och bestämma tydligt med dina föräldrar vem som ska stå för vad.

Jag betalar allt för min häst själv, det var ett av kriterierna mina föräldrar hade för att låta mig ha häst. Men sen jobbar jag ganska mkt, så det har inte varit ett så stort problem för mig.

Att du har haft häst på foder är ju jättebra för då vet du vad som väntar!

Lycka till!

Jag kjöpte en utmaning;) Fast inte en mage stackare utan en som höll på so en fjolle och gjorde kaprioler och saker..Men det sa bara klick när jag såg honom..fanns ingen annan häst ajg ville ha;)

Okej tack för tipsen allihopa! men vill gärna ha fler :)

Utifrån din beskrivning tycker jag att du ska leta efter en läromästare som trivs med att allroundridas. Både varmblod och halvblod är trevliga hästar om de är välutbildade, hela och friska. Var inte rädd för att åka runt och provrida flera hästar, så kanske du får en klarare bild av vilken hästtyp/ras/utbildning/temperament du vill ha.

man brukar säga att om ett sto är sur ofta och har ett hett temprament så kallas det ett typiskt sto.

Själv brukar jag säga att om en häst är sur ofta och har sånt temprament så ska man kolla vad det är för fel.:smirk:

Blandrastik skrev:
Regel nr uno!

KÖP INTE PROBLEM, DE KOMMER ÄNDÅ!!

Släpa inte hem "en utmaning", eller en stackare som inte fått ordentligt med mat på ett halvår.

Regel nr två.

Oerfaren ryttare, erfaren häst och tvärtom.

Börja inte med en treåring som första häst med förklaringen, att då kan du få den som du vill.

Jag va 16 nyss när jag köpte min första häst. Jag köpte mig en utmaning MEN jag hade en lång prövotid mellan november-mars.
Jag har också en väldigt bra tränare som hjälper mig mycket och kunniga tjejer i stallet som hjälper till. Nu går det kanon och är jätteroligt, men det hade det nog inte vare utan den hjälpen.

Ett tips är att ta med dig en tränare eller nån annan duktig när du kollar ut en häst, å ta itne första bästa. lycka till!

Snuffsan skrev:
Själv brukar jag säga att om en häst är sur ofta och har sånt temprament så ska man kolla vad det är för fel.:smirk:

Okej,Det är ju olika vad man tror om den saken, men i snitt så har ston hetare tepmrament är valackar.

Köp gärna ett varmblod tycker jag. Välj en individ som är ordentligt grundriden och välhanterad. VBL travarna är ofta trevliga individer som är väluppfostrade.
Se till att ta en vet bes så du vet om hästen går att förs utan undantag.

Gliss skrev:
man brukar säga att om ett sto är sur ofta och har ett hett temprament så kallas det ett typiskt sto.
...
Okej,Det är ju olika vad man tror om den saken, men i snitt så har ston hetare tepmrament är valackar.
Vilka är "man" som brukar säga det? :smirk:

Det är skillnad på att ha temperament och på att vara sur. Jag är inne på mitt 5:e sto och visst har hon temperament och åsikter, precis som sina föregångare, men inga av mina hästar är/har varit sura att hantera varesig av mig eller andra. Håller med Snuffsan, en häst som ofta är sur är det något fel med, antingen i den egna hanteringen eller att den har ont.

Mia_R skrev:
Vilka är "man" som brukar säga det? :smirk:

Det är skillnad på att ha temperament och på att vara sur. Jag är inne på mitt 5:e sto och visst har hon temperament och åsikter, precis som sina föregångare, men inga av mina hästar är/har varit sura att hantera varesig av mig eller andra. Håller med Snuffsan, en häst som ofta är sur är det något fel med, antingen i den egna hanteringen eller att den har ont.

Okej, valackar är oftast lugnare och mindre bråkiga än ston. Du har alltså ägt 5 ston men vet inte om att ston har hetare temprament än valackar, har du inte hört att ett sto med hett temprament kan kallas ett typiskt sto? Isåfall så tycker jag att det är väldigt konstigt.

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom vi är flera här som inte delar din uppfattning så är det kanske du som har fel? Hästar som är ständigt sura ska man kolla upp. Det är ju uppenbart något de inte trivs med.

Snuffsan skrev:
Eftersom vi är flera här som inte delar din uppfattning så är det kanske du som har fel? Hästar som är ständigt sura ska man kolla upp. Det är ju uppenbart något de inte trivs med.

jag har inte nämt något om att dem är ständigt sura. Har bara sagt att ston är bråkigare än valackar.

Du blandar helt enkelt ihop temperament med surhet. Om en häst är sur har det inget med om den är het eller inte. Jag känner många heta hästar, men ingen av dem är sura utan väldigt snälla att hantera. Mitt fullblodssto som gått på banan är mkt het att rida, men hon är en glad häst. :D Mitt förra sto var glad som en unge i en godisbutik när hon gjorde sitt sista bus 24 år gammal och stack med en nybörjare på ryggen, för att det var så kul att springa. Hon var också mkt het att rida men den snällaste och gladaste man tänkas kan att hantera. Vem som helst kunde leda henne och jag kunde ställa henne lös var som helst utan att hon smet. Under våra 17 år tillsammans nafsade hon aldrig ens när det gjorde ont om jag pillade på sår eller annat. Däremot hade hon åsikter och var ranghög men hon gjorde allt jag bad om efter bästa förmåga = ett mycket bra temperament. :love:

Har aldrig märkt av att ston är bråkigare eller besvärligare än valacker, möjligen att de generellt är mer personliga.

Ja, mitt bästa tips är att låta det ta tid att hitta den rätta hästen. Själv letade jag ett år efter en ponny, och tillslut hittade jag en som föll mig i smaken. Mycket utmaning men gud vad kul vi har tillsammans. Lycka till!

här kallas det "pissemärr" ston som vid brunst inte är samarbetsvilliga, skvättiga, pipiga och allmänt sura....
vissa märrar går hur bra som helst hela vinterhalvåret, sen går dom knappt framåt när tävlingssäsongen börjar. kanske inte vanligt, men inte ovanligt heller....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 897
Senast: liiinnea
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar