Tips innan hästköp?

Sv: Tips innan hästköp?

Gliss skrev:
jag har inte nämt något om att dem är ständigt sura. Har bara sagt att ston är bråkigare än valackar.

Ston måste man prata med så dom är på våran sida ,då kommer man mycket långt med ett sto ,man ska notera deras åsikt och sen bemöta den på ett fint sätt ;)

En valack växer aldrig upp de är som karlar barnsliga ,fjantiga mognar sent om dom nogonsin mognar :D

Mia som enbart satsar på ston numer :p

Miaa skrev:
Ston måste man prata med så dom är på våran sida ,då kommer man mycket långt med ett sto ,man ska notera deras åsikt och sen bemöta den på ett fint sätt ;)

En valack växer aldrig upp de är som karlar barnsliga ,fjantiga mognar sent om dom nogonsin mognar :D

Mia som enbart satsar på ston numer :p

kan hålla med om att valackar är barnsligare, Men håller fast vid min åsikt att ston är bråkigare.

Veterinärbesiktning och röntgning och tand koll och allt ska finnas
jag har en kompis som har haft 9 hästar på 2 år på grund at dåliga koller på hästarna hon köpt. hon har blivit tvungen att avliva 3-4 stycken..
ingen har hållt måttet för den täclingsnivå och det har jämt vart något fel på hästarna..
nu har hon en med spatt.

oj vad jobbigt :/, jo Viktigt att man är noga med undersökningar innan. :)

Gliss skrev:
jag har inte nämt något om att dem är ständigt sura. Har bara sagt att ston är bråkigare än valackar.
Varför skulle ston vara mer bråkiga än valacker? Jag har 3 ston och en hingst och en valack, i detta fall är det valacken som bråkar mest. Det har mer med individer att göra än att det skulle vara köns bundet.

kicki13 skrev:
Varför skulle ston vara mer bråkiga än valacker? Jag har 3 ston och en hingst och en valack, i detta fall är det valacken som bråkar mest. Det har mer med individer att göra än att det skulle vara köns bundet.

Okej, det är olika från häst till häst. MEN som sagt så är ston OFTAST hetare än valackar.

Hm, vi har haft/ har både ston och valacker. De valacker vi har haft har varit temperaments fulla (pigga, ngt busiga), och våra ston där emot har varit lika pigga som valackerna, fast några av dem har varit lite lugnare, ingen av stona har varit speciellt pråkiga och ingan av hästarna (stona eller valackerna) har varit sura.

Så nä, jag håller inte alls med dig!

Där emot som en anan skrev "pisse märr", det är ett sto som brunstar och kan bli surig och jobbig under den perioden. Fast sådant sto har vi ännu inte fått i våra ägor.

Det är väll det som är meningen när man diskuterar med varrandra, att man inte tycker likadant!!
Jag skriver min åsikt och du skriver din åsikt.

Jag har just nu 5 st hästar, så jag har lätt att jämnföra. Och tänker jag tillbaka på de åtskilliga till vi har haft och lägger till så har jag fått mitt resultat av min undersökning.
Där av att jag inte håller med dig i din åsikt.
Fast å andra sidan så tycks det vara fler som har samma åsikt om jag har.......

Senast ändrad:

mm.. Men den här saken är ganska onödig att diskutera eftersom vi inte kommer nånvart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 897
Senast: liiinnea
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar