Sv: Tips inför provridning
Be om att, om möjligt, få vara med och hämta hästen i hagen. Sedan kan det vara en smaksak om du eller ägaren gör ordning hästen, men fråga gärna om du får göra det - under ägarens överinseende. Fråga om hur ägaren brukar göra och vad hästen är van vid.
Första gången så tycker jag att ridbana/ridhus är bäst, eventuellt i kombination med att skritta fram/av ute.
Fungerar det bra inne så kan du be att få komma tillbaka och rida ut, helst i sällskap med ägaren på en annan häst. Om det inte fungerar på ridbanan så lär det nog inte göra det ute i skogen heller (generaliserar, undantag finns). Dessutom är det svårt för ägaren att bilda sig en uppfattning om hur du rider i skogen.
På ridbanan prövar du "gas och broms" i alla gångarter, rid i huvudsak på fyrkanten och på större volter i båda varven. Försök inte visa dig på "styva linan", bättre att vara ärlig med vad du kan och inte. Hästen ska inte heller avkrävas svårare övningar första gången med en ny ryttare. Sitt inte och nöt, mer än 20 minuter ska inte behövas för att ni ska få en uppfattning om varandra (du om hästen och ägaren om dig). Självklart ska du värma upp och skritta av också. Be gärna ägaren att rida hästen före dig.
Vid provridning för att bli medryttare tycker jag att man bör pröva mer än en gång om det går bra första gången. Man behöver därför inte göra "allt" första gången.
Som hästägare uppskattar jag om blivande medryttare:
- visar attden behärskar hur en häst görs i ordning inför och efter ridning
- är bekant med vanlig utrustning (sadel, träns, skydd)
- "lyssnar in" hästen och försöker anpassar sig efter det, men jag begär inte att en ny ryttare hittar alla knappar på provridningen
- kan rida hästen trevligt i alla gångarter
- skrittar av vid hand
- är ärlig och realistisk med vad den kan
Foder, stallrutiner etc blir aktuellt att gå igenom först om allt annat är ok.
Lycka till!