Tips inför första körturen!

Sv: Tips inför första körturen!

Jag har nu insett efter att ha läst en del trådar om pessoabettet att det är ett skitbett, ska byta till ett tredelat tränsbett så fort jag kommer till stallet! Anledningen till att hon har det nu är att hon är så mjuk och fin i munnen då, men det går ju att arbeta fram med ett tredelat tränsbett också med lite arbete! :)

:banana: Formen kommer bakifrån :) mjuk och fin är ofta förböjd och utan stöd, vilket du nog har upptäckt. Blir hon hård, så driv framåt och ta sen tillbaka med halvhalter, för att hitta det perfekta stödet mellan hand o skänkel.

Lätt som en pannkaka, att skriva. Men kämpa på, du och jan Brink har samma mål, vilket visar hur svårt det är.

Jag skulle vilja säga en sak till, enligt min egen surt färvärvade erfarenhet är ett stångbett(körbett) att föredra vid körning, då det är din enda broms.
Jag har kört i diket med en skenande b ponny på tränsbett, hade tom broms på vagnen. Ponnyn avlivades och jag har skador än idag. Så helst kör jag på körbett, som en säkerhetsåtgärd.

Det finns många meningar om detta, men jag ville bara säga min.

/jenny

På banan tycker jag gott och väl att du kan jobba med tränsbett, men vill du ha en nödbroms när du kör ut kan du använda stångbett då. Sen vet jag inte hur mcket skillnad ett stångbett gör om hästen verkligen vill sticka, i den storleken du har. På shettisen jag kört funkade det men det är nog ganska individuellt. Blir det för skarpt kan det få motsatt effekt. Ja, det är bara att prova sig fram!! Bra att variera lite också...

Var är giggen?
Jo det där ser ut att fungera bra.
Fast du ser inte ut att sitta så bekvämt?
Men det är ju svårare att åtgärda, ev sitta på något?

/L

Det heter INTE Nordsvensk kallblodstravare, utan endast Kallblodstravare.
Sen finns det Nordsvensk brukshäst.

Haha...det där borde i alla fall jag kunna:o numera:idea:

bara att bli något litet fel backa två steg igen. har du inte kört så var försiktig. det är mycket som kan hända! mvh//shirley

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 116
Senast: Diabetikern
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 706
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar