Tips inför första körturen!

L

Lillkaris

Jag ska i helgen köra min nordis med en gigg för första gången. Hästen har blivit körd mkt förut och är lugn, men jag har aldrig hållt i tömmar förutom när jag har tömkört henne.
Några snabba och enkla tips som jag ska tänka på?
Tack på förhand

Sv: Tips inför första körturen!

Ta hjälp av en som är mer körvan och var förberedd på att allt kan hända...

Hur går de med din nordis ...inga smaskiga bilder att bjuda på??:d

Några tankar:

Var minst 2 stycken, och "kör in henne" på nytt genom att inte fästa giggen utan att hon får dra på låtsas med den bakom sig några gånger så ni vet hur hon reagerar på ljud och strl.

Du sitter rätt högt upp på en gigg, och vissa hästar kan bli lite skraja över det, men det brukar gå över efter någon vända såklart.

Jag tror det kommer gå utmärkt, men ha med dig en som är mycket van vid ex inkörningar som kan ta tömmarna första gångerna. Håll dig på inhägnat område helst.

och du, gärna bilder. Det är så ovanligt med nordisar i gigg! /jenny

Hehe. Idag har han gått helt underbart att jag tvivlar på att jag sak våga köra igen, nu kan jag ju bara bli besviken :p Är tyvärr dålig på att ta bilder men måste försöka någon gång snart!! Enda stället man vill plocka upp kameran barhänt nu är ju i ridhuset och där syns det ju knappt:D

Här ja. Men på tävling är det ju nästan bara de som körs med gigg (nog för att det inte finns speciellt många som kör i hästklassen:D ) Kolla villvattnets nya hemsida (www.villvattnet.se) så får du se flera!

Hon är van vid ljud och dylikt bakom sig då vi har tolkat med pulka efter henne hela vintern :) Tyvärr har vi ingen körvan i stallet, men min kompis (som för övrigt ska testa att köra sin f.d travare som hon aldrig kört) och så ska herren som äger stallet vara med, så vi får väl köra så gott det går och ta det väldigt lungt.

På lördag är det tänkt för premiär! Ska försöka fota lite!

Jag tror iaf det är en gigg, är inte så inne på sånt där, den är ombyggd och nyligen renoverad så jag vet inte vad man ska kalla den...

Blev lite förvirrad, trodde du svarade på fel inlägg - Nora har ju ingen nordis, hon har ju en mycket vacker kallblodstravare!!
Ryver likaså. Rasen delad sedan många år, nu heter det Nordsvensk och Kallblodstravare.

Ingen sämre eller bättre än den andra, de har bara utvecklats olika och delats upp i två raser.

Lotta
som är lite trött på att få frågan om den har gått på trav, när hon berättar att hon har en nordsvensk. :mad:

Nu har äntligen kommit ut på min första körtur! Gick galant, tösen givk rätt fram till vagnen och ställde sig nästan själv mellan skaklarna och sen bar det iväg. Vi körde först några varv i paddoken och sedan runt stallet i skritt och lite trav, kändes hur bra som helst!

Jag har några bilder, men hur lägger man upp dem?

De måste ut på nätet först, antingen via en ftp server eller via ett galleri som du kan ladda upp dina bilder mot. ex photobucket mm

Orkar du inte ladda upp dem får du mejla dem till mig så ska jag lägga upp dem.

deutzia@webaid.se

Heter det inte nordsvensk kallblodstravare, och nordsvensk brukshäst? Hehe... i så fall är ju båda nordisar :)
Möter nästan motsatta reflektioner jag, "har han gått på trav!?!". Vi får byta så blir det rätt!

Håller med! :bow:
Kallblodstravare en sak o Nordsvensk en annan :smirk: :)

Kul att det gick bra!
Ser fram emot att se bilderna, har du mejlat dom till "farmor" än?
Lotta

Inte såg jag till Nordsvenskar framför gigg??
Bara kallblodstravare!? :D
Tror ett par nordsvenskar drog en vagn :smirk:

/L

LILLKARIS Bilder

JRFPQNLNGOCMC.jpg

JRFPQNJOHOMRQ.jpg

och stora bilder om man vill:

http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JRFPQNJOHOMRQ&storlek=
visaFullImage.asp

Fin pålle!

Kommentarer: klena hjul, felaktigt bett, rider du på pessoa med så kan du här se hur det verkar-tvetydigt budskap, neråt plus bakåt, plus uppåt om du har tvådelat som kanske slår upp i gommen.

Bra draglinje, tillfreds häst, trevlig form!

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 116
Senast: Diabetikern
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 706
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar