Tips för trickträning?

E

e-meliie

Hejsan, jag har en liten shettis på 26år.
Jag rider (skrittar) ut henne ibland , går promenader oså men vi
skulle vilja börja med trickträning. Alltså ligg,buga,stegra,vinka, osv. men behöver hjälp då jag inte kan så mycket om trickträning annars.
Vågar inte riktigt lära henne buga för när hon går ner är jag så rädd att hon ska kasta sig, bryta benen eller något, kanske inte så troligt men jag tar de säkra före de osäkra. Vill oxå att hon ska kunna lita på mig och att vi ska ha en stark vänskap mellan oss. Nu är hon en liten bortskämd shettis som både kan bitas och sparkas, är väldigt osäker ibland och kan vara lite svår att ha o göra med, jättesnäll annars.

så, någon som kan hjälpa oss lite? ^^

Sv: Tips för trickträning?

Ingen som kan försöka hjälpa oss, eller ah så jag kan lära henne trick`?

jag forstar att du vill gora mer med din lilla hast och det ar jattebra. Men tank att hon ar gammal, hon fortjanar att bara vara hast tycker jag. Dock jag har sett shettisar som ar superpigga vid 26 men jag har ocksa sett de som skulle egentligen bara fa somna in, trotta efter ett liv med barn..
Jag vet inte hur din lilla hast ar, men det far du avgora. Dock, krav inte for mkt av henne och da hon tydligen ar lite sur emellanat, kanske pga trotthet och otrygghet, forsok att arbeta pa tilliten med henne i stallet.. Bara spendera tid med henne,borsta, gulla och fortsatt med promenaderna med en liten ridtur in emellan.. Jag tror ni bada skulle uppskatta en bond mellan er battre an att hon skall kan en massa tricks.. Lycka till

Du skriver att hon är osäker och både bits och sparkas.
Då tycker jag att du redan nu kan stryka stegringen för det kan lätta hända att hästen tar över där..
Men annars tycker jag att det är jättebra att hålla igång henne, om hon nu inte tycker det är en jättedålig idé ;)

Men annars lätta tricks som

• Apport
  • Plocka upp spö, hink
  • Krama
  • Yoga
  • Ja och nej
  • Komma på inkallning
  • Stanna kvar om du går iväg
  • Löslongering

Ingen i din närhet som är kunnig inom detta och kan hjälpa dig? :)

Du skriver att hon är osäker och både bits och sparkas.
Då tycker jag att du redan nu kan stryka stegringen för det kan lätta hända att hästen tar över där..
Men annars tycker jag att det är jättebra att hålla igång henne, om hon nu inte tycker det är en jättedålig idé ;)

Men annars lätta tricks som

• Apport
  • Plocka upp spö, hink
  • Krama
  • Yoga
  • Ja och nej
  • Komma på inkallning
  • Stanna kvar om du går iväg
  • Löslongering

Ingen i din närhet som är kunnig inom detta och kan hjälpa dig? :)

Forlat men ovan lista far mig att tanka HUND traning, inte hast.. om man vill gora sant bor man skaffa sig en hund och inte tro att hasten ar en hund i giant format.
Dock loslongering ar bra, det ar enda vagen att trana unghastar.. men plocka upp saker och ta till agaren ar ju lojligt.. nej det ar en hunds arbete..
vidhaller fortfarande att det ar en gammal hast och skall bli behandlas sadan, inte ett cirkus djur..

Haha ja det ser precis ut som hundtrix, men varför kan/ska inte hästar kunna göra det menar du? Detta är ju ett sätt att sysselsätta hästen som jag skrev OM hästen tycker det är roligt.
Löjligt eller inte, finns mycket i hästvärlden som kan kallas löjligt beroende på person.

Finns ju även hästagility som en del sysslar med till exempel.

Detta var enkla tricks som inte påfrestar hästen som annars stegra, buga, snurra runt osv.

Där håller jag inte med dig. Vad är det som gjort att det är en hunds arbete då? Båda är ju djur! Faktum är att många framstående tränare i t.ex. trickträning, frihetsdressyr o.s.v. säker just att man ska tänka som om man tränar en hund när man tränar en häst att göra trick. För vad är skillnaden? Storleken isåfall, men båda är djur och går lika bra att lära. Hunden är ju inte precis skapt att hämta saker till sin förare, lika lite som hästen är skapt för att ridas på.

Nu kom jag på vad en känd, skånsk frihetsdressyr-tränare (för att inte nämna några namn, men han har främst frieser och en sandfärgad häst.. :D ).
Han började sin träning mest som på skojj och då var det hundtrick som han sedan utvecklade vidare

Haha! Jag vet ju definitivt inteee vem det är! x'D Men det är ju sant. :)

Forlat men ovan lista far mig att tanka HUND traning, inte hast.. om man vill gora sant bor man skaffa sig en hund och inte tro att hasten ar en hund i giant format.
Dock loslongering ar bra, det ar enda vagen att trana unghastar.. men plocka upp saker och ta till agaren ar ju lojligt.. nej det ar en hunds arbete..
vidhaller fortfarande att det ar en gammal hast och skall bli behandlas sadan, inte ett cirkus djur..

Varför skulle det vara en hunds arbete ? Kan ju vara bra för hennes gamla shettis att hålla på med lite tricks. Dels så tycker hästarna att det är riktigt roligt och så kan det samtidigt vara lite gymnastkik för den och kan hålla sig rörlig och smidig endå. Så länge hästen är lite uppvärmd så tror jag inte det är några större problem. Självklart måste man se till hästens förutsättningar och man får anpassa inlärningen efter detta.

Kompisen skulle lära sin travare på 18 år att buga och höll repet runt benet på den för att inte råka tappa det och drog i repgrimman för att han skulle väga bakåt. Han var dessutom inte uppvärmd och dagen efter var han halt, troligen en sträckning eftersom han stretade emot och inte riktigt visste vad han skulle göra.

Mitt tips är att du kollar på youtube. På så sätt får du lite tips på vad du kan hitta på samtidigt som du blir inspererad. Gör inte som min kompis som vill nå målet på engång utan gör delmål att klara innan du kommer till målet. Iaf med saker som yoga och buga. Det är mitt tips :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 510
Senast: Farao
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II