Tips för rymmarhund!

Sv: Tips för rymmarhund!

Jag är mycket medveten om problemat.
Du har brustit i uppmärksamhet och hunden har dragit och fått belöning = hittat slaktrester. Det har gått bra och hunden har nu beteendet inprogramerat i "sin dator"

Det är du som skapat problemet, det är inte hunden utan den har bara följt sina instinkter. Det är en jakthund du har och du kan inte erbjuda den något roligare än att jaga =söka vilt eller att apportera, när den lämnas ensam. Det är ju därför den här rasen finns, eller hur. Detta är för hunden så kul att den kommer i fortsättningen att bevaka dig och sticka så fort du vänder ryggen till.

När du lämnar hunden (överger hunden) så begriper duväl att den söker sig sysselsättning på egen hand och den har nu lärt sig att dra iväg.

Har du hunden lydig så platslägg henne när du går och då ligger den naturligtvis kvar till dess du återvänder eller hur?
På så sätt kan man ju också lösa problemet.

Du är inte den första eller enda som råkat ut för detta. Jag har under åren kommit i kontakt med massor av sådana hundar. (Min granne har två st. bl.a), och jag är fullt medveten om att problemet inte kommer att bli mindre om du inte tar det mycket mycket allvarligt. Du kommer aldrig att hitta några genvägar.

Jo, men hon märker ju om jag springer efter henne. Hon märker om jag kastar saker efter henne.

Vad ska jag göra då?

Jag är ju inte dummare än att jag också förstår att hon går iväg för att finna viltet, självklart. Men jag har försökt att skrämma henne, vilket då funkar ungefär en gång.

Jag vet ju inte ens vart hon springer, hur ska jag då kunna springa efter, dessutom, hon kommer ju så fort hon ser mig, då kan jag ju inte banna henne, det är inte logiskt.

Jag har försökt alla sätt och det enda som hittills hjälpt var att sätta ström på en av vägarna dit hon går. Hon sprang in i tråden när jag inte var där och nu går hon inte dit. Så fort hon ser att jag håller ett öga på henne går hon ingenstans.

Sen är det faktiskt inte riktigt rättvist att lägga hunden som inte är trygg under platsliggning (vilket just vi två har diskuterat i en annan tråd) i en timme på gårdsplanen, därför undviker jag det. Jag vill att hon ska kunna gå på gårdsplanen som hon alltid har gjort utan att gå på strosrundor, hon behöver INTE sysselsätta sig med annat under tiden anser jag. Hon har alltid varit i stallet, kommit in, sprungit ut som hon vill, nu får hon inte lämna stället.

Jag vet att genvägarna inte finns, men jag har ju provat att rusa efter och bli skitarg, och hon skäms. Nästa dag samma igen... Det är inget nytt, men denna dam lär sig för tusan inte.

//E

Citat:
"Sen är det faktiskt inte riktigt rättvist att lägga hunden som inte är trygg under platsliggning (vilket just vi två har diskuterat i en annan tråd) i en timme på gårdsplanen, därför undviker jag det. "

Menar du att du lämnar hunden utan tillsyn så länge :confused: :confused: :confused:

Inte underligt att den hunden är otrygg och sticker när den får chansen.
Som man bäddar får man ligga.

Jag gav dig ju rådet tidigare att få hjälp på mässan i Bosjökloster (tror jag att det hette) men allt var ju fel även där så det är tydligt att det behövs något alldeles speciellt för denna hund (förare :confused: )

Nä, hon är inte utan tillsyn. Jag mockar och donar, då går hon på gårdsplanen (numera är alla dörrar stängda och hon går i stallet) och går ungefär var femte minut in till mig och får då beröm. Kommer hon då inte så kallar jag på henne och hon får beröm när hon kommer.

Hon är inte otrygg med mig, vem som helst som har träffat min hund vet att hon inte är otrygg. Hon är otrygg vid platsliggning eftersom hon 3 (!!!) gånger blivit påhoppad vid platsliggning. Något som absolut inte fick hända, men som hände. Numera klarar hon platsliggning okej, typ lydnadsplatsliggning.

Som sagt, Bosjöklostermässan är fullt av jakthundsmänniskor som utövar en form av lydnadsträning som jag tar avstånd i från. Alla hundar bedöms utifrån en och samma mall och det är mycket ryck, nip och ryt. Det funkar inte på min hund och jag jagar med många av de människorna, deras relation till hunden imponerar inte på mig...

Hon är inte olydig, otrygg eller svår. Hon rymmer...

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att du ska förstå henne eller mig. Helt klart är du van vid en typ av hundar där det enda som hjälper är hårdare tag, jag anser att människan är klokare och kan överlista hunden...

Jag har nu fått ett nytt tips om hur jag ska hålla henne hemma, som jag tror kan funka...

Och du behöver inte förolämpa mig som en dålig hundförare, så vitt jag vet får alla bekymmer och detta är faktiskt det enda stora bekymret vi har haft. De andra har jag löst och jag har en mycket bra hund, iaf enligt rasmallen. Vorsteh och weimaraner är inte samma sak.

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: fixi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 386
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 017
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka