Tips för rymmarhund!

Sv: Tips för rymmarhund!

Min hund är kanske korkad? Har matte sagt så gäller det... Jag lämnar henne t.ex. alltid sittandes på golvet i bilen och hon skulle aldrig drömma om att hoppa upp på sätet! :o sen diverse andra saker också. Som öppna dörrar som jag skrev om tidigare.

Fast Loka har väl gått upp på diskbänkar och sånt också va? Bakom ryggen... Ja ja... Nu ska mina galningar få komma ut, snart står de med benen i kors.

Jag har kompisar som också har retrivers och jag har ju en själv, och som du säger, de sitter kvar på golvet i bilen även om man lämnar dem... Vår gamling tycker det är fruktansvärt om någon skulle tvinga henne att sitta I sätet.

Men Loka är ju av en annan kaliber, ögontjänare så der stinker om henne, fast diskbänken har hon låtit bli på sistone, det går i vågor... Det är inte en slump att de flesta W sitter i bur när matte/husse inte är hemma...

//E

Min yngre hund går alltid och hämtar ett snorpapper eller ett gammal kvitto när jag går ut med den andra! Det är hennes lilla "straff" *ha ha* Men aldrig något värdefullt utan alltid nått obetydligt papper. Posten som dimper ned i brevlådan låter hon bli *peppar peppar*

Jag har EXAKT samma problem, allt Du skriver passar in på min rymmare (gård, hägna in, ögontjänare, stall etc). Min rymmare är en blandras bullmastiff-labrador, 17 månader gammal, steriliserad tik. Eftersom jag inte fick tag på en "BULLE" panikköpte jag en halvbulle, ville ha en gårdshund. Fick en labbe? i bullmastiffkostym som nu driver omkring på bygden vid första bästa tillfälle, tar 30 sek så är hon borta, en ögontjänare i ordets rätta bemärkelse. KÖP ALDRIG EN BLANDRAS (det har jag alltid sagt och vidhåller trots min egen dumhet), man vet aldrig vad man får för konstig genblandning. En weimaraner (jakthund) är väl inte världens HIT som gårdshund - och tydligen inte labbe heller ffa inte kombinerad med mastiffens envishet. Problem, problem! Vänliga grannar hittade henne i förgår en bit bort, hade inte ens märkt att hon var borta, var i stallet o fodrade - och körde hem henne. Som tur är vet alla grannar var hon hör hemma tack vare hennes förtjusande utseende - MEN HON LEVER FARLIGT KAN JAG SÄGA! både ur trafikhänseende och med avseende på mattes tålamod.
PS Snälla grannar vill inte klippa till henne ordentligt och är dessutom inte alltid ute när hon gör sina lovar till deras gödselstack.
En bullmastiff hade naturligtvis passat mig mycket bättre men nu känner jag ansvar för den här odågan - någon måste ju ta hand om henne också. Kan tillägga att hon respekterar hästarna o hagarna med elband till 100%.
OBS f d rottweilerägare, schäferägare, brukshundmänniska med utbildade hundar, spårhund, sökhund, räddningshund bl a

Jag har EXAKT samma problem, allt Du skriver passar in på min rymmare (gård, hägna in, ögontjänare, stall etc). Min rymmare är en blandras bullmastiff-labrador, 17 månader gammal, steriliserad tik. Eftersom jag inte fick tag på en "BULLE" panikköpte jag en halvbulle, ville ha en gårdshund. Fick en labbe? i bullmastiffkostym som nu driver omkring på bygden vid första bästa tillfälle, tar 30 sek så är hon borta, en ögontjänare i ordets rätta bemärkelse. KÖP ALDRIG EN BLANDRAS (det har jag alltid sagt och vidhåller trots min egen dumhet), man vet aldrig vad man får för konstig genblandning. En weimaraner (jakthund) är väl inte världens HIT som gårdshund - och tydligen inte labbe heller ffa inte kombinerad med mastiffens envishet. Problem, problem! Vänliga grannar hittade henne i förgår en bit bort, hade inte ens märkt att hon var borta, var i stallet o fodrade - och körde hem henne. Som tur är vet alla grannar var hon hör hemma tack vare hennes förtjusande utseende - MEN HON LEVER FARLIGT KAN JAG SÄGA! både ur trafikhänseende och med avseende på mattes tålamod.
PS Snälla grannar vill inte klippa till henne ordentligt och är dessutom inte alltid ute när hon gör sina lovar till deras gödselstack.
En bullmastiff hade naturligtvis passat mig mycket bättre men nu känner jag ansvar för den här odågan - någon måste ju ta hand om henne också. Kan tillägga att hon respekterar hästarna o hagarna med elband till 100%.
OBS f d rottweilerägare, schäferägare, brukshundmänniska med utbildade hundar, spårhund, sökhund, räddningshund bl a

Fast jag ville inte ha en gårdshund, jag ville ha en allroundjakthund och det fick jag. Dock har det alltid funkat bra att ha med henne överallt eftersom hon bara jagar när hon vet att det är jakt. Likaså på gården, hon rymmer inte för att jaga, utan det är det här kadavret som nog fått henne på dessa tankar...

Jag har inga grannar, iaf inte inom hennes rymmarradie, annars hade jag sagt till dem... det blir till att klä ut någon som får skrämma henne...

//E

Har samma problem med vår strävhåriga vorsteh, han öppnar dörrarna både inåtgående och utåtgående sen är han borta!
Han har dessutom en jaktinstinkt utan dess like, finns det en mygga att jaga så gör han det.
Och lydnadsträning vad är det?
Det fungerar så länge som det inte finns något att jaga, med hans mått mätt aldrig...
Hoppas att jag räknat ut honom rätt och att han kommer att stagnera med tiden, han känns väldigt valpig fortfarande.
Det spelar ingen roll vad man hittar på för att skrämma, belöna m.m. har han jakt i sinnet försvinner han stendöv och helt blind för allt annat.

Min hund är dock väldigt lydig, det är bara när hon kommer utom hörhåll som hon inte kommer. Det är precis som om detta letandet efter något ätbart nu har tagit över, så det är inte lydnaden det är fel på, men jag vill inte behöva kalla in henne varannan minut...

//E

Trodde nu jag hade det hela under kontroll, hon har inte försvunnit på länge och har hållt sig hemma... Men nädå!!!

Idag försvann hon spårlöst när jag matade katterna och var borta ca 10 minuter, vilket är 10 minuter för mycket... Antagligen hörde hon då när jag ropade och kom efter en stund.

Jag funderar allvarligt på att inskaffa ett citronhalsband med fjällkontroll just för att lära henne gränserna.
Varför?? När hon vet att jag ser henne går hon aldrig utanför och hon har ALDRIG stuckit ifrån mig när vi gör annat. Hon lullar liksom bortåt och helt plötsligt är hon väldigt långt borta...

Är det utkastade pengar..? Jag är egentligen inte alls för sånt här, men de enda ställena jag vet säkert att hon inte går till är de ställena där hon har fått sig en ordentlig kyss av elstängslet... Det kanske inte ens bekymrar henne att få lite citron på sig...

Har försökt nu att någon annan skrämmer henne, men det funkar inte, hon ser sig för och sen går hon... Hon måste få korrigeringen när hon inte ser någon människa och det enda som slår mig är de här halsbanden...

?????

//E

*ha ha* Loka har börjat bli stor :p Min ena hund (den galna) har aldrig lämnat tomten. Hon följer mig i hasorna och jag blir inte av med henne trots att jag försöker, så skulle jag bli av med henne så skulle hon inte gå iväg. Den andra hunden skulle LÄTT gå iväg heeela tiden. Vad katten är skillnaden? Ingen aning...

Pffs, jäkla byracka... Varje gång jag upptäcker att hon är borta (efter att ha sätt henne för 4 sekunder sen) så är hon grymt billig... :(

Jag ska ha en njuffe nästa gång, dem kan man typ springa ifatt OM de skulle röra sig... ;)

Funderar allvarligt på de här förbenade halsbanden just nu, om de inte hade varit snordyra (2500 spänn!!!) hade det redan varit beställt...

//E

Tyvärr har någon klantskalle förstört möjligheten att enkelt ta bort olaten med ett elhalsband.
Går det inte att ordna någon som hjälper till med en kastkedja?

Träna med en kastkedja först. Som kastkedja kan du ta ca 15 cm av en kedja till en blomampel eller liknande. (Ett halsband kan delas i tre kejor t.ex.)
Vänta till dess hunden inte lyder när den är nära dig, kasta kedjan I NÄRHETEN av hunden så den reagerar för ljudet. Locka in hunden och ömka den överdrivet. Låt aldrig hunden se kedjan innan du kastar den, ej heller se att du plockar upp den. Gör om det till dess hunden reagerar starkt, men överdriv absolut inte. Skramla aldrig med kedjan i handen. Skramlet ska komma oväntat från något "farligt, otäckt", och aldrig från matte/husse

Observera att detta är en psykisk bestraffning som tar väldigt hårt. Det är ingen fysisk bestraffning. Varning för användning till veka hundar.

När hunden reagerar för ljudet kan du försöka få någon med slangbella som kan skjuta kedjan i närheten av hunden som då reagerar på ljudet och kommer direkt till dig, och då ska den ha MYCKET beröm.

Ett tips: Knyt en ett färggrannt band i kedjestumpen så du hittar igen den, annars blir det dury med "ammunition"

lady_vip skrev:
Funderar allvarligt på de här förbenade halsbanden just nu, om de inte hade varit snordyra (2500 spänn!!!) hade det redan varit beställt...

//E

Du kanske kan hitta något begagnat?

Jag förstår din frustration. Jag hade en schäfer som skulle platsa i vilket jaktlag som helst. Hon fick upp vittring på vilt så var hon puts väck. Ibland i timmar!

Det hände till och med när vi spårade personspår. Inte särskilt kul på tävling, kan jag meddela...

Vissa affärer brukar ju hyra ut dem per dygn. Kanske någon privatperson också kan göra det?

Nä jag tror faktiskt fortfarande på gränssättning. Du har så pass bra lydnad över henne så det är fanken att det inte ska kunna gå. Du får nöta nöta tills hon automatiskt ber om lov innan hon går ut från gården. Du får kanske hålla henne snävare... Att hon bara får ranta runt precis utanför stallet till en början och sen vidga... Precis som vilken annan vardagslydnad som helst...

Men sen kan det ju vara en övergående sak också...

Jag trodde också att det var en övergående sak. Jag funderar dagligen på detta och hon har ju hållt sig hemma över hela sommaren och tills nu. Terriern började dra ut henne på otyg för ungeför ett år sedan vid denna tiden. Efter 1000 chanser för terriern så får hon stanna inne, hon dkiter helt enkelt i mig.
Loka var likadan då, ropade jag så kom hon, sen fick vi leta terrier.

Men efter att ha fångat in hundarna på E22 (jag är HELT övertygad om att terriern skulle ha ihjäl Loka) så har det varit utegångsförbud för lilla. Loka har stannat hemma och allt var frid och fröjd. Tills det där jäkla rådjurkadavret...

Funderar på att sätta upp typ plastband (fult som f*n) och helt enkelt lära henne att utanför dem går hon inte (kan jag ju göra med typ plastpinnar till elband och utställningsband). Men jag vet inte hur jag ska få det att funka 100 %-igt... Vill hon så hoppar hon ju över superlätt...

//E

Men min jagar inte ens!! Hon bara strosar... Dock är hon snabb som vínden och är borta på ett kick...

Byracka...

//E

Jag förstår inte riktigt hur du menar...??

Hunden lyder utan problem, men hon har utvecklat sitt strövområde till lite för stort. Så fort jag är utanför stallet så trampar hon mig på hälarna.

Jag har försökt skrämma henne, men det hjälper inte, för hon går inte i från mig när jag är inte är i stallet. Är någon annan ute så går hon inte heller. Hon gör det ENBART när vi är själva och jag är I stallet. Så fort jag kallar så kommer hon, OM hon inte är för långt bort, så att hon inte hör.

Jag tror inte att kasta grejer hjälper... Jag behöver något annat..

Dessutom är hon vek.

//E

Ja tror man inte att metoden fungerer så är det ju bara att strunta i den.

Du har ju ett problem som inte kommer att minska utan i stället att öka. Du har en hund av jaktras som, även om den inte precis rosar marknaden som sådan, fortfarande har en mycket stor del jakt i sig. Den har fått chansen att prova gå, det lyckades och den fick utdelning. Den kommer alltid att försöka igen, och igen ooch åter igen, om nu inte något mycket drastiskt inträffar.

Just detta problem är ju något som är ett resultat av ha hunden okopplad utan att ständigt ha absolut full kontroll över den. Lämnar man dessutom en jakthund utan denna fulla kontroll så kommer problemen garanterat, och sedan de kommit är det nästan omöjligt att få bort dem. Här på forumet finns det ju ett stort antal människor som anser att man visst kan ha hunden lös, men då kommer problemen och då står man där.

DU kan ju prova det gamla välkända knepet. När hunden sticker så startar du och springer efter, ja jag vet det är jobbigt att springa efter en fågelhund, hela tiden visande att du är förb...ad. Det kan ta tid, men efter x antal km så bör du vinna för efter en tid börjar hunden tveka och till slut så lägger den sig och ger sig, om du är flockledare förståss. Då skall du tala om för den vilka utsikter som väntar om den upprepar smitningen. Denna predikan ska vara så pass skarp att hunden verkligen reagerar och kommer ihåg den. Ta absolut inte till i underkant.
Sedan efter en tid, men inte för tidigt, börjar du "tina upp" försiktigt och åter låter hunden komma in i gemenskapen igen. Det är igentligen det enda som eventuellt kan hjälpa.
Hjälper det inte är det ständigt koppel som gäller.

Men du förstår ju inte problemet... Hon förföljer INTE vilt för det första och för det andra så har jag inkallning på hunden.

Hon är faktiskt en jakthund som används i jakt, så tala inte som om jag inte vet vad jag har för hund.

Hon sticker inte efter vilt, hon sticker inte för att hon ska jävlas. Jag har haft en sån hund så jag vet precis vilket typ du menar, men denna hunden är inte sån.
När jag hittar henne så har hon 9 av 10 gånger kommit med ett gammalt kadaver i munnen. Dessa kadaver lägger de som har jaktmarken här ut till rovfåglarna, men det är en liten grå som stjäl dem. Hon har nu hittat allt kadaver och rundorna bli längre och längre.

Hon sticket alltså inte när jag står och tittar på henne, räfsar löv, klipper gräset, går med hästen eller vad som helst. Hon är van vid att strosa rundor och hittade på en runda ett ben i gärdet, nästa dag ett till. Nu blir rundorna längre och längre eftersom benen tar slut, och det händer enbart då hob vet var jag är, dvs i stallet, hon är då inte rädd för att bli av med mig då hon vet att jag är där en bra stund.

Då undrar jag hur jag ska göra för att hon inte ska gå på dessa rundor, inte hur jag ska skrämma min hund till lydnad, för hon är lydig utan att jag behöver utöva maktmissbruk på henne.

//E

lady_vip skrev:
Men min jagar inte ens!! Hon bara strosar... Dock är hon snabb som vínden och är borta på ett kick...

Byracka...

//E

ok. Då har du ett STORT problem mindre. Vad skönt! :bow: Jag fattade som om hon drog iväg på dofterna.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: fixi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 386
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 017
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka