Tips för hundar som drar!

Jag undrar ju hur klena hundägare det måste vara.
Som inte sk kunna hålla i hunden om det dyker upp nått intressant.
Kanske skulle ha skaffat en mindre hund.

har du missat alla hundar som syns överallt som går och knappt får luft men drar ändå? såna med stryp?

nu är det inte meningen att han ska dra, lägger han på all kraft har jag inte en chans att hålla honom ändå, stryp eller inte. t o m med grimman var det svårt i början...

fast efter senaste promenaden grrrr :mad: vill jag nästan ha grimman igen.

min hund är olydig, det är jag medveten om, men jag står fortfarande i kö för att komma på kurs.

Visst finns det folk som låter gå hunden och hänga i stryp också. Det är dock inte alls bra, men att slänga på en halti är inget alternativ.
Jag har kämpat med min dragare i 2,5 år och nu börjar hon gå civiliserat mesta tiden, så jag vet att det är jobbigt med en dragande hund.
Det enda som gäller är dock att träna, träna och träna igen. Himmel när hunden går bra och ett rent helvete när den drar. Vad helvetet består av är olika för olika hundar. För den lilla dragaren är det att stanna och inte komma någonstans.

Finns det ingen privat instruktör du kan vända dig till?
Det kostar ofta lite mer, men i gengäld slipper du dela instruktör med åtta andra och får mer kvalitativ hjälp. Det är sällan man hinner komma tillrätta med rena problembeteenden på en vanlig kurs.

Min hund sliter sig inte för att han får upp ett spår utan när han ser en hare eller liknande på nära avstånd och då är det inte så jädrans lätt att hålla emot när jag inte e beredd och han lägger iväg i 120... ;) Han HATAR verkligen vilt! Kalla honom ouppfostrad men på tävlingsbanan är han det då inte, önskar nästan att det vore tvärt om, att han var bättre i koppel och en liten gangster på tävling istället... ;)

Jag har gått valpkurs, unghundskurs, lydnadskurs, spårkurs mm med båda dogsen men på träning är han ju som en liten gud. Labben är hur lydig som helst, fast han är tvärt om, bra på prmenad men tycker det är tråkigt att tävla.. :D.

Men man får väl räkna med lite problem när man köper en så bilig hund (tusenlapp)...man får vad man betalar för, är det inte så man brukar säga! :D

Vi brukar skoja om att männsikor här runt omkring som typ aldrig gör någor med sina hundar eller folk som är nybörjare på hund får säna här superhundar som är hur lydiga om helst medans vi som har haft hundar hela livet, tränar, tävlar och aktiverar våra hundar på alla sätt och vis får små djävlar som aldrig är nöjda... :devil:

Han är ouppfostrad, men har planlydnad. Planlydnad är det många hundar som har, men det innebär inte att hunden är lydig. Dock visar planlydnaden att det inte är omöjligt att få hunden lydig.
Uppför sig hunden på träning, lägg samma krav i vardagen.

Har du en sådan hund som kastar sig efter vilt, får du se till att upptäcka viltet innan hunden. Hur tror du vi andra gör som har viltintresserade hundar?
Man kan inte gå och slappa på promenaden.

Jo, på promenaden är det slappa som gäller. Det och tiden i stallet är den enda tiden som jag ger mig tillåtelse att slappa... :smirk: Jag tänker inte gå och titta åt olika håll efter harar som kan dyka upp, så ofta händer det inte tack och lov! :smirk:

När jag träffade min sambo hade han redan en valp. Den har han lärt att inte dra genom att nypa (jätte-lätt) till i rumpan när hunden drar i kopplet :) Det ska hundarna tycka vara läskigt tydligen och sen förstärker man det genom att prata fjäskigt "nämen lille lucas-vovven, var det någon som bet dig i rumpan, staaackars dig..." = också obehagligt för hunden. Jag skratta åt det massa i början, men jag har testat och det funkar.

Men då är det inte så konstigt att hunden lever loppan. Slappa kan man börja göra när hunden är lydig.

Nu måste jag få lägga mig i lite.
Jag har en halti på min tik för att hon drar så enormt mycket annars.
Hon är vältränad och lydig i vanliga fall, men när man är ute och går så vägrar hon gå ordentligt. Problemet ligge
r inte i brist på träning eller lydnad utan helt enkelt i att hon är en j-vligt svår hund. Därför skaffade jag den här Halti. Efter andra promenaden hade hon helt slutat att dra, jag kunde gå med kopplet SLAPPT!

Jag känner min hund och jag skulle aldrig ha något på henne som gjorde ont eller var skadligt för henne, anledningen till att hon slutade att dra var INTE för att det gjorde ont, utan för att hon förlorade kraft att dra, i vanligt halsband så drog hon allt vad hon kunde med hjälp av bringan och frambenen, men nu kunde hon inte det. DET, om något var skadligt när hon drog och slet med ett stryp eller vanligt halsband.
Idag använder jag inte nosgrimman så ofta längre, hon har nästan helt slutat att dra, men vid vissa tillfällen kan den behöva komma på igen.
Om nosgrimman används på rätt sätt så är det inte skadlig, precis som allt annat.
Tack för ordet! :bow:

Bullshit!

Grimman tar inte bort kraften från hunden. Den sätter tryck på kotor och diskar vilket ger smärta och hunden slutar då dra. Det är därför hunden upplevs som svagare.

Det går även att få den svåraste hund att gå fint på vanlig promenad. Kan den på träning så kan den lära sig det i varadagen också. Naturligtvis kan det krävas oändligt mycket mer jobb, men det går. Anledningen till att haltin kommer på är latmasken i föraren.
Det finns för övrigt inget rätt sätt att använda en nosgrimma på. Om jag vore tvungen skulle jag hellre använda stackel. Det har lägre skaderisk.

Det är rätt intressant att se vilka ursäker hundägare kan vaska fram för att rättfärdiga bristen på tålamod och fallenheten för genvägar.

Det som kan kännas som ett hopplöst projekt är att om man vill se ett någorlunda snabbt resultat bör man träna vid varje koppelpromenad. Alltså stanna var 5:e meter varje gång man är ute. Det är klart att känns tungt när det finns fler hundar som ska med ut på promenaderna. Kanske man kan hyra in en promenadflicka?

:D

är du helt säker på att det är farligare med en halti när hunden inte drar, än ett vanligt halsband/stryp om hunden drar? låter väldigt ologiskt tycker jag... haltin kan ju knappast orsaka ngn skada när den hänger löst? fast man vet aldrig med dom här tortyrredskapen. rätt vad det är så kan dom få en oanad kraft och bryta nacken av hunden...

Nej den är inte skadlig om hunden går fint
med kopplet hängande.
Men om hunden plötsligt gör ett jätte ryck, eller människan som håller i kopplet,
ja då kan vi prata om smärta för hunden.
Vill vi verkligen att hunden skall lyda genom smärta? Nej !

Jaja, skitsamma.
Du har din, åsikt jag har min.
Har du förresten använt en halti någon gång?
Så att du vet vad du pratar om menar jag.

Jag tänker iallafall fortsätta att använda den eftersom den fungerar för mig och min hund.

Men om du har lust att träna min "stackars", "lidande" hund så att hon slutar att dra, så varsågod!
Jag har försökt att träna hunden i 8 år, utan resultat. Jag har provat allt, försökt med tränare, men inget har fungerat.
Men om du tror att du kan lyckas bättre, så som sagt, varsågod! Jag ska med glädje ändra uppfatning om du lyckas bevisa att jag har fel!
Min hund tar ingen skada av haltin, isåfall så skulle hon ha ont, vilket jag med största säkerhet vet att hon inte har.
Lägg fram de vetenskapliga bevisen på att haltin är skadlig, tack!

Om hunden inte drar alls i kopplet borde haltin vara helt ofarlig. Den sätter ju då inget som helst tryck på nacken.
Frågan är då varför man har halti.
Problemet är ju bara att förare eller hund kan snubbla och orsaka ryck eller så kan hunden dra iväg och få till ett ryck.

Skulle aldrig sätta på en halti på någon hund som jag hanterar. Hur den fungerar är jag väl insatt i ändå.

Jag ska se om jag hittar veterinärens utlåtande bland pappershögarna.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 280
Senast: Tonto
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: alicegard
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 319
Senast: Kilauea
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 785
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka