Tips för hundar som drar!

Då lär du få diskutera till döddagar. Det finns inte en chans att jag ger mig heller. Jag har nog något utlåtande från en veterinär någonstans i pappershögarna som visar på vilka skador halti kan ge och det trots att grimman använts som det är tänkt.

hoppas att du har läst att min hund i princip har slutat dra... trots haltin... strypkoppel kan orsaka skador, det kan man se vid obduktioner. det har forskats på det i england (eller vad det usa?), vet ej om det gjorts ngt liknande i sverige.

Jag är så jävla trött rent ut sagt, på att människor här på buke bara klagar på allt och alla

Du skrev och tipsade om grimman och rekommenderade den. Andra sa sin mening om den. Det är att föra en saklig diskussion, inte att klaga på allt och alla.

Håller med föregående talare ang halti.
Inget att rekomendera. :crazy:
För att komma tillrätta med dragproblemet så kanske man ska se lite längre än enbart just det problemet.
Troligen så brister det i ledarskapet, ok han går fot under strikt kommando, men drar som en tok om man ger efter lite.
Har jag fattat rätt? :confused:

Vad brukar ni göra då han drar? För att korrigera honom alltså.

Hur reagerar han då ni korrigerar honom och vad gör ni då?

Det här problemet kan man inte räkna med att lösa på en promenad.

Man ska inte ens räkna med att gå på promenad då detta tränas utan gå ut för att träna hunden att gå fint i kopplet och inte för att gå en runda på x antal km.
Annars så blir man bara irriterad och tycker att det tar tid från promenaden.

Vad har ni för halsband på hunden? när inte haltin

Har man en hund som drar och har vanligt läderhalband så gör faktiskt det mer skada än ett riktigt använt stryp eller halvstryp.

När hunden drar i ett läderhalsband så läggs allt tryck på en liten yta fram på hundens hals.
Efter många timmars dragande så har hunden lyckats bygga upp muskler där på halsen och berörs inte så mycket av dragandet, men det är långt ifrån bra för hunden.

Ett halvstryp av rätt storlek ska ju fungera som ett strypkoppel.
Det är viktigt att strypkopplet inte är för stort, då strypverkan gärna låser sig och likaså om det sitter fel.
Men ett strypkoppel dras ju åt runt om hela halsen istället för på ett litet ställe och är därför skonsammare för hundens hals.
Man ska självklart inte låta hunden gå och dra i ett sånt halsband helle, viktig att man använder det rätt.

Om man nu ska träna hunden att gå utan att dra i kopplet så finns ju massor av olika metoder.

Alla metoder är bra utom dom dåliga. :)

En metod är ju att vänta ut hunden, man går inte förrän hunden slutar dra och tar kontakt.

En annan metod som jag kör mycke med är att man tar tag i hundens svans när den drar, dom flesta hundar vänder sig om och funderar vad man gör, beröm direkt vid kontaktagandet och börja om.
Prova gå och gör samma sak igen, viktigt är att göra det när hunden tänker börja dra, inte när den dragit x antal meter redan.
Dom flesta hundar gillar inte då man tar tag i svansen och inser snart hur dom ska göra för att slippa detta.
Man ska alltså bara ta tag i svansen och släpper då hunden vänder om, inte nypa eller göra illa hunden.

En annan metod är att vända på klacken och gå åt motsatt rikning så fort hunden börjar att dra.
Så att den inte får chansen att vara först och dra.
Samma sak där, bara hunden tänker dra så vänd.

Sen så kan man ju också använda sig av korrigering i koppplet, men oftast så har man ryckt dessa hundar ur leda redan, utan resultat.
Men viktigt är också här att man korrigerar när hunden TÄNKER dra, inte när den dragit och att berömmet kommer så fort den TÄNKER sluta.

Korrigeringens och berömmets timing är A och O.

Det är även viktigt att man är konsekvent.
Låt inte hunden dra ena gången och inte nästa.
Inga nej, nej, nej, NEJ, utan Nej korrigera och beröm.
Finns ingen anledning att tjata och vänta med att korrigera 10 meter för att hunden kanske lyssnar på det 10 nejet.
Utan bara hunden tänker så korrigerar man.

Blev långt, hoppas att jag har sått nått litet frö hos någon.

Som jag skrev tidigare så har jag kört med att stanna när kopplet är stäckt och väntar tills han söker ögonkontakt och går runt mig så att han hamnar på vänsersida bredvid mig, då berömmer jag och fortsätter gå, det håller en stund men sen blir han för framåt igen och då upprepar jag proceduren. Han är som sagt jättelydig på träning ocn när vi går inne stan så går han perfekt för där vet han att det är allvar, likadant när han är med i stallet där han är lös. Han lyssnar på minsta lilla kommando och jag ser på honom vad duktig han känner sig! :)
Han går bättre lös på promenaderna men jag vill helst ha honom kopplat då han sticker om han ser en hare, katt el rådjur! :smirk:

Grimman gör att när det tar emot så sänks ju nosen på honom, vilket är obehagligt och han får inte samma kraft framåt. Okej, hade han forsatt dra med den så hade jag ju inte använt den längre men nu när han går precis som vanligt utan att dra, dvs han får aldrig något tryck på nosen, så tänker jag inte sluta använda grimman på honom...varför inte ha den istället för att forsätta dragkampen som irriterar oss båda. Vi har tränat detta sedan han var unghund med alla möjliga metoder utan framgång...

Han är som sagt jättelydig på träning ocn när vi går inne stan så går han perfekt för där vet han att det är allvar
:smirk:

Då får du väl tala om att det gäller att gå fint även i skogen. Har du kunnat lära honom gå fint i stan så ska han ju kunna gå i skogen med lite träning.

Liknande forskning om halti finns och den har visat på mycket oroväckande nackskador.
Självklart drar inte din hund längre. Det gör ju ont.

Okej, säg att det gjorde ont då den första och enda gången han drog till i grimman. Vad gör det nu när han aldrig drar längre. Det gör ju inte ont så länge han inte drar, eller hävdar du att det skadar honom även då?

Det kan den göra. Snubblar du och råkar rycka i grimman eller på annat sätt får till ett ryck så kan hunden få permanenta nackskador.
Snubbla, halka och liknande kan alla människor göra och få hinner släppa kopplet.

Att du sedan anser det okej att korrigera med smärta förstår jag inte. Då kunde du lika gärna ha slängt på ett stackel på en gång.

Som sagt, att ha honom dragandes i stryp skulle göra större skada på honom. Stryp är inte heller helt oskyldigt och kan också ge stora skador. Ett ex, jag har hört om hundar som slitit sig från matte/husse i skogen och fastnat vid träd och strypits till döds. :( Värt att tänka på... Får min se en hare före jag ser den så är risken stor att han sliter sig med koppel på. En anledning till varför jag har sele på mina hundar! Jag har en extremt känslig och "fjantig" hund och skulle det ha gjort ont på honom då han försökte dra till första gången så skulle han garanterar sagt till... :smirk:

Detta är bara min åsikt och du får göra precis som du vill med dina hundar och jag tror säkert att de mår jättebra men jag garanterar dig att mina mår precis lika bra! Du gillar stryp, jag gillar inte stryp. Jag gillar grimman, du gillar inte grimman! ;)

Det låter som att din hund behöver uppfostran istället för grimma.
Naturligtvis är inte länk helt ofarligt heller, men det är ett dressyrredskap och inte tänkt som promenadkoppel.

Om du inte tror att det gjorde ont på din hund, fundera då på varför han slutade dra.
Jag ogillar inte halti, jag avskyr detta redskap och får jag som jag vill lär det till slut inte vara tillåtet att använda det.

Jag bytte halsbandet mot sele. Funkade för mina tikar. Resulterade med att det inte var ngt problem med att ha ahlsband heller, efter lite träning ("haltövningar").
Använder gärna sele, så ofta jag kan.

Ja men ska man dra det hela så långt så är ju allt vad koppel heter farligt för hunden.
Den kan ju tillexempel fastna med sele eller halti i ett träd också och strypas eller alt. svälta ihjäl sakta men säkert om ingen hittar hundan.
En som jag känner hade hunden bunden och den blev rädd, slet sig och var borta i 14 dagar 3 veckor.
Dom letade överallt, sån tur va så hittade en jägare hunden som fastnat vid ett träd och suttit där utan mat och vatten.
Mirakulöst så levde hunden fast den var utsvulten och uttorkad.
Men som sagt där var det inget strypkoppel.

Har man gått in för att hunden ska dra om man inte har halti så är det ju så.
Men om hunden kan gå bra i staden och när man tränar så är det för mig väldigt svårt att förstå varför man inte ska kunna få den hunden att gå bra i andra samanhang också.
en hund som sliter sig med sele kan även den fastna.
Man ska inte ha någon form av halband eller sele på hundarna när dom är lös, mer än halsband som är ellastiska.
Ska man tänka att om han sliter sig eller om han smiter så ska man ju inte våga göra någonting ju.

jag tror att du missade att han inte har haltin längre... jag har ett brett läderhalsband nu. som trycker på en totalt sett större punkt än ett stryp om han nu skulle dra ändå. att dra i svansen är nog ingen bra idé, vi har en lek som går ut på att jag säger "nu tar jag dig i svansen" och så hoppar han iväg som en bronco... ;)

Jadzia, önskar att du vore här så att du fick se att min hund inte har tagit nån skada av tortyrredskapet haltin. det är tack vare den som han har kunnat följa med på skogspromenader = livskvalitet. ang om jag nu hade haltin på och skulle snubbla så har jag som sagt flexi... inga hårda ryck här inte...

Ja, precis då är ju allt farligt. Var bara tvungen att ta ett exepmpel på att stryp också kan skada...
Jag kan inte minnas en enda gång jag har ramlat med hunden, däremot ett flertal ggr när han har sett en katt och slitit sig med kopplet efter sig.
Min kusins dotter var ute med deras golden i skogen när hunden fick upp ett spår och dotttern inte orkade hålla emot. Den hunden hade stryp på sig och när han inte kom tillbaka (han kände väl till skogen) så var de nästan säkra på att han had fastnat någonstans. De var ute och letade men hittade ingen hund. Drygt ett dygn senare så kom hunden tillbaka, utan koppel! Dom blev såklart jätteglad, inget mer stryp där inte!

Vanligt läderhalsband är sämre ur dragsynpunkt än stryp (hur konstigt det än kan låta). Det vanliga halsbandet lägger tryck på framsidan av hundens hals och stimulerar hunden att utveckla fin-fina dragmuskler. Strypet har en mer jämn tryckverkan och utvecklingen av dragmuskler är långsammare.

Halti och flexi i kombination är urbota dumt att använda. Där kan man snacka om risk för snärtskador.
Om hunden klarat sig undan skador vet du först då du röntgat nacke och rygg.

Men vad har ni för ouppfostrade hundar egentligen?
Okej, för att vissa raser är svårare att dressera än andra, men slita sig för att den får upp ett spår?

Jag vidhåller att det hundarna behöver är uppfostran och ingen halti.

Stackel är också ett hjälpmedel som korrigerar genom smärta. Det är ett halsband av länktyp med taggar på insidan. Då halsbandet dras åt nyps piggarna på insidan.
Så här ser halsbandet ut

Ett stackel ser mycket värre ut än både halti och gå-fint-sele, men det är samma skit alltihopa.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 280
Senast: Tonto
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: alicegard
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 319
Senast: Kilauea
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 785
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka