Tips för het häst

Sv: Tips för het häst

Knapplån*

Update..Någon vecka efter mitt sista inlägg händer det som jag aldrig hoppades skulle hända :( Stallägaren ringer mitt ringer mitt under ett möte och berättar att hon hittade hästen med avsparkat ben i hagen. Fanns inget att göra enligt vet så vi tog beslutet att avliva.:(

Ja jag kan fortfarande inte fatta det riktigt. Känns så konstigt och tomt även om jag inte haft den så länge. Vet inte ens om jag ska fortsätta att rida och skaffa en ny eller vad jag ska göra. Känns lite fel att skaffa en ny även om det gått en tid nu. Hade ni reagerat på om ngn köpte en ny häst så "snart" efter?

lånar knappen*

En "övning" (är knappt en övning men, ändå) jag brukar använda på hetpannor som gärna tar kommando över takt/tempo själva är att rida dem på halvlång tygel i skritt och styra runt dem lite "huller om buller" endast med sits och skänkel en stund. Då och då gör man halt (kan behövas lätt förhållning i tygeln då i vissa fall). Hästen får INTE röra sig ur halten förrän du givit signal.

Detta har funkat på många olika hästar för mig, då de väldigt snabbt brukar suga tag i bettet och bli lyhörda på alla signaler.

I trav använder jag lättridningen för att bestämma takt själv...
tänk att det är så svårt att förklara hur man gör.... :o

Edit: såg först efteråt vad du skrivit om olyckan. Jag beklagar :(

Ja jag kan fortfarande inte fatta det riktigt. Känns så konstigt och tomt även om jag inte haft den så länge. Vet inte ens om jag ska fortsätta att rida och skaffa en ny eller vad jag ska göra. Känns lite fel att skaffa en ny även om det gått en tid nu. Hade ni reagerat på om ngn köpte en ny häst så "snart" efter?

Jag hade inte reagerat.

Hade två katter, en gick bort under kastration, var en av de hemskaste daharna i mitt liv då jag älskade katten då hon va med under svåra perioder i mitt liv. Men två veckor efter hade vibokat en ny kattunge. Ångrar det inte en sekund även om många kattmänniskor ifrågasatte mitt beslut och snackade...

Så, gör det som känns rätt för dig! :-)

Det är väl inte fel att skaffa ny? Det innebär ju bara att du vill fortsätta rida. Man kan vara Ledsen och fortsätta samtidigt. Man måste definitivt inte ha en hästlös sorgeperiod.

Ånej, vad hemskt!!! Styrke kramar!!!

Jag har inte heller kvar min. Pga ändrad arbets situation så var jag tvungen att säga upp foder avtalet och hon är hos en annan familj och mår mkt bra.

Jag har oxå förlorat en häst ganska hastigt (sjuk 2 månader), och togs bort Maj 2011. Bestämde mig för att inte skaffa ngn ny, men efter en månad klättrade jag nästan på väggarna, haha! Och började leta efter ny, mkt, mkt svårt dock då jag hade haft min förra i 11 år!!

Nu har jag istället under en tid letat medryttar häst, vilket och är mkt svårt då min lilla prinsessa var på speciell och personlig. Har börjat med en som är precis tvärt emot henne.....

Så absolut kan du se dig om efter en ny tycker jag, lycka till!!

Mitt råd är att avvakta lite och låta svaret "komma till dig". Man är inte sig själv den första tiden. När min förra häst fick avlivas var jag också osäker på om jag skulle vilja ha häst igen, men efter några månader insåg jag att jag skulle bli fullständigt galen utan. För mig blev det lite drygt 3 månader mellan gammelpålles död och att den nya stod i stallet, vissa skulle säkert tycka att detta var kort, andra inte. Det är bara du som kan avgöra hur lång tid som är lagom!

kram

Beklagar förlusten! :cry:

Jag tror att du ska känna efter ordentligt innan du beslutar dig för varken det ena eller andra. Om du inte är emot en ny, kika på lite annonser o OM rätt dyker upp så var det väl meningen då :)

Jag bestämde mig, på riktigt, att INTE ha en ny efter att jag fick ta bort min älskade vän efter 12 år, i påskas. Men så i början av maj fick min tränare nys om min nya och jag provred motvilligt. Sedan var jag såld. :angel: Så om det är tanken att du ska ha en ny så kommer du hitta en också!

Jag hade inte reagerat.

Hade två katter, en gick bort under kastration, var en av de hemskaste daharna i mitt liv då jag älskade katten då hon va med under svåra perioder i mitt liv. Men två veckor efter hade vibokat en ny kattunge. Ångrar det inte en sekund även om många kattmänniskor ifrågasatte mitt beslut och snackade...

Så, gör det som känns rätt för dig! :-)

Ja det är det som är "problemet"folk i ens närhet tycker till allt för mycket och till och med ifrågasätter om jag brydde mig om hästen alls eftersom jag faktiskt vill ha en ny! Irriterande men jag struntar i vad de tycker och har ögonen öppna efter en ny. Sen om det tar 1 månad till 3 gör inte så mycket, vill ha någon som jag känner jag kan passa ihop med.

Det är väl inte fel att skaffa ny? Det innebär ju bara att du vill fortsätta rida. Man kan vara Ledsen och fortsätta samtidigt. Man måste definitivt inte ha en hästlös sorgeperiod.

Håller med men som jag skrev till personen ovanför så ifrågasätter folk i min närhet detta men jag har börjat leta efter en ny men hastar inte och köper första bästa bara för att.

Ånej, vad hemskt!!! Styrke kramar!!!

Jag har inte heller kvar min. Pga ändrad arbets situation så var jag tvungen att säga upp foder avtalet och hon är hos en annan familj och mår mkt bra.

Jag har oxå förlorat en häst ganska hastigt (sjuk 2 månader), och togs bort Maj 2011. Bestämde mig för att inte skaffa ngn ny, men efter en månad klättrade jag nästan på väggarna, haha! Och började leta efter ny, mkt, mkt svårt dock då jag hade haft min förra i 11 år!!

Nu har jag istället under en tid letat medryttar häst, vilket och är mkt svårt då min lilla prinsessa var på speciell och personlig. Har börjat med en som är precis tvärt emot henne.....

Så absolut kan du se dig om efter en ny tycker jag, lycka till!!

Tack, ja det var jättehemskt. Kändes liksom så overkligt när det hände. Vad trkg att du inte heller har kvar din men ibland är det de bästa om man inte hinner med eller vad det nu var som gjorde att du fattade ditt beslut.
Ja visst är det svårt, har provridit 3 st och kommit på mig att ingen är som min förra. Jämför dem liksom utan att jag har tänkt på det förräns efteråt.

Tack detsamma till dig!

Mitt råd är att avvakta lite och låta svaret "komma till dig". Man är inte sig själv den första tiden. När min förra häst fick avlivas var jag också osäker på om jag skulle vilja ha häst igen, men efter några månader insåg jag att jag skulle bli fullständigt galen utan. För mig blev det lite drygt 3 månader mellan gammelpålles död och att den nya stod i stallet, vissa skulle säkert tycka att detta var kort, andra inte. Det är bara du som kan avgöra hur lång tid som är lagom!

kram

Håller med, har kommit fram till att jag vill ha en ny men inte hittat någon än. Har testat 3 olika men inga känns som de är 100%a för mig. Så har ingen brådska med att htta en ny. Håller med dig om att det är bara vi som har haft hästen som kan avgöra hur långt eller kort det ska vara emellan! :-)

Beklagar förlusten! :cry:

Jag tror att du ska känna efter ordentligt innan du beslutar dig för varken det ena eller andra. Om du inte är emot en ny, kika på lite annonser o OM rätt dyker upp så var det väl meningen då :)

Jag bestämde mig, på riktigt, att INTE ha en ny efter att jag fick ta bort min älskade vän efter 12 år, i påskas. Men så i början av maj fick min tränare nys om min nya och jag provred motvilligt. Sedan var jag såld. :angel: Så om det är tanken att du ska ha en ny så kommer du hitta en också!

Tack.

Precis, jag kikar på annonser och har provat 3 st men inte hittat eller känt ngt än. Vi får se vad framtiden utvisar helt enkelt :-)

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka