Tips för het häst

Sv: Tips för het häst

Ofta får man rida tvärtom mot vad hästen tänkt sig. ( Vill den hänga sig på bettet så ger man bara ett fjäderlätt stöd. Vill den bromsa sig runt så har man superlätta skänklar...)

Takten är alltid prio ett. Tänk inte på hur mycket motor och vilja det är utan fokusera på att rida den takt du har tänkt dig. Vill hon ha en snabb takt så rider du en långsam takt. Detta tills du kan lägga henne där och hon är kvar - lärt sig att vänta. Då kan du börja leka med takt och tempo igen när hon lyssnar på dig.

Rid vanliga serpentiner i trav lättridning. Håll endast fokus på takten, att det är samma takt hela serpentinen igenom. Att du ska rida lätt är för att det blir tydligare för dig hur takten känns, du måste sitta om (för att byta sittben) och gör då en halvhalt, återställer balansen, checkar att hon är med, 'nu byter vi varv'. Låt dig inte luras och föras med i hennes takt utan rid stadigt den takt DU vill ha.

Nästa övning är 5 fram 5 tillbaka. Den har jag beskrivit i en annan tråd, så länkar bara in inlägget (orkar inte skriva om allt : P)

När du känner att du kan reglera takten så borde hästen också kopplat av ett hg och då går du vidare med mer lösgörande övningar, inte för att jag tror att din häst är extra stel utan för att lösgjordheten också sitter mentalt, att hästen är avkopplad nog att höra vad du säger. Så mycket jogga runt gärna i lägre form och bara hitta en trevlig takt, så hästen börjar koppla av och varva ner. Sen kan du smyga in lite sidvärts och tempoväxlingar och börja komma till ridning när du känner att du kan ge hjälper utan att hon varvar upp.

Förresten, en annan övning som är enkel (i teorin iaf haha) som man tränar alldeles för sällan på som är sjukt nyttig - är att bara träna fri skritt - ökad skritt - mellanskritt. Alltså bara träna på att ta tyglarna! Man lär hästen att ta tyglarna inte alltid betyder hopp och iväg, utan man kan jobba även i skritt. Igen, takten är superviktig! Det gäller att verkligen känna sina sittben och vara avslappnad, den sekund man spänner själv så spänner hästen upp och man får då ofta även taktinslag. Så viktigt att bara andas och ta upp tyglarna och låtsas som ingenting har hänt. När hästen andas igen så läng ut tyglarna och gör om.

Prova när du tar tyglarna att ge samma signal som när ni pausar i skogen, om det nu är en klapp, en smekning på halsen eller något annat. Så att det blir konsekvent, att hästen får precis samma signal alltid när man menar "lugn, vänta, slappna av".

Ska prova detta. Tror jag gör det automatiskt men ska tänka på det.

Jag va och provred ett holländskt sto på 9 år iår och den låter väldigt lik i sitt sätt som den du beskriver...haha...är väl säker inte samma men men :D:D

Hehe, beror kanske på när hur och var det var.:D haha, nej men jag tror eller det verkar på vad jag har hört menar jag att det är mycket temperament i dessa hästar och att de till och med är framavlade för det?

På detta inlägget låter det som om du inte vill sitta och bromsa med halvhalter. Uppenbarligen går då inte halvhalterna igenom eftersom du upplever att du bromsar (sitter i en konstant förhållning). För mig låter detta som en häst som allt utom lyssnar på sin ryttare utan älgar i väg för dig. Kräv att hon ska trava långsamt och vänta på dig utan att du drar i henne.

Jag tycker att innan man kan börja rida framåt med tryck ska hästen kunna trava långsamt. Sen jag började rida för min tränare med tänket så blev väldigt mycket i ridningen betydligt enklare. För om man sitter på en het överambitiös häst som börjar fara iväg så ska man alltid knna gå ner till nollpunkten där hästen enbart travar långsamt, avslappnat och väntar på sin ryttare. Man måste liksom börja nånstans.

aha, du tolkade det så. Jag menade inte riktigt att det känns som om jag bromsar jag menade att jag vill inte att det ska kännas som om jag gör det och på så sätt förlorar hästen "go" om du hänger med? :) Är inte helt bra på att förklara i skrift!

Ofta får man rida tvärtom mot vad hästen tänkt sig. ( Vill den hänga sig på bettet så ger man bara ett fjäderlätt stöd. Vill den bromsa sig runt så har man superlätta skänklar...)

Takten är alltid prio ett. Tänk inte på hur mycket motor och vilja det är utan fokusera på att rida den takt du har tänkt dig. Vill hon ha en snabb takt så rider du en långsam takt. Detta tills du kan lägga henne där och hon är kvar - lärt sig att vänta. Då kan du börja leka med takt och tempo igen när hon lyssnar på dig.

Rid vanliga serpentiner i trav lättridning. Håll endast fokus på takten, att det är samma takt hela serpentinen igenom. Att du ska rida lätt är för att det blir tydligare för dig hur takten känns, du måste sitta om (för att byta sittben) och gör då en halvhalt, återställer balansen, checkar att hon är med, 'nu byter vi varv'. Låt dig inte luras och föras med i hennes takt utan rid stadigt den takt DU vill ha.

Nästa övning är 5 fram 5 tillbaka. Den har jag beskrivit i en annan tråd, så länkar bara in inlägget (orkar inte skriva om allt : P)

När du känner att du kan reglera takten så borde hästen också kopplat av ett hg och då går du vidare med mer lösgörande övningar, inte för att jag tror att din häst är extra stel utan för att lösgjordheten också sitter mentalt, att hästen är avkopplad nog att höra vad du säger. Så mycket jogga runt gärna i lägre form och bara hitta en trevlig takt, så hästen börjar koppla av och varva ner. Sen kan du smyga in lite sidvärts och tempoväxlingar och börja komma till ridning när du känner att du kan ge hjälper utan att hon varvar upp.

Förresten, en annan övning som är enkel (i teorin iaf haha) som man tränar alldeles för sällan på som är sjukt nyttig - är att bara träna fri skritt - ökad skritt - mellanskritt. Alltså bara träna på att ta tyglarna! Man lär hästen att ta tyglarna inte alltid betyder hopp och iväg, utan man kan jobba även i skritt. Igen, takten är superviktig! Det gäller att verkligen känna sina sittben och vara avslappnad, den sekund man spänner själv så spänner hästen upp och man får då ofta även taktinslag. Så viktigt att bara andas och ta upp tyglarna och låtsas som ingenting har hänt. När hästen andas igen så läng ut tyglarna och gör om.

Bra tips du gav, spec det med tyglarna. Tack så mkt. Just den där på skritten behöver vi öva på vet jag eftersom hon i 90% av fallen tror att kortade tyglar betyder springa. :)

Brun med bläs o lite vitt på benen minns jag :) Blir nästan lite nyfiken om det råkar vara samma häst, men så liten är väl inte världen :D

Ja, det är som sagt en underskattat övning! ska tillägga att när man gör den så är fokus hela tiden på takten (alltid) och avslappning, man tar inte upp tyglarna fortare än hästen är lugn, så i början kan det ta en typ 40 meter att gå från fri till ökad skritt... men den tiden knappar man snabbt in!

(om man tar tyglarna för fort och försöker lugna efteråt så är det enda man gör då, är att träna på att rida väldigt kort och spänd skritt och den har vi inte mycket nytta av haha)

Mitt tips ar att verkligen driva sa att hasten kommer igang med bak-karran.

Tips nummer tva ar att ryttaren koncentrerar sig pa att andas. Det ar valdigt latt att man glommer det om man sitter pa en hast som angar pa.

Sjalv brukar jag rida latt ganska mycket och sjunga en sang (hogt) sa att jag verkligen haller takten. :angel:

Ja, det är som sagt en underskattat övning! ska tillägga att när man gör den så är fokus hela tiden på takten (alltid) och avslappning, man tar inte upp tyglarna fortare än hästen är lugn, så i början kan det ta en typ 40 meter att gå från fri till ökad skritt... men den tiden knappar man snabbt in!

(om man tar tyglarna för fort och försöker lugna efteråt så är det enda man gör då, är att träna på att rida väldigt kort och spänd skritt och den har vi inte mycket nytta av haha)

haha nä det har du rätt i att det blir träning av kort spänd skritt :P
Har börjat idag med övningen och i slutet fattade hon att vi gör detta tills hon slappnar av och sen får hon komma iväg eller hur jag ska förklara det. Hon är snabblärd som bara den och jag upplever henne som en väldigt lättlärd häst. Hoppas att dessa övningarna sitter som en smäck snart :)

Mitt tips ar att verkligen driva sa att hasten kommer igang med bak-karran.

Tips nummer tva ar att ryttaren koncentrerar sig pa att andas. Det ar valdigt latt att man glommer det om man sitter pa en hast som angar pa.

Sjalv brukar jag rida latt ganska mycket och sjunga en sang (hogt) sa att jag verkligen haller takten. :angel:

Nu när jag läser det du skriver är det faktiskt en del tillfällen då jag tycker det känns som om hon inte arbetar riktigt som hon ska med baken hela tiden. Andra som tittar på säger att hon gör det men jag har känt och sett skillnaden på film när jag rider och vet rätt bra när hon inte gör det. Tror du att hon försöker springa snabbare för att "slippa"? Kanske för svag i baken?

Hehe, andas glömmer jag nog alltför ofta. Kommer på mig själv ibland:p
Att sjunga högt är en bra idè, om man är själv haha:p

Nu när jag läser det du skriver är det faktiskt en del tillfällen då jag tycker det känns som om hon inte arbetar riktigt som hon ska med baken hela tiden. Andra som tittar på säger att hon gör det men jag har känt och sett skillnaden på film när jag rider och vet rätt bra när hon inte gör det. Tror du att hon försöker springa snabbare för att "slippa"? Kanske för svag i baken?

Hehe, andas glömmer jag nog alltför ofta. Kommer på mig själv ibland:p
Att sjunga högt är en bra idè, om man är själv haha:p

Det kan vara rätt svårt att se om hon arbetar korrekt om man inte har ett tränat öga, men gå absolut på din egen känsla från ryggen. Jag tror inte hon försöker "slippa", det är helt enkelt bara så att hon arbetar inte korrekt när hon ångar på.

Heta hästar är oftast väldigt känsliga, där spelar ryttarens avspändhet stor roll. Därför är det faktiskt inte så dumt att sjunga - man tvingar helt enkelt sig själv att andas. Ett annat förslag är att högt rabbla recept, t ex hur du gör köttbullar. :idea: (Jo, jag menar allvar.) :laugh:

Det kan vara rätt svårt att se om hon arbetar korrekt om man inte har ett tränat öga, men gå absolut på din egen känsla från ryggen. Jag tror inte hon försöker "slippa", det är helt enkelt bara så att hon arbetar inte korrekt när hon ångar på.

Heta hästar är oftast väldigt känsliga, där spelar ryttarens avspändhet stor roll. Därför är det faktiskt inte så dumt att sjunga - man tvingar helt enkelt sig själv att andas. Ett annat förslag är att högt rabbla recept, t ex hur du gör köttbullar. :idea: (Jo, jag menar allvar.) :laugh:

Ja, jag får lita på känslan och du har helt rätt i att det kan vara svårt att se om man inte kan det riktigt. Blir konfunderad för även min tränare har sagt vid ett par tillfällen att hon går i bra form men jag har känt att hon inte gått rätt till 100%.

Haha, jag ska prova! kanske inte om köttbullar men på ngt annat smarrigt recept :D:d

"Practice makes perfect" som man säger. Hoppas att det lossnar för er. Det gäller "bara" att hitta rätt knappar att trycka på. :D

Mkt intressant tråd då jag har en mkt känslig liten prinsessa som är mkt lik din, inte att hon hoppar undan eller hittar på saker, men hon springer ifrån. Haft henne sedan januari och har bara ganska nyss kommit på att det jag bara trodde var pigghet ev stress faktiskt är att hon är enormt känslig. Tyvärr är jag en klumpig medelmåttig ryttare, men jag gör mitt bästa.

Det med att träna på att ta tyglarna är jätte bra, det gör jag- men glömmer nog att andas och vara lugn själv. Inte att jag är rädd men kan vara lite ofokuserad och tänka på annat, vilket inte fungerar.

Har alltid haft en mening i huvudet som jag lärde mig på min förra, som var likadan (båda fd hopp, imp Irland, okänd härstamning):
"du ska driva tills du kommer till drivning" alltså i början driva för att trotts tempo få ihop och in med bak kärran och när man förhoppningsvis är där då måste man driva för att bibehålla formen och de blir nästan lite tröga för att det är jobbigt. Inte riktigt där än....

Men har kommit på att hon är extremt känslig för hur jag sitter (jätte bra, jag som är sned i ryggen och lätt hamnar i stolsits ) och mkt känslig i munnen. Provade ett svart tjockt rakt gummi bett och, wow!!!! Vad mkt mer avslappnad hon blev så ett sådant är beställt som jag väntar på. Ska även prova äpple bett rakt. Testat Nova, vet inte om det finns olika, men detta var rakt smalt genomskinligt gult gummi. Blärk sade hon!

Fortsätt gärna och skriva mer om din, hur det går, nya tips m.m

Senast ändrad:

"Practice makes perfect" som man säger. Hoppas att det lossnar för er. Det gäller "bara" att hitta rätt knappar att trycka på. :D

Så sant så :) Igår gick det riktigt bra med skrittövningarna i alla fall och det kändes som hela passet var avslappnat. hoppas det håller i sig nu bara :)

Mkt intressant tråd då jag har en mkt känslig liten prinsessa som är mkt lik din, inte att hon hoppar undan eller hittar på saker, men hon springer ifrån. Haft henne sedan januari och har bara ganska nyss kommit på att det jag bara trodde var pigghet ev stress faktiskt är att hon är enormt känslig. Tyvärr är jag en klumpig medelmåttig ryttare, men jag gör mitt bästa.

Det med att träna på att ta tyglarna är jätte bra, det gör jag- men glömmer nog att andas och vara lugn själv. Inte att jag är rädd men kan vara lite ofokuserad och tänka på annat, vilket inte fungerar.

Har alltid haft en mening i huvudet som jag lärde mig på min förra, som var likadan (båda fd hopp, imp Irland, okänd härstamning):
"du ska driva tills du kommer till drivning" alltså i början driva för att trotts tempo få ihop och in med bak kärran och när man förhoppningsvis är där då måste man driva för att bibehålla formen och de blir nästan lite tröga för att det är jobbigt. Inte riktigt där än....

Men har kommit på att hon är extremt känslig för hur jag sitter (jätte bra, jag som är sned i ryggen och lätt hamnar i stolsits ) och mkt känslig i munnen. Provade ett svart tjockt rakt gummi bett och, wow!!!! Vad mkt mer avslappnad hon blev så ett sådant är beställt som jag väntar på. Ska även prova äpple bett rakt. Testat Nova, vet inte om det finns olika, men detta var rakt smalt genomskinligt gult gummi. Blärk sade hon!

Fortsätt gärna och skriva mer om din, hur det går, nya tips m.m

Hej

Kul, vi kan ju följa varandra lite med tips osv och se hur det har gått om kanske en månad eller två! Jag hade mitt första riktigt avslappnade ridpass igår och jag hoppas att detta håller i sig. Min reagerar också på stress tex med det jag skrev i ett tidigare inlägg när jag blir stressad över att hon springer när det är mkt folk i ridhuset.

Klart att du gör ditt bästa. Mer kan man inte göra och träning ger färdighet hur tråkigt det än låter. Jag kan leva på detta bra ridpass från igår rätt länge och det ger en motivation att fortsätta att träna på :)

Byta bett har jag också funderat på. Hon går på tredelat nu. Förra ägaren hade henne på pessoa men jag gillar inte alls det bettet plus att jag märkte att det inte var ngt hon trivdes i när jag provred damen.:crazy:

Min gick mkt hoppning innan och reds främst på pessoa, men jag har ridit henne på 3-delat. Fick mitt gummibett i Måndags och red på det, vilken skillnad, mkt mer avslappnad- en fröjd att rida.

Vad har du för nosgrimma? Jag kör Aachen utan snoken, men ska prova mig fram till vilken sort hon föredrar.

Håller med dig helt och hållet, precis sådär rider jag heta hästar. Speciellt det där med att inte luras in i den takten hästen vill gå i kommer man långt med. Dessutom ger det mycket för hästens mentala avslappning att rida övergångar och olika grundläggande vägar, det håller den sysselsatt och får den att komma av sig lite i att vilja dra på framåt (eller uppåt :crazy:). Mjuka men bestämda hjälper, utan att bli hängande i handen, är också viktigt. Och att våga driva på, bara för att en häst springer framåt betyder det inte att den har framåtbjudning.
Däremot tycker jag att man ofta ser stressade ryttare på heta hästar som försöker samla hästen genom att enbart bromsa upp med tygeln och rida alldeles för avancerade övningar för vad som passar för tillfället. Hålla hästen sysselsatt - absolut. Att försöka kräva rörelser som kräver en högre grad av samling än vad hästen för tillfället har - nej.

Jag hade ett fullblods sto förut och hon var väldigt het. Hon kunde inte äta havre, för att hon vart väldigt het och "tittig" och det var inte alls kul att rida henne då, eftersom man visste aldrig när hon skulle hoppa till eller vad hon skulle bli rädd för. Så därför fick hon äta havrefri müsli och då var hon inte alls lika "jobbig" att rida.
Så om hästen äter havre så kanske det kan vara en idé att byta?
Lycka till! :)

Havre kan påverka, men inte alls i den omfattning som många tror, hade en som "blev ännu värre av minsta lilla havre" enl tidigare ägare.inga problem alls, jag gav 1 kg. Men just mitt fullblod var mkt påverkad av havre. Många gör felet att dra ner på kraft foder till pigg häst, men det är sällan orsaken och då kan den bli "pigg" och tittig pga för lite mat.

Provade den där övningen då man skulle räkna till 5, men förstod nog inte.... Att räkna till 5, på en ponny som springer på med för korta steg var det jätte svårt. Måste nog prova mindre volt, eller räkna till 10. Tappade räkningen på alla springande ben, hihi.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka