Tips för att banta ner sin hund.

M

Marre.N

Min shäfer/kelpie hane gick upp väldigt mycket i vikt efter att han blev kastrerad. Jag känner nu att han måste tappa några kilo om hans kropp ska orka resten av livet. Är det någon som har nått bra tips på vilket foder man ska köra med. Om man ska ge mat flera gånger fast små portioner eller om man kan dryga ut fodret med något tex lättfil så han inte är så hungrig hela tiden. Han promenaras minst en timme om dagen och är med mig när jag springer två ggr i veckan. Ibland cyklar vi en sväng och ibland är han med mig med hästen. Han är ingen aktiv hund av naturen, har aldrig varit, så jag får verkligen kämpa för att han ska jogga efter tex cykeln.

Tips, tips snälla...

Sv: Tips för att banta ner sin hund.

Hej!

Skall försöka hjlpa dig lite :)

Vad äter han för foder nu?

När man kastrerar hundar och katter, går dom upp i vikt, dom flesta, inte alla. När jag kastrerade min katt tex, så var han lagom hull, så som en katt skall vara, nu 1 månad senare så ligger han bara och sover och inte gör någonting.

Men nu till din vovve, jag skulle byta ut det fodret han äter nu mot ligt foder, tex Hills, Nutro eller Royal Canin.

Sedan kanske han skulle aktiveras ännu mera. Lite bus och lek, kanske agility? (stavning?)

Någon får rätta mig om jag har fel :bow:

Kram Favina :bump:

det är som med människor. får han mindre energi än vad han gör av med så går han ner i vikt. ge minsta möjliga giva av det fodret du har/byt till ett mindre energirikt foder. blir portionerna små kan du dryga ut med lite rivna morötter/mixade grönsaker. tänk bara på att hålla koll så att han får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler. lite mer motion skulle säkert inte heller skada. varför inte cykla eller låta honom busa lite med andra (ung)hundar?

Byta foder ska jag helt klart göra. Får bege mig till en djuraffär och kolla in sortimentet. Jag har testat agility med honom. Tyvärr så har han sen kastreringen blivit godistokig och tänker inte på vad han gör utan bara följer min hand över hindrerna. Därför är det så himla lätt att han trillar ner, vilket han gjorde några gånger, och skadar sig. (Det är samma sak med lydnadsträningen, det går bara inte.) Tar jag bort godiset så sätter han sig ner och väntar på att jag ska stoppa ner handen i fickan. Jag jobbar på denna biten mycket och har sällan eller aldrig godis med mig när han och jag är ute. Han leker ganska mycket med min andra hund, men aldrig några andra. Dessutom så jagar han aldrig henne utan dom brottas, och skulle hon börja springa runt så snurrar han på samma ställe tills hon flyger på honom och dom kan brottas igen. Men matte för väl sätta sig på cykeln en halv timme om dagen så kanske min kondis kan förbättras ;) Inget ont som inte har nåt gott med sig!!

Är det något att börja BARFa en överviktig hund? Vad skulle man isåfall ge?

äh, det där är en träningssak. att han är godistokig är något bra! det kan du utnyttja i träningen. varför inte börja klickerträna?

Kolla in Carrier Light (Granngården). Det är ett ris och kycklingfoder. Där får hundarna äta rätt så stora mängder och få volym i magen. Bra för hungriga hundar... En del kan dock bli fula i pälsen av det eftersom att det innehåller lite fett. Men det ger man ju bara när hunden bantar, sen byter man till ett bättre foder efter det. Är hunden mycket överviktig så är det akut! En bekants Labrador gick upp till över 50 kg!!!! Jag nästan grinade när jag såg honom. Matte bytte foder och sakta men säkert har han gått ned. Nu har han bantat bort 10 kg och har gått över till ett vanligt foder, men som ändå inte innehåller så mycket energi. Han blev dock aldrig ful i pälsen.

BARFA en överviktig hund kan du också göra. Men där har jag inga tips att lä,na :) Gå med i BARF-malinglistan. Men tyvärr har jag inte så bra erfarehet av den.

Våran Springer är oxå godistokig vilket har gjort att man får lov att tänka efter lite när man tränar... Men det är inget större problem, utan snarare en fördel. Men man kan inte ge dem godis hela tiden utan "spara in" på det. De lär sig snabbt att rösten oxå är bra beröm... Och att det är roligare att fortsätta framåt än stanna och få godis... Ta hjälp av en bra agilitytränare så kommer ni nog ha roligt!

jag ger ett foder till min gamla kastrerade tik som heter specific..kommer inte ihåg vad själva sorten heter men det är en lila påse för gamla/överviktiga hundar...ganska dyrt men det funkar verkligen på henne, hon rör sig ju inte så himla mycket mer än promenader i sakta mak ( är inne på sitt 15:e år, sch blandning) finns att köpa hos en del veterinärer...

Har nu varit iväg och inhandlat Royals light foder. Det står på påsen att han ska ha 355 gram om dagen. Om jag sänker det till 270 gram kanske och ger grönsaker upp till? Låter det bra? Finns det några grönsaker man ska akta sig för att ge eller det är bara att ta det som finns hemma? Ska man ge mat mer än en gång om dagen som han får nu?

Jag tänkte på det där med agility biten. Är det bra för en överviktig hund att hoppa och klättra? Just för ledernas del?

Tack för hjälpen än så länge.
Tack för hjälpen än så länge.

Tycker Du ska följa påsens rekommendationer till att börja med. Minska inte ned till 270 gr. Tänk på att det tar tid och ska ta tid att banta ner hunden. Ser Du inte något positivt resultat på i alla fall 1-2 v så kan Du kanske minska ner mängden. Fast allra helst öka motionen.

Skulle också vänta med agilityn tills hunden är i normal hull. På så sätt slipper han slitage i onödan, precis som Du skriver.

Det är alltid en god idé att börja barfa... :D En stor fördel är att det blir mycket lättare att reglera fodret. Jag har en retrievertik som lätt går upp i vikt, och då ger jag henne mer grönsaker och frukt ett par dagar och minskar på kött och ben. (Plus motion, naturligtvis.) Då får hon ändå mättnadskänslan och slipper gå hungrig. Sök på barf här på forumet till att börja med, så får du tips och länkar vidare!

ja skulle vilja rekomendera ett jättebra bantningsfoder som heter CRD (Specific)

Förutom fodret kan du ge rårivna morötter och/eller vårgårda ris (finns bland flingor och sånt i affären) om det finns fortfarande. Då blir det lite mer mat och du behöver inte känna dig som en bov för att han får så lite mat. :smirk:

Han får nu mängden torrfoder som står på paketet utblandat med rivna morötter och lite lättfil (han ratar motötterna om jag inte geggar ihop det med filen eller ligger på alla fyra och trissar han att jag tar maten, vilket jag INTE tänker göra!! :) ) 2 ggr om dagen och änså länge fungerar det bra. Han är fin i magen och äter med glatt humör. Iom att han kunde gå flera dagar utan att äta torrfoder innan han blev kastrerad har jag fött honom med färskfoder, och det är väl en anledningtill varför han gått upp i vikt.

Man blir ju lätt hemmablind och visst jag såg att han blivit lite större men tyckte inte det var så farligt innan en kompis sa till mig att han såg ut som en levande köttbulle!!

Oj oj... Färskfoder är varning på hundar som har lätt att lägga på sig. Jag fick också en "trivsam" köttbulle av det...

Han var hur fin som helst innan han blev kastrerad. Han åt färskfoder i ett år innan men tyvärr så funkar det ju inte nu. Jaja, vad gör man inte för sina älskade nallebjörnar...

Hej!
Jag ger min hund Nutra Nuggets valpfoder, men jag har sett att de har foder för överviktiga hundar oxå. Då borde ju han bli mätt och få i sig det han behöver o ändå gå ner i vikt.

Ett tips bara. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 129
Senast: tanten
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 216
Senast: Stinaelin
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 193
Senast: Fibusen
·
Hundträning Hej tråden! Har läst ett tag och känner att det är dags för inlägg. :) I augusti flyttade min systerdotter hit med sin 2,5 åriga...
Svar
5
· Visningar
1 288
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama