Tio-åring m unghästfasoner

L

Lunaedies

Hej!
Har nyligen kommit med ett tio-årigt sto som är väldigt trevlig, men ouppfostrad.
Hon är korsning arab/Frederiksborgare.

Jag har inte haft att göra med hästar på många år och vill ha lite tips!:bow:

Hon får daglig utevistelse i ca 12 h per dag, äter endast hösilage och grön-pellets. Är lite lös i magen.. Tips för att stabilisera?:bump:

Ägaren har haft henne sedan hon var två och kanske inte haft all den tid som behövts. Hästen har haft flera skador och varit halt ett flertal ggr av olika anledningar och ägaren har röngtat, varit på klinik och stretchar alltid henne efter ridning. Hon bryr sig, men har dåligt med tid idag.

Ex på ovanor:
När hon står bunden istallgången har hon inget tålamod. Hon är aldrig agressiv eller hotfull men kan INTE stå stilla många ggr samt att hon rycker med huvudet. Hon brukar skrapa med framhoven också. Men yssnar direkt när du säger nej, men hon gör bara om det lite senare. Hon gillar inte att man borstar henne särskilt mkt men visar det bara genom att "röra" på sig.

Hon väver. Iofs sällan, och ha alltid gjort det enligt ägaren. Skulle gissa på att hon vill ha uppmärksamhet.

Hon rids sällan pga tidsbrist(men nu skall det bli ändring eftersom jag kom in i bilden). Ägaren är väldigt "svag" för sin lilla häst och har knappast varit konsekvent mot henne.

Hon blev sent inriden pga av en skada hon ådrog sig i hagen på insidan av låret. I dagsläget håller vi på att såtta igång henne och hon är samarbetsvillig och följsam när man sitter på ryggen, men innan vi gör det så longerar vi henne ca tio min eftersom hon har MYCKET energi.

I galoppen (vid longering) så bockar hon och gör krumsprång ganska mkt i "starten".
Har ännu inte vågat galoppera när jag ridit utan vi skrittar och travar mest.

Vad gör jag om hon börjar studsa med mig när jag sitter på? HUR ska jag säga till henne på bästa sätt?

Hästen är hjärtans snäll och är allid intresserad av vad som händer, men hon verkar orädd. :love:


Tips å råd? :)
 
Sv: Tio-åring m unghästfasoner

Jag har under en period varit medryttare åt en häst med liknande beteende. Han var en duktig häst, men väldigt bortskämd. Han var väldigt otrevlig att hantera vad det gällde borstning och liknande, men hur trevlig som helst när man väl fått på sadel och träns.

Jag tror bara att det gäller att vara konsekvent hela tiden. Att ha tålamod och lugnt säga ifrån varje gång hon står och skrapar. Det är svårt att "lära en gamla hund sitta" så jag tror att man helt enkelt får stå ut med att hästen är på ett visst sätt, men aldrig acceptera när den på något sätt beter sig hotfullt mot någon människa.

Vad det gäller bocksprången tror jag att det är samma sak där. Ha bara tålamod och visa lugnt vem som bestämmer. Ta det lugnt och börja jobba ordentligt på det när du är säker på att du klarar av det. När man känner sig säker på sin häst och behärskar den fullt ut i skritt och trav så brukar galoppen aldrig bli några problem.

Det är svårt att ge tips och råd när man inte har sett hästen eller ryttaren i fråga. Men hoppas det hjälper något!
 
Sv: Tio-åring m unghästfasoner

Arbete heter medicinen.
Det du inte vill att hon ska göra, ska vara det jobigaste alternativet.
När hon skrapar, flytta henne i sidled. Var så jobbig, att hon längtar efter att få stå stilla. Var konsekvent med detta så kommer du att få resultat.
När hästar busar/bråkar, brukar de alltid göra samma sak INNAN de börjar med buset. Till exempel kanske hästen bromsar lite först (vanligt). Den kanske lutat sig mot ena tygeln, trycker ut ena bakbenet, börjar sänka huvudet osv. Oavsett vad, har hästen ett sätt att förbereda sig på. Lista ut vad det är just denna hästen gör, när den gör sig beredd, och DÅ gör du något åt det. Ett enkelt och effektivt sätt att ta tillbaka kontrollen är att ta ett ledande tygeltag, och ta in hästen på en LITEN volt, där bakdelen tillåts sladda ut. Så fort du har brutit beteendet (hästen har slutat med sin förberedelse), fortsätter du som om inget har hänt.
Om hästen alltid bockar i galoppen får du låta hästen trilla in i galoppen lite omärkligt, gör ingen grej av det, och sedan direkt gör det lite arbetssamt. Tillexempel styr i direkt på en volt. Om hästen bråkar, bryt beteendet omedelbart, och börja inte om föränn hästen är avspänd och med på noterna igen.
Att hästar bockar vid galopp på lina är inget ovanligt med orutinerade hästar. Sadelgjorden känns mer vid galopp, än i skritt och trav. En elastisk gjord kan hjälpa.
Om sadeln är för trång, vill den glida framåt. Ofta händer detta när hästen börjar galoppera, och det är obehagligt. Kontrollera att sadeln ligger bra, och inte kommer fram på bogbladen.
Du ska ha fått bort beteendet vid longering innan du galopperar uppsuttet. Även här gäller regeln, att det beteende du inte vill ha, ska vara jobbigt. När hästen bockar kan du stanna, eller öka, eller led inåt med linan, så att baken tränger ut, och hästen går sidvärts. (Då kommer den antagligen att bryta av, men det gör inget, bara prova igen)
Kom ihåg att inte använda longering som avrastning, för då blir det bara "bus på kommando" av det till slut. Hästen ska skolas på lina också. Träna hästen i att koncentrera sig, och lyssna istället. Busa gör man i hagen.
 
Sv: Tio-åring m unghästfasoner

*uppdatering efter buke-attacken*
Bus-hästen utbildas och gör superframsteg. Behövde tydligen massor med rutiner "bara"! :)
Och tid att lära känna mig....! Världens bästa pålla!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 327
Gnägg Hej! Hösten 2019 köpte jag mig ett projekt. Ett sto med en så kallad bock-problematik. Idag maj 2020 så är hon som en helt annan...
2
Svar
28
· Visningar
4 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp