Jag är på @Sar linje här. Oavsett om röntgen är ren (allt syns inte på röntgen) så är min fasta övertygelse att en häst med den historik som TS beskriver har ont. Ett förtroende för ryttaren etc kan minska försvaramekanismer och "förebyggande reagerande". Men jag anser det finns ingen häst som år efter år bockar av ryttare bara för att.
Visst kan hästar lära sig olater etc. Men lika snabbt som de lärde sig dem kan de lära sig av med dem. Så att hästen fungerar med endast en ryttare men bockar av alla andra är för mig ett helt orimligt beteende för en häst att göra bara för att.
Om hästen fortfarande ibland bockar med TS skulle jag tro hästen har smärta som plötsligt kommer. Den litar nog på TS för att känna efter först och reagera sen, men reagerar när smärtan kommer.
Hagprydnad eller sista vilan skulle vara självklart för mig.
Visst kan hästar lära sig olater etc. Men lika snabbt som de lärde sig dem kan de lära sig av med dem. Så att hästen fungerar med endast en ryttare men bockar av alla andra är för mig ett helt orimligt beteende för en häst att göra bara för att.
Om hästen fortfarande ibland bockar med TS skulle jag tro hästen har smärta som plötsligt kommer. Den litar nog på TS för att känna efter först och reagera sen, men reagerar när smärtan kommer.
Hagprydnad eller sista vilan skulle vara självklart för mig.